.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بصورت وبینار ؛
برگزاری هشتمین جشن نظام پیشنهادها در شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان

 شمال نیوز: هشتمین جشن نظام پیشنهادها در شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان به صورت وبینار برگزار شد.

جشن سالانه نظام پذیرش و بررسی پیشنهادهای شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان ، با حضور مدیران ارشد وزارت نیرو و مدیران دستگاههای اجرایی ، به علت شیوع ویروس کرونا ، برای اولین بار به صورت ویدئو کنفرانسی در ساری برگزار شد.

 

نظام پیشنهادهای شرکت برق منطقه ای مازندران 7 سال پی در پی رتبه برتر کشور را کسب نمود

 

به گزارش خبرنگار ما مدیر عامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان ضمن خیر مقدم گویی به مدعوین و مخاطبین ویدئو کنفرانس ، استقرار نظام پیشنهادی برق منطقه ای استان را از سال 1380 عنوان نمود و افزود: تاکنون بیش از 40 هزار پیشنهاد از همکاران برق منطقه ای مازندران و گلستان داشته ایم که از این تعداد 6097 پیشنهاد مورد بررسی و 4546 پیشنهاد یعنی 78 درصد پیشنهادات اجرایی شده است. 

 

http://www.shomalnews.com/photo/158928771144014782.jpg

 

مهندس حسین افضلی با بیان اینکه شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان ، بیشترین تعداد پیشنهادات ملی را در سالهای اخیر داشته  اظهار داشت: میزان بودجه نظام پیشنهادی برق منطقه ای مازندران و گلستان در سال جاری حدود 100 میلیون تومان مصوب شد.

اما میزان صرفه جویی به وجود آمده ، فقط در یک پیشنهاد این نظام ، حدود 1 میلیارد تومان برآورد شده است. نظام پیشنهادهای برق منطقه ای مازندران و گلستان موفق شد 7 بار رتبه برتر کشور را کسب نماید و 12 پیشنهاد ملی موفق و ارزشمند نیز در کارنامه پژوهشی خود ثبت کند.

 

نظام پیشنهادها روشی مناسب برای افزایش مشارکت ها در به ثمر رسیدن ایده هاست....

 

افضلی با تاکید بر اینکه نظام پيشنهادات به معنای استفاده  از خرد جمعی است و در قرآن کریم نسبت به آن سفارش فراوان شده است افزود:  این نظام ، ثمرات بسيار زيادی در کشور داشته است و با استقرار آن در هر دستگاه ، شركت يا اداره ای ، تفکر همه افراد به کار گرفته می شود و در نهایت به یک ایده تبدیل می گردد.

سپس ایده ها و پيشنهادات ارائه شده ، مورد بررسی قرار گرفته و بعد از تایید و تصویب ، وارد  مرحله اجرایی می شود.

وی همچنین یادآور شد: این نظام می تواند با ارائه پیشنهادات مناسب ، موجب صرفه جویی در حوزه های مختلف صنعت آب و برق ، از جمله احداث شبكه ها، آرايش شبكه ها، كاهش تلفات، مباحث مديريتی ،اصلاح الگوی مصرف و سيستم های اداری و ساختارهای سازمانی و ... شود.

مديرعامل شركت برق منطقه اي مازندران و گلستان ، نظام پذیرش بخشی از نظام جامع کیفیت و بررسی پیشنهادها را

در جامعه دانست که به منظور ایجاد روحیه مشارکت فردی و گروهی در بین کارکنان و در راستای بهبود فرآیندها و افزایش بهره وری در سازمانها استقرار یافته و فعالیت می کند.
حسین افضلی از تشکیل کمیته هایی به همین نام با اهداف ، ارکان و ضوابط تعیین شده در شرکت برق منطقه ای مازندران خبر داد و تصریح کرد: نظام پذيرش و بررسی پيشنهادات ، موجب تعالی سازمانی ، خلاقيت و نوآوری، تشويق كاركنان و رعايت شان و منزلت كاركنان خواهد شد.

سیستم نظام پیشنهاد ها به منظور خدمات رسانی شایسته و در شان مردم ایجاد شده که در همین جا بر خود لازم می دانم از کلیه همکارانی که در این مسیر نهایت همت و تلاش را  برای خدمت رسانی به مردم داشته اند تقدیر و تشکر نمایم.

 

http://www.shomalnews.com/photo/158928771196436317.jpg

 

مشارکت مردم در نظام پیشنهادی از میزان مقاومت آنها در مقابل اجرای طرحهای پیشنهادی کم می کند

 

 دکتررضا انجم شعاع ، معاون حقوق ، امور مجلس و پشتیبانی وزارت نیرو ، از دیگر اعضای حاضر در این ویدئو کنفرانس بود که در رابطه با نقش نظام پیشنهادها در غلبه بر بحرانهای اجتماعی گفت:

تقویت بازارهای فناوری اطلاعات می تواند در پیشبرد اهداف  نظام پیشنهادها بسیار موثر باشد و همه همکاران وزارت نیرو باید در این راستا به تحقیق و تفحص پرداخته و ارائه پیشنهاد کنند.

