.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
باید در انتظار انفجار بهای بیت‌کوین بود
شمال نیوز: برای نخستین بار در طی حدود چهار سال و برای سومین بار در تاریخ 11 ساله بیت‌کوین، قرار است در بنیان‌های فناوری آن دگرگونی زلزله‌‌واری رخ دهد.
 باید در انتظار انفجار بهای بیت‌کوین بود

به گزارش شمال نیوز،  رویداد نصف‌سازی نه تنها بر چگونگی ایجاد بیت‌کوین اثر می‌گذارد، بلکه احتمال دارد بر کل بازار «رمزپول» هم اثر چشم‌گیری بگذارد.

این رویداد که قرار است ماه آینده رخ دهد، به تمامی از طراحی دیجیتالی منحصربه‌فرد بیت‌کوین سرچشمه می‌گیرد. بر خلاف ارزهای سنتی،  میزان کل بیت‌کوینی که همواره وجود خواهد داشت، همیشه ثابت است. رمز محاسباتی مبنای این «رمزپول» طوری است که در کل فقط ۲۱ میلیون بیت‌کوین قابل پدید آوردن است و هیچ‌ تسهیل کمیتی، نمی‌تواند تورم مصنوعی ایجاد کند.

هم‌اکنون طی فرایندی موسوم به استخراج، بیش از ۱۸ میلیون بیت‌کوین پدید آمده است. در فرایند استخراج، شبکه‌های رایانه‌هایی که آن‌ها را برای حل کردن مسئله‌های محاسباتی پیچیده برنامه‌ریزی کرده‌اند، یکاهای جدید این رمزپول را تولید می‌کنند.

البته «نصف‌سازی» قریب‌الوقوع بیت‌کوین این فرایند را خیلی دشوارتر می‌کند.


نصف‌سازی چیست و چه ضرورتی دارد؟

رویداد نصف‌سازی که گاهی به آن نصفه‌‌سازی هم می‌گویند، اساساً متضاد تسهیل کمیتی است؛ طوری که برخی فعالان حوزه «رمزپول» به آن «تشدید کمیتی» می‌گویند.

همان‌طور که از نام این فرایند، «نصف‌سازی»، پیدا است، این فرایند تولید بیت‌کوین را به نصف کاهش می‌دهد؛ بدین ترتیب که استخراج این رمزپول، فقط ۵۰ درصد میزان تولید قبلی را به دست می‌دهد.

این اتفاق حدوداً هر چهار سال یک بار وقتی ۲۱۰ هزار بستک (بلوک) استخراج شد، رخ می‌دهد و طبق پیش‌بینی‌ها، روز ۱۲ ماه مه رخ خواهد داد. در اثر این نصف‌سازی، مقدار بیت‌کوین حاصل از استخراج از ۱۲.۵ بیت‌کوین در هر بستک، به ۶.۲۵ بیت‌کوین کاهش می‌یابد.

این رویداد را مرجعی مرکزی تعیین یا مدیریت نمی‌کند، بلکه جزو رمزهای اصلی‌ای است که در سال ۲۰۰۸، پدیدآور بیت‌کوین با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو»، در لایه‌های زیرین زنجیره‌بستک (بلاک‌چین) این رمزپول تعبیه کرده است.

بیت‌کوین پدید آمد تا پادزهری باشد در برابر ایرادهای نظام اقتصادی موجود که به بحران اقتصادی جهان در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ دامن زده بود. کارکرد رویداد نصف‌سازی این است که با کاستن از عرضه بیت‌کوین، آن را کمیاب کند و در عین حال جلو تورم بیش از حد قیمت را بگیرد.


آیا نصف‌سازی بر قیمت بیت‌کوین اثری دارد؟

نصف‌سازی‌های قبلی منجر به افزایش شدید قیمت و ایجاد نوسانات شدید در بازار بیت‌کوین و سایر انواع رمزپول شد، چون معامله‌کنندگان و استخراج‌کنندگان خود را با محدودیت‌های جدید در تولید این ارزش‌مندترین واحد پول مجازی وفق می‌دهند.

در اثر نصف‌سازی سال ۲۰۱۲، ارزش بیت‌کوین ناگهان ۸۰ برابر شد و نصف‌سازی سال ۲۰۱۶ سیصد درصد به ارزش بیت‌کوین افزود. ساده‌ترین توضیح برای این افزایش قیمت‌ها، قاعده اساسی عرضه و تقاضا در اقتصاد است: وقتی ناگهان عرضه کم ‌شود اما تقاضا هم‌چنان ثابت بماند، قیمت ناگزیر افزایش می‌یابد. اما ذات نامتمرکز و تا حدی ناشناس بیت‌کوین باعث می‌شود که مشکل بتوان هر سود یا زیان خاصی را در این عرصه، به رویداد خاصی نسبت داد.

نصف‌سازی ماه مه بیت‌کوین، در میانه بحران جهانی اقتصاد رخ می‌دهد؛ هرچند هنوز مشخص نیست که آیا فرو ریختن بازارها باعث می‌شود پول‌ از شکل دارایی‌های سنتی تبدیل به رمزپول شود یا نه. برخی تحلیل‌گران می‌گویند که بیت‌کوین واحد پول امنی مانند طلا است، و شواهد اولیه نشان می‌دهد احتمالاً سرمایه‌گذاران به آن به چشم نوع دیگری از ذخیره‌ ارزش نگاه می‌کنند.

مدیر عامل یکی از بزرگترین صرافی‌های رمزپول در جهان، اخیراً از داده‌هایی پرده برداشته است که نشان‌دهنده افزایش ناگهانی ۱۲۰۰ دلاری در سپرده‌گذاری‌ها است. این مبلغ درست به اندازه مبلغ چک کمکی دولت ایالات متحده است.

بیت‌کوین هنوز آزمون خود را در این سطح از گسیختگیِ اقتصاد جهانی پس نداده است و با هجوم سرمایه‌گذاران به سمت نقد کردن دارایی‌های خود، کاملاً احتمال دارد به همان وضع دچار شود که بورس یا سایر دارایی‌ها دچار شده‌اند. اما برخی تحلیل‌گران امیدوارند رویداد نصف‌سازی همراه با هرج و مرج در بازار سنتی بتواند کاری کند که رمزپول، حدنصاب قیمت ۲۰ هزار دلاری خود در سال ۲۰۱۷ را بشکند.

دنی اسکات، مدیر عامل صرافی رمزپول «کوین کورنر» واقع در بریتانیا، به ایندیپندنت گفت: «پس از افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در سال ۲۰۱۷ ، نگاه‌ها به بیت‌کوین بوده است و مردم مشتاقانه منتظر نقطه‌عطف بزرگ بعدی آن هستند. به نظر ما آن نقطه‌عطف دارد فرا می‌رسد و امسال می‌تواند سال شکوفایی بیت‌کوین باشد.»

«با وجود بحران جهانی غیرمنتظره موجود و رویداد نصف‌سازی، فقط می‌توانیم انتظار داشته باشیم که قیمت بیت‌کوین نیز هم‌چنان به همان جهتی حرکت کند که همه‌چیز در حال حاضر می‌رود؛ یعنی به رقم ۲۰ هزار دلار و حتی بیشتر از آن برسد.»


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.08 seconds.