.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
۸ میلیون خانه خالی ایران کجاست؟

شمال نیوز:  اگر چه تعداد خانه‌های خالی ارقامی در حدود ۲ تا ۳ میلیون واحد مطرح می‌شد، اما از زمانی که یک نماینده مجلس در رسانه ملی عنوان داشت که طی سال‌های ۸۵ الی ۹۵ در حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده‌است که از سرنوشت ۸ میلیون واحد اطلاعی در دست نیست، حجم خانه‌های خالی در ایران برای افکار عمومی به یک مسئله تبدیل شده‌است.

 

به گزارش شمال نیوز، اخیر در یکی از برنامه‌های رسانه ملی به سلطان‌های بازار مسکن اشاره شد و زهرا سعیدی، نماینده مجلس عنوان داشت که طی سال‌های ۸۵ الی ۹۵ گزارش شده که ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده‌است، ولی تنها ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد آن در اختیار مصرف‌کننده قرار گرفته‌است، بدین ترتیب مشخص نیست ۸ میلیون مسکن ساخته‌شده آماری صوری است یا اینکه در واقع وجود دارد و خالی است ویا اینکه مسکن دوم، سوم و چهارم و... اشخاص ثروتمند است. مورد فوق به یک مسئله در بازار مسکن تبدیل شده‌است، زیرا تا‌کنون آمارخانه‌های خالی در حدود ۲ الی ۳ میلیون واحد گزارش شده‌است، در صورتی که خانه دوم اشخاص نیز در حدود ۲ میلیون واحد مسکونی است، اما با جمع این دو آمار نیز باز هم تا ۸ میلیون واحد مسکونی در حدود ۳ میلیون واحد باقی می‌ماند که اگر چنین خانه مازادی در کشور وجود داشته باشد، معادلات در حوزه قیمت کاملاً به هم خواهد خورد.

 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه استفاده از «اپلیکیشن» می‌تواند به شناسایی و ورود خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک کند، گفت: مشاوران املاک در حال حاضر برای سردفتران دشمنان فرضی هستند که امیدواریم این مسئله به زودی و پس از انتخابات برطرف شود.

 

مصطفی‌قلی خسروی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه یکی از الزامات اخذ مالیات بر خانه‌های خالی همکاری همه دستگاه‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط در این مسئله است، اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر مشاوران املاک برای سردفتران یک دشمن فرضی هستند که امیدواریم در انتخابات سردفتران از یکنواختی دشمن فرضی که مشاوران هستند، رها یابند. وی با تأکید بر این‌که خانه‌های خالی را می‌توان با «اپلیکیشن» وارد بازار مسکن کرد، یادآور شد: وقتی شهرداری به یک ساختمان ۱۵ طبقه ۳۰ واحدی مجوز ساخت می‌دهد باید مکانیسمی وجود داشته باشد تا پس از اتمام ساخت مأمور دارایی بتواند از وضعیت واحد مسکونی مطلع شود. وی ادامه داد: به عبارت دیگر مشخص شود که پس از ساخت واحد اجاره داده شده یا فروخته شده یا اینکه خالی از سکنه است.

 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک پیش‌تر با بیان اینکه گفته می‌شود حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در تهران داریم به تسنیم گفته بود: این خانه‌ها معمولاً جزو واحد‌های مسکونی لوکس هستند که به عنوان مثال در لواسان قرار دارند. این خانه معمولاً هفته‌ای یکبار مورد استفاده قرار می‌گیرد و جزو خانه‌های خالی محسوب می‌شود.

 

خسروی با بیان اینکه عده‌ای در شمال کشور خانه‌هایی را خریداری کرده‌اند و به عنوان منزل‌های دوم یا برای استفاده خاص از آن بهره می‌برند، افزود: متأسفانه برخی از یک بانک وام می‌گیرند و با آن واحد‌های مسکونی متعددی را می‌سازند و پس از احداث این خانه‌ها را وارد بازار نمی‌کنند. وی با بیان اینکه احتکار این خانه‌ها برای گران فروختن آن‌ها انجام می‌شود، تصریح کرد: این قبیل افراد ۱۰۰ میلیارد وام از بانک دریافت می‌کنند و آن را بازپرداخت نمی‌کنند، وقتی با افزایش قیمت‌ها واحد‌های ساخته‌شده ارزش افزوده خوبی پیدا می‌کند تازه می‌روند و با بانک دیگری وارد مذاکره شده و وامی را دریافت می‌کنند.

 

وی بیان کرد: پس از دریافت وام، تسهیلات بانک اول را تسویه کرده و دوباره خانه‌های ساخته‌شده باقیمانده را خالی نگه می‌دارند و این زنجیره تکرار می‌شود. به طور قطع اخذ مالیات از چنین افرادی که خانه‌ها را احتکار می‌کنند باعث ایجاد تعادل در بازار و تعدیل قیمت‌ها خواهد شد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.117 seconds.