.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گریزی از انتخاب نیست...

گریزی از انتخاب نیست...

 

شمال نیوز: یکی از مباحث چالشی جامعه شناسان این است که از میان (( فرد و اراده های افراد )) و ((ساختار)) کدام یک مهمتر است و شرایط اجتماعی موجود محصول کدام یک از ایندوست؟

آن ها از گذشته تا کنون معمولا" بسته به نوع دیدگاه و رویکرد ذهنی شان برای یکی از دو مقوله ی عاملیت  فردی و ساختار تأثیر گذاری بیشتری قائل شده اند؛ هر چند امروزه اغلب به این نتیجه رسیده اند که به طور قطعی نمی توان گفت که کدام یک تأثیر بیشتری در شکل دادن به شرایط اجتماعی و وضعیت جامعه دارد و دو عامل ساختار و عاملیت فردی همزمان در تعامل با هم قرار دارند.

امروز در جامعه ی ایران شرایط اجتماعی به گونه ای رقم خورده است که اکثریت افراد از وضعیت جاری، قوانین و ساختارهای حاکم  بر زندگی اشان ناراضی اند. در این برهه که ایران هم از سوی قدرتهای جهانی تحت فشار است و هم از نا بسامانی ها و فساد در نهادها و سازمانها ضربه می خورد، دچار فضای مسموم  سهم خواهی و منفعت طلبی های فردی،صنفی و جناحی نیز شده است که متأسفانه از سوی برخی از سیاسیون به آن دامن زده می شود. سال هاست که همه شعارشان خدمت به مردم است اما در عمل ، آنچه که بیشتر به چشم می آید تخریب و تنش های ناشی از رقابت آنهاست که طبعا" هیچ سودی برای مردم ندارد.

با این حال مدتی است که نیروهایی تازه نفس و ضد فساد با هدف تغییر شرایط ناعادلانه حاکم بر جامعه و به امید سربلندی ایران به میدان آمده اند. آنها هدف اصلی اشان ایجاد تغییرات اساسی در قوانین و ساختارهای نا کار آمد و فاسد در جهت احقاق حقوق عامه ی مردم است.

این نیروهای تحول خواه بر خلاف کسانی که در طی این سالها با عملکرد اشتباه خود، اهداف بلند انقلاب را تقلیل داده اند، معتقدند تا زمانی که عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد در تمام ارکان نظام عینیت نیابد نمی توان از جمهوری اسلامی به معنای جامع آن و منطبق با آرمان های اصیل آن دفاع نمود.

بنابراین امروز جامعه ایران برای رهایی از مشکلات خود دو انتخاب  پیش رو دارد: 1- کنار نشستن ، تماشاگر بودن و نا امیدی 2- همراهی با حرکتهای تحول خواهانه نوپا  و امید به درهم شکستن جریان های قدرت و ثروت .

 انتخاب گزینه ی اول طبیعتا" تحلیل خاصی نیاز ندارد و فرجام آن از همین اکنون آشکار است و اما انتخاب گزینه ی دوم : با تقویت نیروهای تحول خواه ، مردم به خود این امکان را می دهند که برای برخورداری از یک زیست متعادل و رفاه نسبی در زندگی، از طریق نمایندگانشان در مجلس اقدام به ریل گذاری مجدد قوانین به نفع خود کنند. انتخابات فردا گام نخست برای این منظور است و فرصت بروز عاملیت ها و اراده های فردی برای تغییر ساختارهای نادرست است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.931 seconds.