.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شیوع پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به اینکه ۹۰ درصد مراجعه‌کنندگان مرکز سنجش تراکم استخوان کلینیک این شهرستان زنان هستند، ژنتیک، میزان فعالیت بدنی و رژیم غذایی را از مهمترین عوامل در تراکم استخوان دانست.

به گزارش شمال نیوز، محمد رحمانیان با اشاره به اینکه خانم‌ها به علت یائسگی زودرس (زیر ۴۰ سالگی) بیشتر از آقایان در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند، گفت: ماهانه ۱۰۰ نفر برای انجام سنجش تراکم استخوان به کلینیک هنری جهرم مراجعه می‌کنند که ۹۰ درصد آنان خانم‌ها هستند.

 

 او افزود: پوکی استخوان عارضه‌ای است که با بالا رفتن سن به وجود می‌آید، در نتیجه از استحکام بافت و املاح استخوانی کم شده و از مقاومت آن کاسته می‌شود. در زنان، بعد از سن یائسگی به علت توقف ترشح هورمون‌های زنانه و نقش مهم این هورمون‌ها در استحکام استخوان‌ها، شیوع پوکی استخوان زیادتر می‌شود.

 

به گفته رحمانیان، در بدن انسان استخوان‌ها به طور مرتب ساخته شده و از بین می‌روند. البته سرعت این روند در تمام عمر فرد یکسان نیست، به طوری که توده استخوانی در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی به حداکثر میزان خود می‌رسد و سپس به تدریج کاهش می‌یابد. اگر میزان تخریب استخوان بیش از ساخته شدن آن باشد فضا‌های بین شبکه‌های داخلی استخوان بزرگ می‌شوند و اصطلاحا پوکی استخوان اتفاق می‌افتد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم عنوان کرد: یائسگی زودرس، خانم‌های یائسه (بین سن شروع یائسگی و ۶۵ سالگی)، خانم‌های بالای ۶۵ سال سن، آقایان بالای ۷۰ سال، وزن پایین، بیماران تالاسمی (ماژور) و... از موارد ضروری در سنجش تراکم استخوان هستند.

 

او درباره سنجش تراکم استخوان گفت: آزمایشی است در آن با استفاده از دوز پایین اشعه X (روش DXA) که به سرعت و با دقت میزان تراکم را در ستون فقرات و لگن خاصره و در برخی موارد استخوان رادیوس اندازه گیری می‌کند و بصورت اولیه در جهت تشخیص استئوپنی و استئوپروز بکار رفته و می‌تواند درصد و یا میزان ریسک شکستگی استخوان را ارائه دهد.

 

رحمانیان با اشاره به آمادگی داشتن از قبل برای انجام سنجش تراکم استخوان، گفت: عدم استفاده از دارو‌ها و مکمل‌های حاوی کلسیم ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از انجام آزمایش بسیار ضروری است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم ژنتیک، میزان فعالیت بدنی و رژیم غذایی را از مهمترین عوامل در تراکم استخوان دانست و گفت: مهمترین ماده مغذی در ساخت استخوان کلسیم است. میزان نیاز هر فرد بالغ به کلسیم حداقل ۱۲۰۰-۱۰۰۰ میلی گرم در روز است. البته در کودکان، زنان باردار و شیرده و افراد مسن این میزان نیاز افزایش می‌یابد. فعالیت‌های بدنی باعث رسوب کلسیم در استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان می‌شود.

 

او با اشاره به عوارض آزمایش سنجش استخوان گفت: بیمار نسبت به سایر روش‌های تشخیصی مثل رادیوگرافی ساده، CT، دندان و... پرتو و اشعه ایکس کمتری دریافت می‌کند./باشگاه خبرنگاران


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.076 seconds.