استفاده از تجارب سایر کشورها در مقابله با کرونا و سایر بیماریهای ویروسی در نظام پیشنهادها باید مورد توجه قرار بگیرد.

مشارکت مردم و همکاران در نظام پیشنهادی از میزان مقاومت در مقابل اجرای طرحهای پیشنهادی کم می کند.

          دکتر انجم شعاع با تاکید بر اینکه نیاز به توسعه شبکه توزیع و نیروگاههای برق باید در اولویت نظام پیشنهادها قرار بگیرد، اظهار داشت:

 یکی از بحرانهایی که هم اکنون وزارت نیرو با آن مواجه است ، بحران اقتصادی و نیاز به توسعه شبکه های توزیع برق است.

 نظام پیشنهادها می تواند در جهت تامین منابع مالی پروژه ها ، ظرفیتهای بسیار خوبی را در قانون بودجه کشور ایجاد کند.

 

وزارت نیرو با 30 میلیون مشترک بیشترین سهم مشتریان را در کشور به خود اختصاص داده است

 

وی بهبود اخلاق حرفه ای ، فرهنگ کاری ، بهبود شاخص های عملکردی ، بهبود ارتباطات سازمانی ، وضعیت سهام و مشتری مداری را از اولین آثار نظام پیشنهادی برشمرد و افزود: وزارت نیرو با بیش از 30 میلیون مشترک آب و برق بیشترین سهم مشتریان کشور صنعت آب و برق را به خود اختصاص داده است.

نظام پیشنهادها می تواند با ایجاد امنیت شغلی ، بهبود بهره وری ، ایجاد روند کاهنده ضایعات ، گسترش خلاقیت در سازمانها که رمز موفقیت و پویایی هر سازمانی  است ، پاداشهای ملموس و تشویق مردم به مشارکت گسترده ، گامهای بلندی در مسیر  ارائه خدمات بهتر به مشترکین بردارد.

این مقام مسوول شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان را از پیشتازان عرصه مشارکتها و نظام پیشنهادها معرفی نمود و اظهار داشت: یکی از ویژگیهای مدیریت بحران ، تشویق مردم برای مشارکت داوطلبانه در آمادگی ، امداد رسانی و عادی سازی اوضاع است. توسعه عملیات مقابله ، وقوف به نیاز آسیب دیدگان ، دستیابی به بهره وری بیشتر با توجه به نیازهای کارکنان و پرسنل سازمانها ، استفاده از اطلاعات مناسب و احترام به آداب و سنن اجتماعی و فرهنگی ،  از عوامل مهم و تاثیرگذار در این زمینه است و وظیفه مدیران نظارت بر همه این مولفه هاست.

 

نظام پیشنهادها ، یک شریک استراتژیک

 

مهندس بخشایش مدیر کل دفتر توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت نیرو نیز در این ویدئو کنفرانس گفت:

نظام پیشنهادها به عنوان یک شریک استراتژیک از جایگاه ویژه ای در همه نهادها و سازمانها برخوردار است. صنعت آب و برق به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد شرکتی و خدماتی خود ، بیشتر از سایر نهادها و سازمانها به این نظام نیازمند است.

 وزارت نیرو باید نسبت به توسعه حوزه نرم افزاری و چارچوبها ی اجرایی و نظارتی در این زمینه ، تصمیمات جدیدی اتخاذ کند.

در سال گذشته جلسات متعددی با حضور دستگاههای مختلف برگزار شد که از تجربیات وزارت نیرو در این زمینه بهره مند شدند.

وی ضمن تاکید بر توسعه نظام پیشنهادها و ارتقاء کیفی و کمی آنها ،

 

وزارت نیرو باید به سمت استفاده از ظرفیتهای خارج از سازمان حرکت کند

 

افزایش کیفیت پیشنهادها را منوط به داشتن آگاهی بیشتر و اطلاعات دقیق کارکنان و پرسنل دانست و تصریح کرد:

شرکتهای صنعت آب و برق از بسیاری جهات به هم شبیه اند و از یک نظام شرکتی برخوردارند و خدمات عمومی ارائه می دهند.

پیشنهادهایی که از دل نظام پیشنهادها به عنوان یک پیشنهاد برتر بیرون می آید باید  به یک دستاورد تبدیل شده و به صورت الگویی مناسب با سایر شرکتها و سازمانها به اشتراک گذاشته شود.

درس آموزی واستفاده از تجارب دیگران باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

بخشایش ، تاثیر اجتماعات در توسعه فعالیتهای صنعت آب و برق را بسیار زیاد توصیف نمود و افزود: وزارت نیرو باید به سمت استفاده از ظرفیتهای خارج از سازمان حرکت کند.

 

آیا زمان مرگ نظام پیشنهادها با سیستم و رویکرد فعلی رسیده است؟

 

نظام پیشنهادها نیازمند تغییر در گفتمان و ایجاد نسلی جدید است.

