.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مبتلایان به میگرن چه ویتامینی مصرف کنند؟
یک روان درمانگر با تاکید بر نقش ویتامین Dدر کنترل و کاهش علائم بیماری میگرن،گفت:مبتلایان به میگرن حتی درصورت نداشتن کمبود ویتامین D،مصرف حداقل یک بار درماه این ویتامین را دربرنامه غذایی خود قرار دهند.

به گزارش شمال نیوز،  سارا اکبرزاده با بیان اینکه میگرن کسی را از پا نمی‌اندازد و می‌توان آن را درمان کرد، اظهار داشت: هنوز بعد از سال‌ها تحقیق، علت بروز سردرد میگرنی، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، ولی از آن در تقسیم بندی بیماری‌های سایکوسوماتیک یا بیماری روان تنی نامبرده می‌شود.

وی گفت: ۱۰ درصد مردم جهان مبتلا به میگرن هستند یا به علل مختلف سردرد را تجربه کرده اند و در این میان زنان سه برابر بیشتر از مردان مبتلا به این بیماری می‌شوند.

این روان درمانگر افزود: ماهیت میگرن در اصل عود کننده است و به طور متوسط فرد مبتلا به سردرد، یک تا ۲ حمله را در ماه تجربه می‌کند به نحوی که در زمان وقوع حملات مزمن، بیمار ناتوان شده و هرچه فشار عصبی بیشتر می‌شود، به خصوص زمانی که تهوع و استفراغ به عنوان علایم این بیماری اثرات خود را بروز می‌دهد، فرد چاره‌ای جز مراجعه به مرکز درمانی ندارد.

محرک‌های دردسرساز

اکبرزاده با بیان اینکه شروع حملات سردرد از طریق عوامل تحریک کننده است و این محرک‌ها در افراد دارای میگرن نقش بسزایی در تشدید بیماری دارد، اظهار داشت: مصرف الکل، کافئین، تیرامین موجود در انواع پنیر، فنیل اتیل آمین موجود در شکلات تلخ، افزودنی‌های مواد غذایی مانند کنسروها، سوسیس، کالباس و شیرین کننده‌های مصنوعی، از جمله این محرک‌ها هستند.

وی گفت: ارتباط حملات میگرن با سیکل عادت ماهیانه در میان زنان، تغییرات سبک زندگی، بی خوابی، گرسنگی، استرس و از طرفی کمبود برخی ویتامین‌ها در بروز علائم این بیماری نقش دارد. به نحوی که پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام شده است، نشان می‌دهد افراد دارای حملات شدید میگرنی سطح پایین تری از ویتامین D و همچنین ویتامین B ۲، فولات و منیزیم دارند.

توصیه‌های پزشکی

این روان درمانگر توصیه کرد: مبتلایان به میگرن علاوه بر مصرف میوه و سبزی‌های تازه برای رفع کمبود ریزمغذی‌ها طبق پروتکل وزارت بهداشت، حتی در صورت نداشتن کمبود ویتامین D، مصرف حداقل یک بار در ماه مکمل ویتامین D را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

اکبرزاده اظهار داشت: در صورتی که کنترل عوامل تغذیه‌ای موثر در عود مجدد میگرن یا رفع کمبود ویتامین ها، نتواند حملات شدید و طولانی مدت را به حداقل یک بار در هفته کاهش دهد، باید بیمار برای کنترل و درمان میگرن، به روانپزشک یا نورولوژیست مراجعه کند.

میگرن چیست

میگرن، از اختلالات شدیدی است که ویژگی آن سردردهای ملایم یا شدید پی در پی است و غالباً با علایمی در سیستم عصبی آتونومس همراه است. این واژه از زبان یونانی گرفته شده است و به معنای درد در یک طرف سر است.

این نوع سردرد یک طرفه، بر نیمی از جمجمه تاثیر می‌گذارد و ضربان‌دار است و از ۲ تا ۷۲ ساعت ادامه دارد. علایم همراه با آن می‌تواند شامل حالت تهوع، استفراغ، نورگریزی (افزایش حساسیت به نور)، صدا ترسی (افزایش حساسیت به صدا) باشد و به طور کلی درد با بالا رفتن فعالیت بدنی افزایش می‌یابد.

منبع:ایرنا


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.15 seconds.