.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
حمایت از تولید و کشاورزی راه برون رفت از وابستگی نفت
آیا وقت آن نرسیده است با توجه به کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی به بهینه سازی مصرف آب در کشاورزی و افزایش راندمان تولید کشاورزی در کشور بپردازیم؟
حمایت از تولید و کشاورزی راه برون رفت از وابستگی نفت

شمال نیوز:  نیما هادی نژاد کیاسری کارشناسی آب فارغ التحصیل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان طی مطلبی برای گلستان ما نوشت :

چند وقتی است به خاطر شیوع بیماری کوید۱۹، قیمت جهانی نفت  افت شدیدی داشته و میتوان گفت بی سابقه بوده است،حتی شاخص نفت خام امریکا برای فروش به منفی ۴۷ دلار هم رسیده  است.

 البته  به این معنا نمی باشد که به ازای خرید نفت، شرکت خریدار پول دریافت میکند، بلکه نشان دهنده  این مقوله نادر می باشد که خرید فروش  خاصی در بازار جهانی نفت انجام نمی پذیرد و همین امر باعث شده خیلی از شرکت های نفتی امریکا در آستانه ورشکستگی قرار بگیرند .

 این آشفته  بازار روی  قیمت نفت خام سنگین ایران هم تاثیر گذاشته  است  تا جایی که در معاملات نفت خام سنگین ایران  در بهترین حالت در این ایام حدودا  بشکه ایی ۲۱  دلار، ۹ سنت به فروش رسیده است باتوجه به این مطلب هر بشکه نفت ۴۲ گالن و حدود ۱۵۹ لیتر می باشد و با احتساب دلار دولتی ۴۲۰۰هر لیتر نفت به قیمت ۸۴۰ تومان به فروش رسیده است

در صورتی که مبلغ یک لیتر آب آشامیدنی بسته بندی شده ۱۵۰۰ تومان در بازار به فروش میرسد.

 با توجه به این مقدمه ارزش بهای آب و محصولات کشاورزی را در دوران بحران های جهانی بهتر درک میکنیم  حال با توجه به کاهش قیمت نفت بهترین روش برای بیرون رفت از وابستکی به نفت حمایت از تولید و کشاورزی می باشد.

 با توجه به ارزش بالای بهای آب برای کشور  متاسفانه هدر رفت حدود ۹۰ درصدی آب در بخش کشاورزی مشاهده میکنیم که با این مصرف هدر رفت آب راندمان کشاورزی بسیار پایین می باشد و با توجه به این شرایط جهانی وقت آن رسیده است که  دولت و مجلس از کشاورزان و دامداران حمایت ویژه ایی داشته باشند که متاسفانه این اتفاق نه برای کشاورزان نه برای دامداران نیافتاده است.

در صورتی که امنیت غذایی یکی از مهم ترین سیاست دولت ها باید باشد ولی عدم توجه بعضی از مدیران ارشد حوزه کشاورزی به این موضوع و عدم حمایت از کشاورزان باعث بروز مشکلات فراوانی برای این قشر زحمت کش شده هست که اگر بخواهیم دردل ها و مشکلات انها بنویسیم یک کتاب خواهد شد.

گوشه ای  از مشکلات کشاورزی  بخواهیم عنوان کنیم حمایت نشدن از آنها،وجود دلال های(واسطه ها)که محصولات این قشر زحمت کش را با پایین ترین قیمت خریداری میکند ، یا وجود کود ها و بذر های تقلبی و بی کیفیت از دیگر مشکلات و دردل این قشر زحمت کش می باشد.

 ولی مسئله مهم بحث ارز اوری تولیدات کشاورزی در کشور می باشد که با توجه به این مسئله که فقط تنها ۱۲ درصد از سطح زمین کشور زیر کشت می باشد.
 

در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۹۸ حدود چهار ملیارد و ۶۰۰ ملیون دلار بود که بیش از ۱۳ درصد از کل صادرات غیر نفتی ایران فقط می باشد در صورتی که نسبت به ۱۰ ماهه سال قبل ۱۴.۵ درصد کاهش یافته البته میتوان بخشی از دلیل این کاهش را در  تغییر قیمت  پایه صادراتی دانست ولی این آمار به مطالعه و بررسی واردات کشاورزی در ۱۰ ماهه  اول سال ۹۸ نزدیک ۱۰ ملیارد دلار بوه که نزدیک ۳۰ درصد از کل واردات ایران را تشکیل داده است و ارزش واردات ۱۰ ماهه سال ۹۸  نسبت به پارسال ۲۵درصد افزایش داشته است.

با همین آمار ساده می توان در یافت که متاسفانه در بحث کشاورزی نه تنها حمایت خاصی به خود کفایی و تولید کشاورزی ندارند و باتوجه به بارش سالانه و ذخیره آب های زیر زمینی  دولت می تواند با مدیریت بیشتر  زمین های کشاورزی و تصحیح ارازی کشاورزی و زهکشی ارازی میتواند.

سطح زیر کشت کشور بالابرد و تولید سالانه محصولات کشاورزی بالابرد و به خود کفایی محصولات کشاورزی رسید که باعث صرفه جویی چند ملیارد دلاری  برای دولت می شود.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.088 seconds.