.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تراژدی شکست «سه استان» از سمنان؛
عزم آبی « سمنانی های دولت » به قیمت بدبخت کردن مازندران / آیا مازندران بازهم از سمنان شکست خواهد خورد ؟!
شمال نیوز : احتمالاً مازندران کاری از پیش نخواهد برد و باز هم از سمنان شکست خواهد خورد همانند جدا شدن بخشی از مناطق بالادست چهاردانگه چون فولادمحله یا ماجرای سد فینسک.....
عزم آبی « سمنانی های دولت » به قیمت بدبخت کردن مازندران / آیا مازندران بازهم از سمنان شکست خواهد خورد ؟!

شمال نیوز /محمدباقر محسنی  درخصوص طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان  به‌طور عامیانه  و به زبان «همه‌کَس‌فهم»  می‌توان گفت: چون دولت نهم و دهم و همچنین یازدهم و دوازدهم در دست سمنانی‌ها بود یا به بیان واضح‌تر، دو رییس دولت اخیر و حلقه نزدیکان و معتمدان آن‌دو اهل سمنان بودند، در حالیکه تمام ایران حتی مازندران، گیلان و گلستان با مشکل کم‌آبی و خشکسالی مواجه هستند، عزم بر تأمین منافع شهروندان سمنان و شاهرود  جزم کردند و به قیمت نابودی این اکوسیستم دریایی حاضر شدند شهر خود را آباد کنند.

 

هر فردی که دیپلم علوم تجربی داشته باشد از «حساسیت اکوسیستم‌های آبی» آگاهی دارد و می‌داند هر نوع مداخله انسان در چنین محیط زیست حساس و شکننده‌ای، موجب برهم زدن توازن و تعادل می‌شود و حیات موجودات بسیاری ازجمله ماهیان خاویاری را به مخاطره جدی می‌اندازد و هر کس نیز اندک آگاهی از «رژیم حقوقی خزر» داشته باشد می‌داند با توجه به مشاع بودن این حوزه، هرگونه آسیب از هر طرفی و هر دولتی که باشد، برای سایر طرف‌ها، حق پیگیری حقوقی ایجاد خواهد کرد و با طرح دعوا در پنج تا ده سال آینده، میلیاردها دلار خسارت از جمهوری اسلامی ایران مطالبه خواهند کرد. 

 

روز گذشته و پنج روز پس از صدور نامه صریح «عیسی کلانتری» معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و پس از اعتراض رسانه‌ها ازجمله گزارش روز گذشته خبرشمال با عنوان «متولیان عاحز» که انتقاد تندی را  متوجه مدیران ارشد و نمایندگان استان‌های شمالی دانست، اعضای مجامع نمایندگان مازندران، گیلان و گلستان در اقداماتی که به‌نظر صبغه تبلیغاتی دارد

 

نامه اعتراضی به رییس‌جمهوری نوشتند و با رییس مجلس دیدار کردند و نامه استیضاح وزیر نیرو را امضا کردند و در نهایت در صحن مجلس نیز، «اعتراضی قیامی و قعودی!» از خود نشان دادند. اعتراضی که به نظر بسیار دیر هنگام بود و بی‌تردید ارزش چندانی نخواهد داشت.

 

به باور ما تا این لحظه از نمایندگان سه استان شمالی، کار جدیدی صورت نگرفت چون در گذشته نیز شاهد این حد از اعتراض نمایندگان بودیم، اعتراضی که گویا دیده نشد و جدی گرفته نشد.

 

امضای نامه به رییس‌جمهوری نیز اثرگذار نخواهد بود چون دکتر حسن روحانی در جمع هم‌استانی‌های خود در تاریخ 13 آذرماه 97 صراحتاً از عرم جدی خود بر اجرای این طرح سخن گفته بود و اعتراض همان روزهای برخی نمایندگان برجسته مازندران ازجمله «مهندس محمد دامادی»، «دکتر علی اصغر یوسف‌نژاد»، «علی‌محمد شاعری» و «قاسم احمدی لاشکی» نیز حاصلی نداشت.

 

آنچه که افکار عمومی نمی‌داند این است که طرح مورد نظر که موجی از نگرانی در میان مردم، نخبگان، فعالان محیط‌زیست و همچنین متخصصان اکوسیستم دریای خزر ایجاد کرد این است که این طرح در دولت دوم «احمدی‍ نژاد» به تصویب رسید.

 

مصوبه هیأت دولت، در سفر استانی احمدی‌نژاد به سمنان در چهاردهم دی‌ماه سال 89 به وزارت نیرو، ابلاغ و سرانجام  در تاریخ سی‌ام خردادماه 91 به شرکت «توسعه منابع آب و نیروی ایران» -یکی از بزرگترین شرکت‌های این بخش-  به‌عنوان مجری ابلاغ شد.

