.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پایانه گل و گیاه عباس آباد ؛ دادگاه کشی به جای صادرات

شمال نیوز: بزرگ ترین پایانه صادراتی گل و گیاه و محصولات کشاورزی مازندران که از ۱۴ سال پیش تاکنون در شهرستان عباس آباد در حال ساخت است، با وجود پیگیری‌های مسئولان شهرستانی و استانی همچنان به صورت نیمه تمام باقی مانده و پرونده اش این روزها با طرح شکایت بانک عامل به خاطر بدهی میلیاردی، به دادگاه کشیده شده است.

به گزارش شمال نیوز به نقل از ایرنا، سابقه تصویب ساخت پایانه صادراتی برای نخستین بار در هر استانی به سال ۱۳۸۳ برمی گردد و با گذشت یک سال از ابلاغ این مصوبه سرانجام در سال ۱۳۸۴ حدود ۱۴ سال قبل عملیات اجرایی این پایانه در زمینی بیش از ۱۰ هکتار و زیربنای حدود ۶۰ هزار متر مربع با حضور وزیر وقت بازرگانی در منطقه " اسبچین " عباس آباد آغاز و طبق وعده های داده شده قرار بود به مدت ۲ سال این پروژه ملی به بهره برداری برسد.

پایانه های صادراتی مکان های مشخصی برای نهایی نمودن و تسهیل در امر صادرات و کاهش هزینه های پنهان فرآیند صادرات هستند و هدف اصلی از ایجاد آنها ایجاد هماهنگی و ارتباط تنگاتنگ بین نظامهای تولید، توزیع و صادرات است به گونه ای که این گذرگاههای اقتصادی بدون دخالت در حوزه تولید با نظارت برانجام تولید صادراتی و ایجاد مکانیسم بازار رسانی مناسب، توسعه صادرات کشور را برعهده می گیرند.

براساس قانون برنامه ششم توسعه تا پایان این برنامه هر استانی باید حداقل یک پایانه صادراتی محصولات کشاورزی داشته باشد.

سه تالار بورس، نمایشگاه دایم گل و گیاه، مکان تولید نهالچه های گل و گیاه، سردخانه ۶۰ هزار تنی، بازار بورس گل و گیاه، دانشگاه، بانک، گمرک، اداره استاندارد، قرنطینه گل و گیاه، مرکز بذر و نهال، تالار حراج، مرکز تخلیه و بارگیری و دسته بندی، اتاق بازرگانی، دفاتر اداری دولتی، هشت هزار مترمربع فضای گلخانه ای، هتل و مرکز تفریحی و گردشگری با پیست اسب سواری و سامان دهی چشمه ای برای جذب گردشگر از بخش های مختلف این طرح ملی بوده است.

بنا به اظهار نظر برخی از مسئولان و تولیدکنندگان گل و گیاه غرب مازندران این منطقه برخوردار از ظرفیت بالای بخش کشاورزی بویژه در تولید انواع گل و گیاه است و برای دستیابی آسان صادرات به بازارهای جهانی با توجه به وجود ظرفیت های مختلف حمل ونقل هوایی، دریایی و زمینی، ضرورت احداث این پایانه در عباس آیاد مصوب شده است.

اگرچه برای بررسی و شناخت مشکلات و موانع اجرای کامل این طرح، نشست های متعددی با حضور مسئولان کشوری، استانی و محلی در شهرستان عباس آباد محل اجرای این طرح برگزار شد و در این نشست‌ها مسائل و مشکلات این طرح را مطرح و مسئولان شرکت کننده نیز تاکید فراوانی برای رفع آن داشتند اما برایند بررسی ها گویای آن است که این نشست ها و پیگیری ها تاکنون بی نتیجه مانده و روند ساخت این طرح ملی همچنان به شکل نیمه تمام رها شده است.