دکتر فتح الهی از دیگر مدعوین این ویدئو کنفرانس نیز در پاسخ به این سوال که "آیا زمان مرگ نظام پیشنهادها با سیستم و رویکرد فعلی رسیده است؟" اظهار داشت:

 فرمان قدیم نظام پیشنهادها خیلی خریدار ندارد. و این نظام نیازمند شکل گیری یک تغییر در گفتمان و ایجاد نسلی جدید است.

تغییر مدیریت و سبک زندگی از جمله فاکتورهایی است که باید در نظام پیشنهادها مورد توجه قرا بگیرد. ما باید مبلغ یکی سری عادات جدید کاری در میان کارکنان و پرسنل باشیم تا نیازهای مربوط به سلامت و بهداشت روح و روان آنها تامین شود.

 

http://www.shomalnews.com/photo/158928771123159338.jpg

 

انسان بی انگیزه نمی تواند خلاق و موثر باشد

 

وی در ادامه تاکید نمود: اولین هدف نظام پیشنهادها ، تربیت و پرورش انسانهای با انگیزه بالاست. انسان بی انگیزه نمی تواند خلاق و موثر باشد.  این تصور واهی که مسوول انگیزش من ، مدیر من یا سازمانی است که در آن کار می کنم ، تصور غلطی است. انگیزه یک بلوغ نگرشی است که فرد بالغ با تغییر سبک زندگی خود آن را انتخاب می کند و بر محیط پیرامون خود تاثیر می گذارد.

 

ثبت ایده در لحظه ، باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود

 

این فعال نظام پیشنهادی ، از تشکیل کمپین " یک ربع مطالعه در طول روز" در کشور خبر داد و تصریح کرد:

برای استمرار و اثر بخشی نظام پیشنهادی هر فردی نیازمند مطالعه است. تفکر روزانه ، ارتقاء مهارتهای زندگی در لحظه و تمرکز در مسائل زندگی از الزامات نظام پیشنهادی است. شش دانگ وجود ما ، یعنی ذهن ، قلب و جسم ما باید در زندگی متمرکز باشد.

ما باید پیام آور مهارتهای زندگی برای کارکنان خود باشیم.

ثبت ایده در لحظه ، باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

کارکنان باید همواره قلم و کاغذ به همراه داشته باشند و ایده هایی که به ذهنشان خطور می کند به ثبت برسانند نه اینکه به حافظه بسپارند. ما باید یاد بگیریم به ایده های دیگران احترام بگذاریم و از ایده فروشی پرهیز کنیم.

 

نظام پیشنهادها در ساختار اداری نهادها و سازمانها تبیین شده نیست.

 

دکتر کرد رستمی نیز در این خصوص اذعان کرد: متاسفانه در وضعیت موجود نظام پیشنهادها به بن بست رسیده است.

جایگاه نظام پیشنهادها در ساختارهای ادارای و موسسات دولتی و غیر دولتی تبیین شده نیست و آنگونه که باید دیده نمی شود.

قوانین و مقرراتی که ضمانت اجرایی نظام پیشنهادی باشند وجود ندارند و بودجه های بسیار ناچیزی به این بخش تعلق می گیرد.

وی در ادامه یادآور شد: سوال مهمی که در اینجا مطرح می شود اینست که هدف اصلی نظام پیشنهادها چیست؟

اگر این نظام به دنبال اثربخشی ، افزایش عملکرد و میزان بهره وری است ، چرا اهداف آن به سایر دستگاهها ابلاغ نمی شود و نگاه ویژه ای به آن نمی شود؟

در ماده بیست قانون خدمات عمومی کشور ، دستگاهها موظفند نسبت به اجرای طرحهای مصوب از نظام پیشنهادها اقدام نمایند.

اما متاسفانه این موضوع آنگونه که باید جدی گرفته نمی شود و منابع مالی آن تامین نمی گردد.

نظام بررسی و پذیرش پیشنهادها ، باید از حالت ذهن گرایی خارج شده و به عمل گرایی تبدیل گردد. تا بتواند میزان تاثیر گذاری خود را در ارکان مختلف جامعه و مدیریت بحران نشان دهد.....

دکتر احمد بزرگیان و مهندس ولدخانی ، سرکار خانم طوسی ، مدیر کل امور بانوان استانداری مازندران و دکتر کاظم نژاد روابط عمومی شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان ، از دیگر مدعوین این وبینار بودند که در خصوص علل و عوامل موفقیت و ناکاهی نظام پیشنهادها در این کنفرانس سخنرانی کردند.... 

در پایان این مراسم ، ضمن قرائت تقدیر نامه صادره از سوی معاون امور مجلس و پشتیبانی وزارت نیرو ، از پیشنهاد دهندگان برتر و افتخار آفرینان شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان در حضور سایر اعضای ویدئو کنفرانس تقدیر به عمل آمد.

گزارش : مهتاب مظفری سوادکوهی  

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.226 seconds.