.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سرنوشت مبهم علی لاریجانی؛
خداحافظی در اوج یا بازگشت با ردای نامزدی ریاست جمهوری
لاریجانی در شرایطی که اصلاح طلبان گزینه های اصلی خود را پشت فیلتر شورای نگهبان جا بگذارند می‌تواند با آنان ائتلاف کند و در عین حال می ‌تواند گزینه مورد حمایت اعتدالیون و بخشی از اصولگرایان باشد.
 خداحافظی در اوج یا بازگشت با ردای نامزدی ریاست جمهوری

شمال نیوز: علی لاریجانی در انتخابات 98 کاندید نشد اما هنوز معلوم نیست که برای 1400 چه تصمیمی دارد.

به گزارش شمال نیوز، علی لاریجانی از آن سیاسیونی است که امسال نامش را زیاد خواهیم شنید. هرچه باشد فقط یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری باقی است. درست است که در ایران همه‌چیز دقیقه نودی و غیرقابل پیش‌بینی است اما سیاسیون خیلی زودتر فعالیت‌های انتخاباتی خود را شروع می‌کنند. لاریجانی نیز یکی از کاندیداهای احتمالی در کارزار 1400 است.

 

فراز و فرود سیاسی لاریجانی

مجلس برای لاریجانی آمد داشت، آنقدر که از همان ابتدا و به رقم هیچ سابقه‌ای در پارلمان بر کرسی ریاست تکیه زد و تا روز آخر نیز همانجا ماند. طی آن 12 سال به یکی از پرنفوذترین‌های عرصه سیاست ایران بدل شد و خاصه کلامش در مجلس آنقدر موثر بود که در مسائل مختلف از جمله استیضاح یا سوال از وزرا، تصویب یا عدم تصویب طراح ها و لوایح و ... نقش اصلی را ایفا کند.
هشت سال دولت احمدی‌نژاد را می‌توان بخش فرود سیاست وزری او در مجلس دانست زیرا اختلافات بسیاری با رئیس جمهور داشت و حتی آن یکشنبه سیاه رقم خورد. روحانی که آمد اما فراز هم شروع شد. روابط نزدیک دو رئیس قوه مانع خیلی از استیضاح ها و حتی تصویب 20 دقیقه‌ای برجام شد.

 

گزینه پسا روحانی؟

همسویی لاریجانی و روحانی چنان پیش رفت که برخی او را گزینه پسا روحانی بدانند. شاهد آنکه کارگزارانی‌ها بعد از انتخابات 96 حرف از دوگانه جهانگیری- لاریجانی زده و به این نتیجه رسیدند که در این دوراهی فرضی لاریجانی انتخاب خواهد شد. استدلال حامیان لاریجانی همواره این بوده است که ارتباط او با مجموعه حاکمیت از یک سو و نگاه شبیه به روحانی او که نویدبخش حکام شدن یک نوع میانه‌روی است در رساندن او به پاستور موثر است.
بعد از آنکه در مجلس طرحی ارائه شد تا نمایندگان بعد از سه دوره متوالی امکان کاندیداتوری نداشته باشند و لاریجانی به حمایت از آن پرداخت، گمانه مذکور تقویت شد و تحلیلگران از نیت لاریجانی برای ورود به عرصه ریاست جمهوری گفتند. عدم کاندیداتوری در انتخابات 98 نیز آفتابی بود دلیل آفتاب.

 

ریاست جمهوی یا خداحافظی؟

خداحافظی لاریجانی با بهارستان اگرچه به نوعی موید گمانه مورد بحث بود اما هنوز هم نمی‌توان عزم وی برای رییس جمهور شدن را قطعی دانست. برخی از تحلیل‌گران نیز این تصمیم لاریجانی را ناشی از هوشمندی او دانسته و معتقدند که او در صورت کاندیداری هم در مجلس یازدهم به چالش کشیده می‌شد. درست هم می‌گفتند کاندیداتوری لاریجانی قطعا داستان سرلیستی اصولگرایان و بعد هم ریاست مجلس یازدهم بسیار پیچیده می‌کرد. گروهی از سیاسیون همچون عبدالله ناصری نیز خروج لاریجانی از مجلس را در ادامه کاهش قدرت خاندان لاریجانی می‌دانند.
اینکه خروج لاریجانی از مجلس مقدمه حضور او در رقابت انتخاباتی 1400 است یا شروعی برای خداحافظی او با عرصه سیاست ظرف یک سال آینده معلوم می‌شود اما بعضی مسائل از همین حالا هم معلوم است.

 

موانع لاریجانی در مسیر پاستور

علی لاریجانی به فرض اینکه قصد رئیس جمهور شدن داشته باشد، راه ساده‌ای در پیش ندارد. درست است که لاریجانی پتانسیل جلب حمایت بخشی از اصولگریان و بخشی از اصلاح طلبان را دارد اما این دلیل نمی‌شود که رسیدنش به پاستور را ساده تلقی کنیم. لاریجانی در شرایطی که اصلاح طلبان گزینه های اصلی خود را پشت فیلتر شورای نگهبان جا بگذارند می‌تواند با آنان ائتلاف کند و در عین حال می ‌تواند گزینه مورد حمایت اعتدالیون و بخشی از اصولگرایان باشد. درعین حال اگر اصلاح طلبان بر طبل ایستادن بر اصول اصلاح طلبی بکوبند و همان طور عمل کنند که در انتخابات 98 عمل کردند، کارش سخت می‌شود. ضمن اینکه معلوم نیست جریان متبوع لاریجانی چند گزینه قدر تر از او ردیف کند. با در نظر گرفتن این احتمالات تنها باید منتظر ماند و دید که دست پنهان در عالم سیاست کدام سرنوشت را برای لاریجانی رقم می‌زند. آیا در اوج خداحافظی کرده و عطای سیاست را به لقایش بخشیده و به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و امثال آن رضایت می‌دهد؟ آیا ریسک کاندیداتوری در 1400 را پذیرفته و وارد میدان می‌شود؟ در این صورت هم باید منتظر ماند و دید که پیروز شده یا مفتصحانه حذف می‌شود؟ / نامه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.235 seconds.