در همین حال شماری از مسئولان و تولیدکنندگان گل و گیاه با انتقاد از نبود نظارت پیوسته بر فرآیند عملیات اجرایی این طرح، بر لزوم شتاب بخشی بر ساخت و تکمیل آن تاکید دارند.

یکی از تولید کنندگان گل و گیاه در شهرستان تنکابن گفت: ساخت این پایانه حسرتی است که پس از سال ها چشم انتظاری همچنان بر دل تولید کنندگان گل و گیاه باقی مانده است و هنوز چشم انتظار بهره برداری آن هستند.

علی پورشعبان افزود: مسئولان نهادهای ذیربط در دولت تدبیر و امید باید موضوع به بهره برداری نرسیدن این پایانه را به طور جدی پیگیری می کردند ولی وضعیت موجود نشان می دهد که دراین حوزه کوتاهی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بارها مسئولان نهادهای ذیربط در بازدیدهای پیوسته از این طرح در نشست های مختلف و حتی گفت و گوها با رسانه ها اعلام کردند که این طرح تا پایان این دولت به پایان می رسد اما هیچکدام از این وعده ها محقق نشد.
این تولید کننده گل و گیاه گفت: فعالان این بخش اکنون به دلیل نبود پایانه مناسب مجبورند تولیدات خود را به شکل سنتی در کنار جاده ها بفروشند و این روش باعث از دست رفتن فرصت های کسب درآمد فردی و ملی می شود.
پورشعبان تاکید کرد که ساخت این پایانه می تواند تحول چشمگیری در بخش های مختلف بویژه در زمینه درآمد پایدار و رفع مشکل اشتغالزایی ایجاد کند.

وی با اشاره به تولید حدود پنج میلیون اصله گل های گلدانی در غرب مازندران گفت: این منطقه در تولید گل های گلدانی خوشبختانه در کشور رتبه نخست را دارد که چنین تولیداتی بهره برداری این پایانه را ضروری می سازد.

مدیر جهادکشاورزی عباس آباد نیز گفت: غرب مازندران و به طور کلی شمال ایران به دلیل داشتن خاک مرغوب و آب و هوای معتدل، منطقه ای بسیار مناسب برای تولید گل و گیاه زینتی است.

خیرالله ابوالحسنی افزود: پرورش گیاهان زینتی در میان مردم بویژه در غرب مازندران طرفداران زیادی دارد و بسیاری از مردم به صورت فردی و خانوادگی در کار تولید و پرورش گل و گیاه هستند و راه اندازی این پایانه می تواند به رونق اقتصادی بیشتر مردم کمک کند.

ابوالحسنی با اشاره به اختصاص حدود ۷۷ هکتار از اراضی منطقه به تولید گل و گیاهان زینتی گفت: سالانه مقادیر زیادی از این نوع محصولات در شهرستان تولید می شود که متاسفانه به علت نبود مراکز خرید و نمایشگاه گل و گیاه بیشتر سود حاصل از فروش این محصول به جیب دلالان می رود.

سرمایه گذار و مدیر اجرایی پایانه گل و گیاه مازندران مستقر در عباس آباد گفت: تاکنون با صرف حدود ۱۴۰ میلیارد تومان فاز نخست این پایانه با روند پیشرفت فیزیکی حدود ۹۸ درصد تا حدودی به پایان رسیده و فاز دوم آن نیز حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

یعقوب عابدینی خواجه وندی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مهیا نشدن زیرساخت ها مانند راه دسترسی مناسب برای ترانزیت کالا ها، آب، برق و گاز و اینترنت را از عمده مشکلات راه اندازی فاز نخست این پایانه برشمرد و افزود: نشست های متعددی نیز در مورد این موضوع با مدیران استانی، کشوری و محلی در محل اجرای این طرح برگزار اما تاکنون نتیجه آنچنانی نداشته است.

