.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ضرب‌العجل معاون استاندار برای پیمانکاران
معاون عمرانی استاندار مازندران با انتقاد از تأخیر در افتتاح جاده جایگزین سد هراز گفت: باید این جاده تا پیش از آغاز فصل کوچ آملی‌ها به ییلاقات زیر بار ترافیکی برود.

به گزارش شمال نیوز، مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در جمع خبرنگاران آملی با انتقاد از تأخیر در افتتاح جاده جایگزین سد هراز اظهار کرد: باید این جاده تا پیش از آغاز فصل کوچ آملی‌ها به ییلاقات زیر بار ترافیکی برود و هیچ عذری پذیرفته نیست.

 

 

وی افزود: فصل کوچ عشایر آمل به ییلاقات اواخر فروردین‌ماه هر سال است ولی علاوه بر عشایر، تعداد زیادی از جمعیتی که در شهرها و روستاهای شهرستان اسکان دارند، بخشی از کار کشاورزی و باغداری‌شان در مناطق ییلاقی که عمدتاً در فصل بهار و تابستان به مناطق بالادست کوچ می‌کنند.

 

رازجویان تصریح کرد: خوش‌نشینان نیز کوچ تابستانی به مناطق بالادست دارند، پروژه‌های نوستالوژیک و بزرگ زیادی در استان رسوب پیدا کرده که باید هرچه سریع‌تر به پایان برسند و یکی از آنها همین جاده انحرافی هراز است.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با بیان اینکه مردم نباید برای عمل نکردن مدیران به تعهد خود منتظر بمانند، گفت: یکی از طرح‌های بزرگ سد هراز و چهارخطه شدن این جاده بسیار استراتژیک است که به اندازه کافی طولانی شده است.

 

این مسؤول تأکید کرد: یکی از وعده‌های مسؤولان طرح، بهره‌برداری از جاده جایگزین سد هراز با اعمال استانداردها تا پایان پاییز امسال بود که این تعهد محقق نشده است.

 

رازجویان تصریح کرد: در گذشته مسائلی مانند کمبود اعتبار بهانه تأخیر در پیشرفت پروژه سد هراز بود، اما در سال‌های اخیر اعتبارات خوبی به پروژه تزریق شد که راه هر بهانه‌ای را بسته است.

 

وی عنوان کرد: ۵۰ میلیارد تومان دیگر به پروژه سد هراز اعتبار تزریق خواهد شد، متولیان و مسؤولان شهرستان آمل موظف هستند تا پیش از فرا رسیدن فصل کوچ به ییلاقات جاده جایگزین را افتتاح کنند.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران اضافه کرد: گزارشات بسیاری از انتقاد مردم آمل برای ترافیک سنگین پایان هفته و یک‌طرفه شدن جاده هراز در فصل کوچ داریم که این مسأله برای مدیریت استان مازندران پذیرفته نیست.

 

این مسؤول خاطرنشان کرد: توسعه شهرستان آمل به‌دلیل عقب‌افتادگی در بهره‌برداری طرح‌های زیرساختی و عمرانی هنوز ممکن نشده و ظرفیت‌های بالقوه این شهرستان نیز هنوز به اندازه مناسب مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

 

رازجویان ادامه داد: وظیفه همه ما خدمت به مردم است و برای استان گردشگرپذیر مازندران با اهدافی که برای آن ترسیم شده جای وقفه در اجرای طرح‌های زیرساختی وجود ندارد.

 

وی گفت: ساخت سد هراز که به عنوان سد "منگول" هم در طراحی‌های اولیه شناخته می‌شود در سال‌های ۶۹ و ۷۰ ردیف اعتباری در بودجه ملی کشور گرفت اما به دلیل اختلافات سیاسی، زیست‌محیطی و اجتماعی، عملیات اجرایی آن حدود ۱۸ سال بعد در سال ۱۳۸۸ آغاز شد.

 

سد مخزنی هراز بر روی رودخانه‌ای با همین نام در آمل در حال ساخت است و با آب‌گیری آن بخشی از جاده بین‌المللی و یکصد ساله هراز نیز به‌عنوان اصلی‌ترین راه اتصال پایتخت به مازندران به زیر آب خواهد رفت.

 

برای تداوم بهره‌برداری از جاده هراز که سالانه میزبان ده‌ها میلیون تردد است، جاده‌ موقت جایگزین به طول ۴ کیلومتر در حال ساخت است که از بالا و مجاور محل احداث سد عبور خواهد کرد و به‌صورت تک‌مسیر و از سمت شمال به جنوب است.

 

بر اساس برنامه‌ریزی قرار است جاده انحرافی برای ادامه ساخت سد هراز حدود یک سال به‌صورت موقت جهت کاهش بار ترافیکی استفاده شود و در این مدت جاده اصلی جایگزین به طول ۱۱ کیلومتر احداث شود که چهاربانده و با شیب ۶ درصد و کاملاً استاندارد خواهد بود.

 

کار ساخت این محور قرار بود پاییز امسال به پایان رسیده و اواخر این فصل زیر بار ترافیک برود، وعده‌ای که معاون عمرانی استاندار مازندران مهر ماه امسال پس از بازدید از طرح به مردم منطقه داده بود و اکنون نیز ضرب‌الاجل تعیین کرده است.

 

یکی از مشکلات در اتمام به‌موقع و بهره‌برداری از این محور اعمال استانداردهای جهانی برای آن بوده و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران تأکید کرده که اجازه نخواهد داد این محور بدون رعایت استاندارد تعریف‌شده زیر بار ترافیک برود.

 

شرط راهداری تجاوز نکردن شیب محور از ۶ درجه، داشتن شانه خاکی در تمامی طول محور و تعریض جهت ایمنی بوده است.

 

راهداری مازندران همچنین شرط گذاشت که برای رعایت امنیت محور حتی ۲۰۰ متر از تونل احداث شده باید لاینینگ شود./فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.317 seconds.