.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
همراه با دیدگاه یک مقام وزارت نیرو ؛
هزینه انتقال آب از خزر به فلات ایران چقدر است؟
شمال نیوز : سرپرست مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیرو با اشاره به طرح هایی از قبیل انتقال آب از خزر و یا دریای عمان به فلات مرکزی کشور، هزینه این انتقال را حداقل .....
هزینه انتقال آب از خزر به فلات ایران چقدر است؟

شمال نیوز: چند روز پیش و همزمان با تصویب مصوبه ای در هیات دولت مبنی بر انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران، شاهد اعتراض ها و حواشی متعدد در پارلمان بودیم،‌ امری که به امضای استیضاح وزیر نیرو از سوی نمایندگان استان های شمالی منجر شد.

 

در جریان رای گیری طرح یک فوریتی الحاق یک تبصره به ماده ۲۰۶ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی؛ نمایندگان استان‌های گیلان، مازندران و گلستان به جایگاه هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی رفتند، مهرداد لاهوتی، کاظم دلخوش، قاسم احمدی لاشکی، علی نجفی خوشرودی، کوچکی نژاد، شاعری و دیگر نمایندگان استانهای ساحلی در حرکتی اعتراضی در جایگاه هیات رئیسه تجمع کردند.

 

آنها با در دست داشتن برگه‌هایی با شعارهایی "بلای زاینده رود و دریاچه ارومیه را برای دریای خزر تکرار نکنید"، "انتقال آب دریای خزر= نابودی محیط زیست"، "ملت اجازه نابودی دریای خزر را نخواهد داد"، "آقای رییس جمهوری تصمیم غیر کارشناسی=نابودی دریای خزر"، "نه ملت به انتقال آب دریای خزر "، "استیضاح وزیر نیرو فوری"، با ایجاد سرو صدا و بی نظمی، توجه عکاسان و خبرنگاران را به خود جلب کردند.

 

در محل هیات رئیسه بین 40 تا 50 نماینده استان های گیلان، مازندران و گلستان با اعتراض شدید خواستار لغو این مصوبه دولت شدند.

 

عصر امروز همایشی کشوری با نام سازگاری با کم آبی در سالن اجتماعات شرکت آب منطقه ای استان البرز برگزار شد که در آن به موضوع انتقال آب از خزر به فلات مرکزی کشور پرداخته شد.

 

سرپرست مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیرو در این همایش با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی و مصرف بهینه آب در کشور گفت: انتقال آب از ۲ دریای خزر و عمان بسیار گران تمام می‌شود.

 

دکتر محمد فاضلی در ادامه افزود: منابع آب را نمی توان از خارج وارد کرد و تامین آب از ۲ دریای خزر و عمان نیز پاسخگو نیست .

 

وی بیان داشت : اجرای طرح انتقال آب از ۲ دریای خزر و عمان تنها ۲ درصد آب مورد نیاز کشور تامین می کند، اگر قرار باشد که  این پروژه  تا ۲۰ سال آینده اجرایی شود بین ۲۰ هزار میلیارد تومان تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است یعنی هزینه انتقال هر متر مکعب آب ۴۵ هزار تومان تمام می شود.

 

فاضلی اظهار داشت:  قرار است  حدود یک میلیارد مترمکعب آب  از خزر و عمان به داخل کشور انتقال یابد.

 

سرپرست مرکز اموراجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیرو ادامه داد: برای اینکه محیط زیست را نجات دهیم باید مصارف آب را کاهش داد چرا که در دنیا می توان مصرف کم داشت و در عین حال ثروت تولید کرد. اکنون میزان آب تجدید پذیر کشور حدود ۱۰۰ میلیارد مترمکعب است که باید آن را مدیریت کرد.

 

فاضلی افزود: در شرایطی که کشور ۸۵ میلیارد تا ۱۰۰ میلیارد متر مکعب مصرف آب در سال دارد و تغییر اقلیم بیانگر کمتر شدن منابع آب است پس باید مصرف آب را کاهش داد.

 

سرپرست مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیرو تاکید کرد که تجربه دنیا نشان داده با مصرف کمتر هم‌می توان آب را مدیریت کرد.

 

وی بیان داشت : با مدیریت مناسب مصرف آب می توان خلق ثروت را بالا برد و پایدارتر کشور را اداره کنیم. یکی از راه های توسعه کاهش مصرف آب گسترش آگاهی عمومی و مشارکت همگانی است .

 

 فاضلی، نصب کنتور هوشمند آب ، تعرفه گذاری مناسب ، استفاده ازادوات کاهنده مصرف آب، آگاهی رسانی جمعی  به عنوان مهمترین  رویکردهای مدیریت مصرف در کشور برشمرد.

 

همایش یک روزه سازگاری با کم آبی با حضور کارشناسان کشوری و استان البرز با هدف تبیین راه های مدیریت آب در کرج برگزار شد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.159 seconds.