وی مشکلات مالی را یکی از دلایل عدم تکمیل این پروژه ملی ذکر کرد و ادامه داد: برای راه اندازی فاز نخست این پایانه حدود ۱۰ میلیارد تومان مورد نیاز است و اگر این اعتبار تامین و صرف تجهیزات لجستکی، آزمایشگاهی و قرنطینه و سایر تجهیزات مورد نیاز گردد و همزمان زیرساخت های نیز مهیا شود می توان امیدوار بود فاز نخست این پایانه امسال به بهره بردرای برسد.

مدیراجرایی و سرمایه گذار این طرح ملی میزان تسهیلات دریافتی بانکی برای ساخت این پایانه را حدود ۳۵ میلیارد و ۵۵ میلیون تومان ذکر کرد و گفت که بانک مربوطه میزان جرائم دیرکرد و نیز سود بانکی بابت این میزان تسهیلات دریافتی را حدود ۱۲۰ میلیارد تومان محاسبه نموده و ضمن آنکه بانک شکایتی هم برای تملک این پایانه کرده است.

عابدینی افزود: این موضوع به اطلاع مسئولان ذیربط رسانده شد تا اینکه استاندار مازندران در ماه جاری طی بازدیدی از این طرح و نامه نگاری از بانک مربوطه خواستار مصالحه شد و تا حدودی این مشکل نیز حل شده است.

فرماندارعباس آباد نیز گفت: تا زمانی که زیرساخت ها بویژه راه دسترسی مناسب و مجوزهای لازم برای توسعه و تجارت این پایانه صادر نشود بعید به نظر برسد این طرح تکمیل و مورد بهره برداری قرار گیرد.

جواد اصلانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چندین بار از این پروژه بازدید و از نزدیک با ریز مشکلات آن آشنا شدم و حتی این مشکلات به صورت مکتوب به مسئولان استانی گزارش شده و وعده داده اند که به زودی نشستی در همین زمینه در محل اجرای طرح برگزار خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد رایزنی های لازم با مسئولان دستگاه خدمات رسان مانند گاز، آب و برق در شهرستان صورت گرفته تا این مشکلات هر چه زودتر برطرف شود.

استاندار مازندران نیز با اشاره به ظرفیت تولید گل و گیاه در مازندران، تکمیل و بهره برداری پایانه گل و گیاه در عباس آباد غرب مازندران این استان را بسیار ضروری دانست و تاکید کرد که این پروژه جزو طرح های اقتصاد مقاومتی است و به هر شکل ممکن باید مشکلات آن برطرف و از سرمایه گذار حمایت شود.

احمد حسین زادگان پیش از این در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای دولت جمهوری اسلامی زیبنده نیست حدود ۱۴ سال از زمان اجرای چنین طرحی سپری شود و هنوز به بهره برداری نرسد و هم اکنون با جدیت در حال پیگیری رفع مشکلات این پایانه هستیم.

وی اظهار داشت: نامه نگاری های لازم برای رفع اختلافات حقوقی بین بانک ها و سرمایه گذار بخش خصوصی این پایانه انجام گرفته و آنچه گزارش شده تا حدودی این مشکل نیز برطرف شده است

استاندار مازندران ساخت پایانه گل و گیاه را مهم ترین بخش در حوزه صادرات آن بر شمرد و افزود: با توجه به تعامل خوبی که با کشورهای آسیای میانه و همسایه داریم از طریق سفیر و سرکنسول آنها پی گیر برقراری ارتباط در حوزه اقتصادی هستیم.

حسین زادگان گفت که در این راستا اتاق بازرگانی استان نقش بسزایی بر عهده دارد تا با فراهم کردن ارتباط مناسب بین سرمایه گذاران گل و گیاه و کشورهای همسایه در مرحله نخست، توجیه اقتصادی تولیدات را ایجاد کند.

سالانه بیش از ۳۶۰ میلیون اصله درخت، درختچه، شاخه بریده، پیاز، پیازچه و نشای فصلی زینتی در این استان تولید می شود.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.211 seconds.