.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خیلی دور، خیلی نزدیک ؛ تقویم نوروزهای متفاوت در ایران
آمدن بهار، همیشه برای ایرانی‌ها با شادی همراه نبوده و در ایام مختلف از بیماری‌های واگیردار تا سیل و بمباران را به چشم دیده‌اند، اما فصل مشترک همه این ماجراها استقامت مثال زدنی و امید به آینده ای روشن بوده و بس.

خیلی دور، خیلی نزدیک ؛ تقویم نوروزهای متفاوت در ایران

 

شمال نیوز: سمیه دهقان زاده/ رسیدن بهار برای ایرانی‌ها علاوه بر حیات دوباره زمین، با مفهومی به نام عید نوروز و مراسم آیینی‌اش گره خورده، عیدی که فراز و فرود زیادی را تا به حال به خود دیده ؛ از حوادث و بلایای طبیعی و انسانی تا مقارن شدن تاریخ شمسی با مناسبت های قمری که مردم نجیب، خدا دوست، مهربان و فهیمش با انعطاف‌پذیری هرچه تمام‌تر آن را به فراخور موقعیت،  متفاوت برگزار کرده‌اند.

 خالی از لطف نیست با ما همراه باشید تا برخی از این حوادث را از خیلی دور تا خیلی نزدیک مرور کنیم.

نوروز تیفوسی!

ایران در فروردین سال ۱۳۲۱ با ورود اسرای لهستانی و آلودگی که با خود آوردند به تدریج تبدیل به میزبانی تمام و کمال برای بیماری تیفوس شد. بیماری که ناقلش شپش بود و با فقر و قحطی و عدم کنترل رفت و آمد اسرای تحمیلی چرچیل و استالین، روز به روز گسترده می‌شد و کار به جایی رسید که اسفندماه همان سال در بیانیه‌ای اپیدمی تیفوس را در ایران اعلام کرند، بیماری سختی که درمانی برای آن در کشور وجود نداشت و اینگونه  ایرانیان نوروز ۱۳۲۲ را با بیماری و مرگ‌ومیر تیفوس تحویل کردند و در  سال ۱۳۲۴ بعد از کلی هرج و مرج، فوت بسیاری از افراد و سختی دوچندانی که به مردم تحمیل شده بودبالاخره این بیماری رضایت داد و شرش را از سر ایران و ایرانی کم کرد.

‏در بهار آزادی جای شهدا خالی 

 سال نو ۱۳۵۸ مردم نخستین نوروز بدون طاغوت را در ایران جشن گرفتند.

در ششم فروردین همان سال گزارشی شیوا و خواندنی با تیتر «نخستین نوروز بی طاغوت چگونه گذشت؟» در صفحه هشتم روزنامه کیهان منتشر شد که بخش‌هایی از آن در ادامه می‌آید؛

«میلیون‌ها ایرانی برای اولین‌بار در تاریخ خود نوروز بدون طاغوت را جشن گرفتند. حاجی فیروز را امسال در کوچه‌ها کمتر می‌دیدیم؛ چراکه روسیاهی به شاه ماند و بس. به جای قصه خسته‌کننده تکراری، امسال در همه خانه ها بحث های سیاسی گرم بود و اول و آخر این بحث ها این بود که «در بهار آزادی جای شهدا خالی».

تهرانی ها در عید دیدنی‌ دادن سکه پهلوی را به یکدیگر تحریم کردند و به‌جای آن کتاب و به‌خصوص قرآن و کتاب های سیاسی دادند و امسال این سکه ها بی‌خریدار مانده بود.

بمباران در بهاران

اما روزهای خوش با چهره پلید جنگ، جایش را به اوقاتی متفاوت داد و دفاع جانانه ایرانی‌ها برای اسلام و وطن‌شان به مذاق چند ده کشور متحد علیه ایران خوش نیامد و  صدام و نوکرانش در سال پایانی جنگ نقشه‌ای جدید کشیدند.

 دهم اسفندماه ۱۳۶۶ حمله موشکی از بغداد به سمت تهران آغاز شد و پایتخت ۵۰ روز تمام درگیر جنگ و موشک باران و صدای آژیر و خاموشی بود، طبق گفته‌ها در این مدت ‏بیش از ۸۰۰  نفر شهید و تعداد زیادی مجروح شدند و خسارات زیادی به شهر وارد شد و عملا عیدی باقی نماند که کسی بخواهد آن را جشن بگیرد.

