.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بایدن: اعتمادم به بوش قبل از جنگ عراق اشتباه بود

«جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز شنبه با ابراز تأسف دوباره از رأی مثبتش به جنگ عراق، مدعی شد که «جورج بوش» رئیس‌جمهور وقت آمریکا او را فریب داده است.

در سال ۲۰۰۲ زمانی که سنای آمریکا برای صدور مجوز حمله به عراق رأی‌گیری کرد، بایدن یکی از ۲۹ عضو دموکرات سنا بود که به این قطعنامه رأی مثبت دادند. یک سال بعد، بوش با همین مجوز و به بهانه مقابله با «تسلیحات کشتار جمعی»، جنگی را علیه عراق آغاز کرد که میلیون‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت و تبعات آن هنوز هم ادامه دارد.

بایدن که برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا نامزد شده، هنوز هم به دلیل آن رأی مثبت مورد انتقاد رأی‌دهندگان قرار دارد و بارها تلاش کرده تا آن اقدام را توجیه کند.

او که دیروز در یک تجمع انتخاباتی در «نیوهمپشایر» صحبت می‌کرد، در توجیهی تازه برای رأی مثبت به آن قطعنامه، ادعا کرد که بوش به او گفته بود هدف از صدور مجوز، ترساندن عراق و مجبور کردن این کشور به پذیرش بازرسان بین‌المللی است.

وی گفت: «اشتباهم این بود که حرف رئیس‌جمهور بوش را پذیرفتم. اینکه [او دارد از این مجوز] استفاده می‌کند تا بتواند بازرسان را وارد [عراق] کند تا ببیند چه خبر است و اینکه آیا آن‌ها دارند تسلیحات اتمی تولید می‌کنند یا نه.»

بایدن افزود: «اشتباه من این بود که [حرفش را باور کردم]، وقتی او چشم در چشم من نگاه کرد و به دروغ گفت که "من با این [مجوز] به جنگ نمی‌روم، فقط می‌خواهم بازرسان را وارد آنجا کنم".»

تبعات سنگین جنگ عراق برای آمریکا، موجب شده تا آن حمله که به بهانه واهی مقابله با تسلیحات کشتار جمعی انجام شد، همچنان دامنگیر سیاستمداران دخیل در آن تصمیم باشد. از این رو، با گذشت ۱۷ سال از آغاز آن جنگ، سناتورهای دموکراتی که با بوش همراهی کردند، همچنان تلاش می‌کنند تا تأسف خود را از آن تصمیم ابراز کنند.

در یک نظرسنجی صورت‌گرفته در آمریکا، بیش از ۴۰ درصد از رأی‌دهندگان بین ۱۸ تا ۲۹ ساله، گفته‌اند که رأی مثبت بایدن به جنگ عراق، یکی از دلایلی است که موجب می‌شود آن‌ها از این نامزد انتخابات ۲۰۲۰، حمایت نکنند. در جریان رقابت‌های انتخاباتی نیز، بعضی از رقبای بایدن از جمله «برنی سندرز» سناتور دموکرات ایالت ورمونت، بارها رأی مثبت بایدن به جنگ عراق را به رأی‌دهندگان آمریکایی یادآوری کرده‌اند.

رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها از دو هفته پیش با برگزاری اولین مناظره گروهی، شکل رسمی به خود گرفته است. هرچند بایدن همچنان در نظرسنجی‌ها پیشتاز است، اما عملکرد ضعیف او در مناظره نخست، به خصوص ناتوانی وی از دفاع از عملکردش در دوره مبارزات ضدنژادپرستی، موجب کاهش شدید محبوبیت او در افکار عمومی شده است.

بر اساس نظرسنجی شبکه «سی‌ان‌ان»، پس از مناظره نخست، محبوبیت بایدن از ۳۲ درصد به ۲۲ درصد کاهش یافته و در مقابل «کاملا هریس» که در جریان مناظره به شدت به بایدن حمله کرد، با افزایش ۹ درصدی محبوبیت روبرو شده است./فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.128 seconds.