.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی بررسی کرد:
رابطه «چله عظیم قرن!» با فرج امام زمان(عج)
امروز در شبکه های اجتماعی با توجه به همزمانی وضعیت بحرانی کرونایی و ایام ماه پرفضیلت شعبان و رمضان، توصیه ها و پیشنهادات مختلفی را می شنویم، چله ی عظیم قرن! از جمله کلیدواژه ای است که این روزها مطرح شده است.
رابطه «چله عظیم قرن!» با فرج امام زمان(عج)

به گزارش «حوزه»، امروزه در شبکه های اجتماعی و با توجه به همزمانی وضعیت بحرانی کرونایی و  ایام ماه پرفضیلت شعبان و رمضان، توصیه ها و پیشنهادات مختلفی را می شنویم، چله ی عظیم قرن! از جمله کلیدواژه و پویش هایی است که این روزها بسیار در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود.

چله ی عظیم قرن چیست؟ میشه نظرتون را راجع به چله ی عظیم قرن بفرمایید؟ ببخشید! این چله ای که در حال نشر هست و همگی از آن دم می زنند واقعیت داره؟ یعنی با این اتفاق بزرگ، فرج امام زمان رقم می خوره؟ سوالات فوق و سوالاتی از این دست، را مکررا در شبکه های اجتماعی شاهدیم .

برای پاسخ بررسی موضوع چله ی عظیم قرن، به سراغ جوادحیدری، کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی رفتیم و نظر او را این درباره جویا شدیم.

وی با بیان اینکه پیرامون این بحث ذکر چند نکته لازم است، گفت: نخست آنکه برخی بر  آن شده اند تا برای رفع گرفتاری ها و هم چنین امر فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، از نیمه ی شعبان تا ۲۴ ماه مبارک رمضان به مدت چهل روز زیارت عاشوراء بخوانند و سپس چهل بار دعای فرج بخوانند.، نام این طرح را «چله ی عظیم قرن» نهاده اند.

حیدری ادامه داد: نکته ی دوم اینکه  اصل «چله گرفتن» به معنای «مراقبت چهل روزه از خود برای زمینه سازی جهت دریافت فیوضات الهی و حکمت ربوبی» مورد  اشاره ی روایات آل الله علیهم السلام و علمای بزرگوار  می باشد.

امام باقر علیه السلام می فرماید: «مَا أَخْلَصَ الْعَبْدُ الْإِیمَانَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً أَوْ قَالَ مَا أَجْمَلَ عَبْدٌ ذِکْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً إِلَّا زَهَّدَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الدُّنْیَا وَ بَصَّرَهُ دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا فَأَثْبَتَ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَه‏»؛ «هیچ بنده ای ایمان خود به خدا را در چهل روز خالص نگرداند، مگر آن که پروردگار، او را نسبت به دنیا کم توجه کرده و دردها و درمان ها را نشانش خواهد داد. سپس، حکمت در قلب او استوار شده و زبان خود را نیز به حکمت خواهد گشود».  (۱)

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی عنوان کرد: نکته ی سوم آن است که خواندن زیارت عاشورا و قرائت  دعای «اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن» بسیار مطلوب و در کنار تلاش و کوشش، برای بر آورده شدن حاجات موثر است.

وی تصریح کرد: نکته ی چهارم آن است، وظیفه ی ما شیعیان در زمان غیبت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، «انتظار فرج» و تلاش برای به وجود آمدن «شرائط ظهور» آن منجی عالم بشریت است و هیچ دستوری به صورت خاص برای امر ظهور به ما نرسیده است.

حیدری در توضیح نکته ی پنجم، عنوان کرد: استناد به روایت «فضل بن ابی قره» که اشاره به برداشت عذاب از بنی اسرائیل بعد از چهل روز ناله و گریه و توصیه به این عمل برای رسیدن امر فرج، به خاطر ضعیف بودن سند این روایت، امر صحیحی نیست.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در بیان نتیجه اذعان داشت:  چله ی عظیم قرن، به صورت خاص، هیچ مستند روایی ندارد، ولی با وجود روایات کلی در مورد سفارش به دعا و زیارت و همچنین موضوعیت عدد چهل، اشکالی ندارد و  حتما در کنار تلاش و کوشش و استفاده از موهبات طبیعی، برای رفع گرفتاری ها مؤثر خواهد بود، اما در رابطه با فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف توجه داشته باشیم، وظیفه ی ما منتظر حقیقی بودن است و امر  فرج به دستور الهی و بعد از آمادگی جامعه ی جهانی اتفاق خواهد افتاد و نباید انتظار داشته باشیم بعد از هر حرکت معنوی، ظهور اتفاق بیفتد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 3.532 seconds.