.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مسجد تراز انقلاب

شمال نیوز: سید کریم سجادی/ 30 مرداد در تقویم جمهوری اسلامی به نام روز مسجد نامگذاری شده است. بنا داشته در این مجال، خاطره ای را به نقل از یکی از مومنین و مبارزین‌ این دیار، فراوی شما عزیزان بگشاییم که شنفتن آن، خالی از لطف نیست. پیش از پرداختن به خاطره ی برادر عزیزمان جناب آقای عبدالواحد بنی کاظمی، مقدمه ای را تقدیم حضور می دارم: 

 

در رژیم گذشته، زمامداران وقت به تبعیت از اربابان بیگانه بخصوص آمریکا، تلاش می کردند تا قشر جوان جامعه را که مملو از ظرفیت بوده اند، به هر شکل ممکن، به سمت فساد سوق داده و با رونمایی از برنامه های ضد اخلاقی، آنها را به تحریک شهوت و به بی بند و باری جنسی کشانده و البته در این راه، از صرف بودجه و صرف هزینه های هنگفت از بیت المال مضایقه نمی کرد.

 

سیاست کلان رژیم گذشته این بود که به مردم بباوراند که پیشرفت و ترقی کشور در گرو اتکا به فرهنگ غرب است. رژیم برای این مقصود، دور شدن از اسلام را در دستور کار خود قرار داد و برای رسیدن به این هدف شوم، با تمام توان تلاش نمود و از هیچ کوششی دریغ نورزید؛ تا جایی که متاسفانه در ذهن برخی نخبگان علمی، دینی و قاطبه مردم، این ذهنیت قوت گرفت که برای رسیدن به آرمانشهر، می باید به فرهنگ غرب متکی شد.

 

یکی از برنامه های محوری رژیم در اینخصوص، تخصیص اعتبار برای احداث سینما و ایجاد مراکزی در کشور به ویژه در شهرهای مذهبی، برای ترویج بی بندباری بو. این مهم توسط دولت یا بخشهای خصوصی پی گرفته می شد. آنها با نمایش فیلم های مستهجن تلاش می کردند تا هیجانات منفی اخلاقی را در جوانان تحریک نموده و اینگونه از کارکردهای مساجد و حوزه های علمیه و نیز دیگر مراکز دینی و مذهبی بکاهند. و اما اینک خاطره ای که پیش تر وعده ی تقل و روایت آن داده شد. به نظر می رسد، روایت خاطره از زبان عنصر مبارز و متدین سالهای پیش از انقلاب و چهره ماندگار شهرستان بهشهر برادر بنی کاظمی(ابوشهید)، بتواند به فهم ابعاد بیشتر نقشه رژیم در پروژه مسجدزدایی بیانجامد:

 

خبر رسیده بود ، فردی در شهر نکا (از توابع استان مازندران) که آن زمان، یکی از بخشهای شهرستان بهشهر بود، زمینی را در مرکزیت این شهر به پروژه احداث سینما اختصاص داده است.

 

از آنجایی که این شهر از گذشته های دور، به عنوان شهری مذهبی و برخوردار از حوزه های علمیه، مراکز دینی، علمای بزرگ همانند آیات معظم محمدی لایینی و لیموندهی شهره بوده است، قاطبه مردم متدین و علمای این منطقه از شنیدن این خبر، ناخرسند شدند لذا از بدو احداث پروژه تا ایجاد بنای اولیه، مردم با محوریت علمای اصیل منطقه، طی چند مرحله مذاکره با مالک این پروژه، خواستار تعطیلی یا تغییر کاربری آن شدند اما نتیجه ای حاصل نشد.

 

در همین راستا تعدادی از مومنین و مبارزین با همراهی آیت الله لیموندهی، راهی روستای کوهستان از توابع بهشهر شده و با آیت الله آقاجان کوهستانی دیدار کرده و نارضایتی و دغدغه خود را با آن عالم وارسته و پارسا در میان گذاردند. آقاجان با دعوت از مدیر پروژه و البته با زبان ارشاد و نصیحت به ایشان قبولاندند که ملک مورد نظر را با همان وضع موجود به ایشان بفروشد. این عالم متقی و صاحب نفوذ و نفس، با این اقدام هوشمندانه و الهی، ملکی را که قرار بود در آن، سینمای بزرگ با اهداف منفی احداث شود ، خریداری و تحویل علمای نکا نمودند تا آنها آن مکان را به یک مسجد بزرگ تبدیل نمایند.

 

با عنایت به فضای سیاسی حاکم بر جامعه ی وقت، این اقدام تحسین برانگیز آقاجان، اتفاق بسیار خوبی در جهت مقابله با سیاست های پلید نظام و نشان از قدرت نفوذ دینی، اخلاقی و انقلابی علما، علی الخصوص عالم بزرگ آیت الله العظمی کوهستانی داشت. بعد از این اقدام انقلابی، طی مراسم باشکوهی با حضور حضرت آقاجان کوهستانی و دیگر علما و متدینین شهر بهشهر و نکا، صیغه وقف مسجد توسط ایشان قرائت و با اقامه دو رکعت نماز، آن مکان به مسجد تبدیل شد. مردم با شنیدن این خبر، خرسند شده و آن را توفیقی از جانب خداوند بزرگ برای خود قلمداد کرده اند.)

 

در دوران پربرکت انقلاب اسلامی که با رهبری حضرت امام خمینی(ره) همراه بود، مساجد بسیار زیادی در کشور اسلامی ایران احداث شد و سینما که در رژیم گذشته به عنوان مرکزی برای ترویج فساد و انحراف اخلاقی استفاده می شد، به ابزاری برای امور فرهنگی و تربیتی مشروع و سودمند تبدیل گردید و اینگونه، مساجد همچون صدر اسلام، به اصلی ترین و بزرگترین رسالت حقیقی خود نائل آمد و به عنوان یک پایگاه اصلی و مقدس، مورد توجه عمیق تر مردم دین مدار ایران عزیز قرار گرفت. علی رغم آنکه، در حال حاضر، در قریب به اتفاق مساجد کشور، برنامه های خوبی ارائه می شود لیکن متاسفانه بعضی از مساجد هنوز به کارکرد اصلی خود نرسیده اند و صرفاً در آن، یک و یا دو وعده نماز اقامه می شود لذا باید گفت: مسجد زمانی موفق است که دارای کارکردهای سیاسی، اجتماعی، امنیتی ، فرهنگی واقتصادی همچون روزگار صدر اسلام و روزهای طلایی دفاع مقدس باشد والبته برای رسیدن به چنین مسجدی با ویزگی ومختصات برشمرده باید تلاشها شود وخون دلها خورده شود. در همین راستا ،تقویت طرح تحویل اجتماعی و فرهنگی توسط کانون های مساجد ،پایگاهای مقاومت بسیج،هیت امنای مساجد و دیگر عوامل با محوریت ايمه جمعه و جماعت وبا برنامه ریزی مناسب ،می تواند اقدام ثمر بخشی برای رسیدن به مسجدی در تراز انقلاب اسلامی و مرضی مقام معظم رهبری (دامه عزه )باشد که در سایه آن ،شاهد حضور گسترده وپرشور جوانان ونوجوان در صف های نماز جماعت و حضور پرشور در دیگر فعالیت های فرهنگی باشیم .


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.141 seconds.