 

براساس گزارش شرکت مجری، این طرح به‌ صورت 2 خط لوله به طول 160 کیلومتر از سواحل دریای کاسپین (خزر) در مجاورت نیروگاه نکا آغاز شده و پس از عبور از شالیزارها و مناطق جنگلی در استان مازندران در مسیر خط لوله نکا- ری، امتداد و از منطقه دوآب وارد منطقه خطیرکوه در استان سمنان می‌شود؛ درنهایت با عبور از تونل چشمه روزبه در حوالی شهر شهمیرزاد به 2 شاخه تبدیل می‌شود که یک خط لوله به سمت دامغان و شاهرود به طول 172 کیلومتر و دیگری به سمت سمنان به طول 132 کیلومتر کشیده خواهد شد.

 

آنطور که شرکت توسعه آب و نیرو اعلام کرد هدف از اجرای این طرح، نمک‌زدایی و تصفیه 200 میلیون مترمکعب آب از دریای خزر در سال و انتقال آن به شهرهای فلات مرکزی در استان سمنان است که صرفاً به مصرف شرب و صنعت می‌رسد.

 

مدتی این طرح به دلایل اعتراض مسئولان مازندرانی و فعالان زیست محیطی مسکوت ماند اما مجدداً با پافشاری نمایندگان سمنانی، پرونده باز  و  با سخنان  دکتر حسن روحانی رییس‌جمهور در سفر به سمنان  وارد فاز جدید شد.

 

اما با بازشدن این پرونده و سخنان رییس‌جمهوری، صدای اعتراض نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی بلند شد، محمد دامادی نماینده مردم ساری و میاندرود همان روز در صفحه مجازی خود از ایراد نطقی در این مورد در مجلس خبر داد و شاعری، احمدی لاشکی  و یوسف نژاد دو نماینده دیگر مردم مازندران نیز واکنش‌هایی نسبت به این مساله داشتند در حالیکه از نمایندگان دو استان گلستان و گیلان، اعتراض تندی مشاهده نشد.

امروز نیز در حالی‌که به نظر می‌رسد این طرح به فاز اجرا نزدیک شد، برخی نمایندگان سه استان و مشخصاً مازندران،  حرکتی به خود دادند و با نوشتن نامه به دکتر حسن روحانی و تجمع اعتراضی در مجلس تلاش کردند افکار عمومی را آرام کنند اما این انتقاد جدی به نمایندگان هر سه استان مازندران، گیلان و گلستان وارد است که چرا تا چند روز قبل، اقدامی نکردند و چرا از تاریخ 17 مهرماه که نامه عیسی کلانتری به وزیر نیرو صادر شد تا 22 مهر که رسانه‌ها  به موضوع، پرداختند و هشدار دادند، نمایندگان طوری در لاک سکوت فرو رفته بودند که گویا از آنچه زیر پوستی درخصوص این طرح در جریان بود، بی‌خبر بودند!

 

