.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ساقه خوار برنج، تهدیدی برای برنجکاران
شمال نیوز: مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: کرم ساقه خوار برنج دارای دو تا سه نسل در سال است که سبب مرگ جوانه مرکزی و سفید شدن خوشه می‌شود.
 ساقه خوار برنج، تهدیدی برای برنجکاران

به گزارش شمال نیوز: عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: کرم ساقه خوار برنج یکی از آفات مهم برنج بوده که دارای دو تا سه نسل در سال است، در نسل اول سبب مرگ جوانه مرکزی گیاه برنج و در نسل دوم سبب سفید شدن خوشه می‌شود و  در صورت مدیریت نشدن می‌تواند خسارت اقتصادی به محصول وارد کند.

وی افزود: به منظور جلوگیری از خسارت احتمالی، مبارزه با این آفت در قالب روش‌های مبارزه تلفیقی توصیه و تاکید می‌شود.

زاغی گفت: مبارزه زراعی مکانیکی شامل حذف علف‌های هرز داخل و حاشیه مزارع، استفاده از ارقام مقاوم، تغذیه مناسب و استفاده از کود‌های دارای سیلیس دار به منظور افزایش مقاومت گیاه برنج، حذف بوته‌های آلوده هنگام وجین اول با دوم در کاهش آلودگی‌های نسل بعد بسیار تاثیرگذار است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران افزود: مبارزه بیولوژیکی شامل استفاده از زنبور تریکوگراما علیه تخم کرم ساقه خوار هم د مبارزه با آفت ساقه خوار برنج همواره مورد تاکید است.

وی گفت: مبارزه شیمیایی جهت مبارزه با کرم ساقه خوار برنج در زمین‌های شالیزاری، در محدوده زمانی مشخص شده از سوی کمیته پیش آگاهی و شبکه مراقبت برنج و در صورت محرز شدن میزان آلودگی که منجر به خسارت اقتصادی می‌شود، می‌توان از برخی سموم استفاده کرد.

زاغی افزود: قبل از هر اقدامی با کارشناسان حفظ نباتات مراکز خدمات و کلینیک‌های گیاه پزشکی منطقه جهت اطلاع دقیق از زمان و روش مناسب مبارزه مشورت کنید.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: از مصرف سموم توصیه نشده و یا گرانولپاشی در خارج از محدوده زمانی تعیین شده خودداری شود و تاکید می‌شود سموم را از فروشگاه‌های مجاز و معتبر در قبال اخذ فاکتور خریداری کنید.

وی افزود: رعایت نکات ایمنی از قبیل استفاده از دستکش، کلاه، لباس مخصوص، نخوردن و نیاشامیدن هنگام سمپاشی و شستن اعضای آلوده پس از اتمام کار با آب و صابون الزامی است.

مبارزه شیمیایی با آفات و بیماری‌ها در ۵۵ هزار هکتار مزارع گندم مازندران

عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: سال زراعی ۹۹-۹۸ تاکنون، مبارزه شیمیایی با آفات و بیماری‌ها در ۵۵ هزار و ۸۸۷ هکتار از مزارع  گندم استان انجام شد.

وی افزود: مبارزه با بیماری‌ها در ۵۱ هزار و ۳۴۹ هکتار از مزارع گندم استان با استفاده از سموم تیلت و فولیکور صورت گرفت.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: مبارزه با بیماری زنگ زرد در ۱۲ هزار و ۲۰۸ هکتار، زنگ قهوه‌ای در ۱۰ هکتار، سپتوریوز برگی در ۶ هزار و ۳۸۸ هکتار، سفیدک سطحی در ۵ هزار و ۷۱۸ هکتار، لکه خرمایی در ۵ هزار و ۸۳۲ هکتار، فوزاریوم خوشه در ۱۷ هزار و ۴۹۱ هکتار و لکه برگی‌ها و توام در ۳ هزار و ۷۰۲ هکتار از مزارع گندم مازندران انجام شد.

زاغی با بیان اینکه مبارزه شیمیایی با آفات در ۴ هزار و ۵۳۸ هکتار از مزارع گندم استان انجام شد، افزود: مبارزه با حلزون در ۲ هزار و ۹۹۵ هکتار، سوسک زابروس در ۱۳ هکتار و سوسک لما در یک هزار و ۴۲۰ هکتار از مزارع استان صورت گرفت.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.055 seconds.