 ‏از طرفی قدرتمندان دنیا که فقط به این راضی نمی‌شدند، در غرب کشورمان هم برنامه‌ای مشابه را پیاده کردند‌، جلّاد و مسئول اجرای نسل‌کشی کُردها «علی حسن‌المجید» که به «علی انفال» و «علی شیمیایی» لقب گرفت. بمباران شیمیایی «حلبچه» کردستان عراق در روز ۲۵ و «نودشه»  کرمانشاه در روز ۲۶ اسفندماه سال ۱۳۶۶ را نعل به نعل طبق نقشه انجام داد و در مدت ۱۰۰ روز، جان حدود ۱۸۳ هزار کُرد را که عمدتا هم زنان و کودکان بی‌گناه بودند در عملیاتی به نام «انفال» گرفت. 

تقارن‌هایی مقدس در آستانه بهار

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و پایان جنگ تحمیلی، ایرانی‌ها روی دیگری از زندگی را دیدند، حال که در جمهوری اسلامی زیست می کردند محرومیت بابت برگزاری مراسم‌های مذهبی وجود نداشت و در این ایام سه سال ابتدایی دهه ۷۰ نوروز با ماه مبارک رمضان عجین شد و مردم صله رحم و دید و بازدیدهایشان را از صبح و ظهر به غروب و پای سفره‌های افطار تغییر دادند و هماهنگی مثال زدنی را در آن ایام به نمایش گذاشتند.

این تقارن‌ها در سه سال ابتدایی دهه ۸۰ به همزمانی محرم و نوروز رسید، اینجا هم مردم متدین و آزاده ی ایرانی شور و شعورشان غوغا کرد و در عین دید و بازدید و به جا آوردن صله رحم، محوریت تعطیلات را رفتن به هیئت و برپایی عزاداری برای اباعبدالله الحسین قرار دادند و احترام و فهم‌شان نسبت به این تقارن را به نمایش گذاشتند.

از سیل تا کرونا ایستاده ایم

در سال‌های پایانی دهه نود، طبیعت طبع ناخوشش را به ایرانی‌ها بیشتر نشان داد آن هم با آغاز سال نو، در پنجم فروردین۱۳۹۷، طوفان شهرهایی در استان های اردبیل و آذربایجان غربی از جمله مشگین‌شهر، گرمی، اردبیل، خوی، اشنویه و ارومیه را درنوردید.

پنجم فروردین سال بعدش، که ۸-۷ دقیقه بارندگی در شیراز ناگهان سیلی را در دروازه قرآن به‌راه انداخت. پیشتر هم البته گلستان را سیل در خود گرفته بود.  نیمه دوم تعطیلات نوروزی با ورود سامانه بارشی به غرب کشور همراه شد و استان‌های کرمانشاه، لرستان، ایلام و خوزستان را تحت تأثیر قرار داد.

و حال در آستانه سال ۱۳۹۹، نوروز ایرانی‌ها با ویروسی به نام کرونا گره خورده، ویروسی که طبق دستور عمل پزشکی تنها راه به زانو درآوردنش رعایت بهداشت فردی و قطع زنجیره انتقال-بخوانید قرنطینه خانگی و موکول کردن دید و بازدیدها به زمان بعد از بحران است.

قرار است نوروزی را تجربه کنیم که در آغوش گرفتن عزیزان و محبت‌های اینچنینی جایی در آن ندارد، در این ایام بسیاری از هم‌وطنان برای از دست دادن عزیزانشان رخت عزا به تن دارند و تعدادی دیگر در بستر بیماری هستند، شاید در نگاه اول عید به کاممان تلخ شده باشد اما تاریخ نشان می‌دهد ایران روزهای سخت در آستانه بهار، کم ندیده ولی همچنان ایستاده و آنها را از سر گذرانده، پس شاید بد نباشد به این روزها با صبر و فدا‌کاری نگاه کنیم و از هیچ تلاشی برای بهتر شدن حال اطرافیانمان فروگذار نکنیم. بی شک این روزها هم تمام می‌شود ‌و ما نه در فضای مجازی بلکه در واقعیت کرونا را شکست می‌دهیم و آن وقت سال نو را جشن می‌گیریم.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.107 seconds.