پایان سخن اینکه گویا «سمنانی‌های دولت» که بر تأمین آب شهر و شهروندان خود ولو به قیمت بدبخت کردن مازندران عزم جزم کرده‌اند، در مسیر اجرای این طرح کار می‌کنند و برخی از نمایندگان مازندران، تنها نظاره‌گر کار عملیاتی پنهان و پشت پرده  سمنانی‌ها هستند اما هر از گاهی، سر و صدایی راه می‌اندازند تا رویِ رأی خواستن از مردم مازندران را در دوم اسفند داشته باشند  و سپس به سکوت و سکون پناهند می‌شوند. در چنین وضعیتی، احتمالاً مازندران کاری از پیش نخواهد برد و باز هم  از سمنان شکست خواهد خورد همانند جدا شدن بخشی از مناطق بالادست چهاردانگه چون فولادمحله یا ماجرای سد فینسک.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 24 مهر 1398
بارش های مازندران از ابرهای اقیانوسی و از قفقازه چنان از مازندران بدبخت حرف می زنین که انگار نود درصد هوای مازندران مربوط به دریاچه خزره ده درصد هم نیست جریانات شمالی و ابرهای غربی باران های همه طول سال ایجاد می کنند تازه جای عمیقش مازندرانه هیچ وقت خشک نمی شه
حاج رضا 24 مهر 1398
آقای وکیل الدوله نجفی پس کجاست از منافع استان دفاع کنه؟؟؟
ایشون که مدعیه تو دولت نفوذ زیادی داره. نکنه داره زیر علم سمنان سینه میزنه و تو مازندران اشک تمساح می ریزه
مردم مازندران 24 مهر 1398
مردم مازندران سکوت نخواهند کرد .هشدار به حسن روحانی.
پاسخ ها به این نظر
نا شناس 24 مهر 1398
خخخخخخخ
ساروی ها 24 مهر 1398
ایندفعه کور خوندن .بامردم ساری ومیاندرود طرف هستن
پاسخ ها به این نظر
نا شناس 24 مهر 1398
هههههههه
سرخه ای 24 مهر 1398
من همیشه شمال نیوز رو به عنوان یک رسانه خوب از استان همسایه مطالعه می کنم . چرا شمال نیوز و نویسندگانش همیشه فکر می کنند عقل کل هستند ؟ این چیزهایی که نوشتید واقعیت ندارنه !
پاسخ ها به این نظر
نا شناس 24 مهر 1398
دارنه خوبم دارنه.زیادم دل خوش نباشین بچه محلتون دو سال دیگه میاد پیشتون ببینم اونوقت هم میتونین از این خوابها واسه بقیه ببینین؟!!
ناصر 24 مهر 1398
با سلام شما دوست عزیز محمد با قر محسنی کجای طعبیت خدا نوشته این قسمت عالم ..جه زمین .جه هوا مال این افراد است شما بروید شهر های استان هم جوار .همین سمنان بررسی
کنید چقدر شمالی هستند ایا مردم مهربان وخونگرم ان منطقه می گویند شما باید استان ما را ترک کنید با اغو ش باز از انها پذیرایی وزندگی میکنند وهیچ گونه مشکلی هم ندارند بیشتر کارخانه ها وادارارت شمالی هستند .پس بکویند جای ما ویا فرزندان ما را صلب کردند...ناصر وطن دوست
نا شناس 24 مهر 1398
رودخانه زيباي چالوس را آب منطقه اي مازندران با طرح انتقال آب آن با لوله هاي بزرگ در حال نابود كردن هستند شما در چه فكري هستيد؟؟؟؟يك طرح حوزه شهرستان را را طرح ملي مي گويند وكلي جنگل هيركاني در اجراي اين طرح نابود مي شود....اراضي مردم را به زور گرفتند و براي خوش نشينها و استخرهايشان در چالوس بايد رودخانه را تابود كنند
romina 24 مهر 1398
استانی که به اندازه یک شهر مازندران جمعیت نداره اونم نصفشون اصالتا مازندرانی هستند چه جور تونسته همچین پروژای را تصویب کنه مازندرانیها چه توانایی دارند جز فروختن زمینهاشون
مازنی 24 مهر 1398
یادی کنیم از سد گتوند، یادی کنمی از دریاچه ارومیه، یادی کنیم از تالاب انزلی.
اما ما بعنوان مازندرانی سرمون بره نمیزاریم بعدها یادی کنن از دریای خزر و مازندران زیبا.
romina 24 مهر 1398
به نظرم برای پانزده هزار میلیارد تومنی که میخواد برای انتقال اب خز خرج بشه چند سال دیگه باید ده برابرشون به روسیه بدیم که برای استفاده از اون به ما گیر ندن چون همزمانی اجرا این پروژه با تقسیم دریای خزر خیلی حرف توشون داره (دمتون گرم قبلی ره کامنت زدین اینم کامنت بزنید )
رضا 24 مهر 1398
با سلام...انتقال اب از دریا به به خشکی وضعیت های متفاوتی دارد.
1-انتقال اب باحفر کانال یا تونل بدون پمپاژ یا با پمپاژ موقت .(اختلاف ارتفاع وجود ندارد یا در ناحیه محدود است)
2_انتقال اب با لوله در مسیر طولانی وبا اختلاف ارتفاع بسیار زیاد.(که مسیر مازندران -سمنان از نوع دوم است)
---در هر صورت این مسیر سازی و انتقال تبعاتی از قبیل تخریب محیط زیست مسیر-تاثیر منفی بر دریای مبداء -تولید پسماند وسیع وویرانگر نمک و املاح-تغییرات ناخواسته اکولوژیکی و......
-اما ان چیزی که عنوان نشده ومورد توجه واقع نشده این است که :
--پمپاز مقدار عظیمی اب.به ارتفاعات چند هزار متری.و در این مسیر طولانی ...مستلزم مصرف مقادیر عظیم مصرف انرژی بطور شبانه روزی و سال و ماه است. که بطور مستقیم یا غیر مستقیم از سوخت فسیلی تامین میشود.
-ایا تا کنون کسی این مقادیر انرژی را حساب و بر اورد کرده است ؟
-ایاپارامتر های هزینه و فایده اقتصادی ان بر اورد شده است ؟
-ایا تا کنون کسی الایندگی وحشتناک مصرف این مقدار انرژِی را برای مازندران ایران و ..ارزیابی کرده است؟؟؟؟
-و ایا مدیرانی که از روی نا اگاهی و یا عمدی .پیامدهای بسیار مهم چنین اقدامات بزرگی را نا دیده میگیرند" فکر نمیکنند روزی باید حساب پس دهند؟
موضوع مازندرانی یا سمنانی بودن نیست .مهم درست یا غلط بودن است.....

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.171 seconds.