.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
روایت «باهنر» از میزان رانت‌جویی ممكن در میان نمایندگان مجلس
محمدرضا باهنر فعال سیاسی اصول‌گرا می‌گوید از مجموع نمایندگانی که وارد مجلس می‌شوند حداکثر شاید ۱۰ الی ۱۵ درصد وارد جریان‌هایی شوند که از رانت یا فرصت رانت استفاده کنند و ۵ یا ۶ درصد هم ممکن است از رانت‌های بزرگتری استفاده کنند بنابراین در این زمینه نباید بزرگ نمایی و اغراق شود.
روایت «باهنر» از میزان رانت‌جویی ممكن در میان نمایندگان مجلس

به گزارش شمال نیوز، این فعال اصول گرا در گفت‌وگویی مشروح  با الف درباره موضوعات مختلف مطرح در فضای سیاسی جامعه از جمله حقوق نمایندگان مجلس و  مساله عدالت خواهی و احزاب سخن گفت.

باهنر درباره موضوع تخلف نمایندگان می افزاید: هر چند باید گفت نمایندگی مجلس امکان دسترسی به رانت را به وجود می آورد اما در دوران حضورم در مجلس که سالها از مدیران و هیات رئیسه مجلس بودم نماینده ها را طبق آیین نامه داخلی مجاز می‌کردیم که یا از مجلس حقوق بگیرند یا از دستگاهی که کارمندش هستند. شاید همین الان هم اینگونه باشد مثلا کسانی که از وزارت بهداشت یا دستگاه های دیگر حقوق می‌گرفتند حاضر نیستند آن حقوق را رها کنند و فقط حقوق نمایندگی را بگیرند. یعنی حقوق نمایندگی کمتر است. اما ممکن است برخی مثلا معلم یا پاسدار بوده باشند و بالعکس عمل کنند یعنی حقوق نمایندگی خیلی بیشتر از حقوق شغل آنها بوده باشد.

وی درباره حقوق نمایندگان تاکید می کند: یک نماینده برای دفاتر نمایندگی‌اش در حوزه انتخابیه از مجلس پول می‌گیرد. اما حقوق کارمندان دفتر یک نماینده را به حساب نماینده واریز می‌کنند . بنابراین پول دفتر، کارمندان و راننده اش را به حساب او می‌ریزند که شخص نماینده با آنها قرارداد ببندد در طی چهار سال نمایندگی اش حقوق آنها را بپردازد. یا مثلا مجلس به نمایندگانی که مجبور به سفر به حوزه انتخابیه خود هستند ، در ماه یک بار هزینه سفر آنها به حوزه انتخابیه شان با هواپیما را پرداخت می کند. یک کارمند اداری ممکن است علاوه بر هزینه سفر و رفت و آمد حق ماموریت و مزایای دیگری هم دریافت کند اما به نماینده اینها تعلق نمی‌گیرد. الان را اطلاع ندارم اما ما برای تلفن نماینده ماهیانه حدود صد هزار تومان در نظر می‌گرفتیم. درحالی که برخی نمایندگان بودند که هزینه تلفن آنها ماهانه 300 یا 400 هزارتومان هم می‌شد . پس ممکن است اگر همه اینها را جمع کنیم همان 20 میلیون بشود ولی آنچه که به خود نماینده می رسد حدود 7 یا 8 میلیون است. هرچند از وضعیت الان اطلاعی ندارم.

 باهنر تصریح می کند: این حق را به من بدهید به عنوان کسی که حدود 1500 نماینده را در دوران حضورم در مجلس دیده ام که همکارم شده اند و تجربه ای دارم مطلبی را بگویم و درصدی را اعلام کنم. تصور من این است که از مجموع نمایندگانی که وارد مجلس می‌شوند حدود 10 الی 15 درصد وارد جریان‌هایی می‌شوند که از رانت یا فرصت رانت استفاده کنند البته این به معنای دریافت زیرمیزی و... نیست مثلا کارمند جایی است و درخواست انتقال خودش را به شرکت نفت یا فولاد یا... می دهد. البته 5 یا 6 درصد هستند که رانت‌های بسیار بزرگتری را استفاده می‌کنند.

به گفته وی حتی حدود 20 در صد از نمایندگان هستند که بعد از پایان دوران نمایندگی وضع مالی بدتری هم پیدا می‌کنند.

این چهره سیاسی می‌افزاید: برخی نماینده شهرستان هستند و به تهران می‌آیند . تعدادی از این نمایندگان دیگر نمی توانند به حوزه انتخابیه خود بازگردند مثلا فرزندانشان در تهران مشغول تحصیل شده اند و...بنابراین بعد از دوران نمایندگی با درآمد سابق و قبل از نمایندگی نمی‌توانند زندگی کنند . 60-70 درصد نمایندگان همانی هستند که بودند . اما متاسفانه در رسانه ها و فضای مجازی بحث‌هایی مطرح می شود که جای تامل بیشتری دارد. مثلا در اوایل دولت آقای روحانی بحث حقوق های نجومی مطرح شد. همه سیستم های بازرسی بررسی کردند و در نتیجه مشخص شد که حدود 250 نفر در کشور حقوق نجومی گرفته اند. رهبری به صراحت حکمی صادر کردند با این مضمون که اگر این حقوق‌ها  قانونی بوده باید مبالغ بازگردانده شود اگر هم غیر قانونی بوده باید هم پول‌ها بازگردانده شود و هم محاکمه شوند.

باهنر تاکید می کند: بنابراین مطالبه‌گری و عدالت خواهی کار خوبی است اما اغراق کردن مصیبت بیشتری در پی دارد باید عالمانه و عادلانه قضاوت کرد. اصلا توصیه نمی‌کنم که این جریان ها متوقف شود بلکه حتما حضورشان برای رصد مسولان لازم است اما باید تلاش شود که بزرگ نمایی و اغراق نشود.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.124 seconds.