.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
استحصال 34 تن خاویار در 25 مزرعه خاویاری مازندران
شمال نیوز: 25 مزرعه خاویاری مازندران با ظرفیت 1500 تن گوشت و استحصال 34 تن خاویار در مازندران فعالیت دارند.
استحصال 34 تن خاویار در 25 مزرعه خاویاری مازندران

به گزارش شمال نیوز، ولی اله محمدزاده مدیرکل شیلات استان مازندران در نشست خبری با اعلام این مطلب گفت: 7 مزرعه خاویاری در حال احداث و 5 پروانه تاسیس در نوبت دریافت تسهیلات هستند تا عملیات احداث مزرعه خاویاری آغاز شود.

وی با بیان اینکه 52 درصد ماهیان خاویاری و حدود 55 درصد گوشت ماهیان خاویاری در استان مازندران تولید می شود افزود: مازندران کانون و قطب تولید ماهیان خاویار پرورشی کشور است و با توجه به ظرفیت های بالقوه در اراضی ساحلی می تواند با توسعه صنایع شیلاتی بر رونق اقتصاد و اشتغال پایدار موثر واقع شود.

محمدزاده با اشاره به اینکه مازندران با یک ششم معادل 17 درصد تولید آبزیان پرورشی کشور مقام نخست را داراست افزود: 3540 مزرعه پرورشی ماهی در مازندران زمینه اشتغال 6500 نفر را فراهم کرد.

وی اضافه کرد: بیش از 4 هزار نفر صیاد در قالب 54 تعاونی پره در دریای خزر از رامسر تا میانکاله از 15 مهر تا 15 فروردین سال بعد مشغول صید ماهیان استخوانی، کیلکا و ماهیان خاویاری هستند.

وی ادامه داد: صیادان با 44 شناور صید کیلکا، حدود 70 شناور صید ماهیان خاویاری به فعالیت مشغول هستند.

مدیرکل شیلات مهمترین دغدغه شیلات را بازسازی ذخائر آبزیان دریای خزر ناشی از تغییرات رودخانه ها، محدودیت های دبی و آلودگی های موجود دانست و تصریح کرد: برای احیای آبزیان در دریای خزر نیازمند تولید بچه ماهیان است تا در مصب رودخانه ها رهاسازی شوند و این اقدام توسط دو مرکز ماهی شهید رجایی ساری و شهید باهنر کلاردشت با تولید 100 میلیون قطعه بچه ماهی در سال انجام می پذیرد تا در دو یا سه سال بعد به عنوان ماهی در سبد صید و صیادی قرار گیرد.

وی افزود: در کنار دو مرکز تولید بچه ماهی تکثیر طبیعی و شیل گذاری در 8 سال اخیر از رونق خوبی برخوردار بود که ماهیان مولد را بطور طبیعی تکثیر و بچه ماهیان به دریا منتقل می شوند.

ولی اله محمدزاده با اشاره به اینکه مازندران تنها استانی است که ناحیه صنعتی شیلاتی را در میرود بابلسر به صورت متمرکز ایجاد کرده تا همه آبزیان فرآوری شوند گفت: در سال 97 حدود 105 هزار تن تولید داشتیم که در مقایسه سال قبل بیش از 10 درصد افزایش داشت.

مدیرکل شیلات اظهار کرد: حدود 12 هزار نفر بطور مستقیم در فعالیت های شیلاتی مازندران در سال 97 مشغول به کار بودند که درآمد حاصله از محصولات شیلاتی 1730 میلیارد تومان بوده است.

وی میزان صادرات سال 97 را هفت هزار تن به ارزش اقتصادی حدود 30 میلیون دلار بوده که ماهیان گرم ابی بویژه کپور به کشور عراق و افغانستان ماهیان خاویاری عمدتاً به کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا و گوشت ماهیان خاویاری و قزل آلا به کشور روسیه و ارمنستان و کیلکا به کشور ترکمنستان و روسیه صادر می شود.

محمدزاده میزان تولید ماهی در قفس های دریایی را 580 تن اعلام کرد و خاطرنشان کرد: مازندران به دلایل شیب مناسب و جنس بستر دریا براساس ارزیابی های انجام گرفته نسبت به گیلان و گلستان استقرار قفس های دریایی بسیار مناسب تر است.

مدیرکل شیلات گفت: در جهت احیا گونه های کمیاب و ماهیان سفید با مشارکت جامعه صیادی عملیات تکثیر طبیعی برای شیل گذاری از 24 مورد به 45 محل افزایش یافت که در مقایسه با سال 96 حدود 70 درصد افزایش داشت.

وی افزایش 142 درصدی ماهیان استخوانی و سفید را در راستای اجرای طرح اقتصاد مقاومتی و تکثیر ماهیان مولد دانست و یادآور شد: در حال حاضر از مجموع 17 هزار هکتار آببندان ها بیش از 12 هزار هکتار پرورش ماهیان گرم آبی در حال انجام است.

وی اظهار امیدواری کرد: در برنامه ششم بخشی از آببندان هایی که آبزی پروری غیرفعالی هستند آنها را در مدار تولید قرار دهیم تا زمینه افزایش تولید و ایجاد اشتغال فراهم شود.

مدیرکل شیلات مصرف سالانه ماهی را در دنیا 22 کیلوگرم، در ایران 10 کیلو و در مازندران 14 کیلوگرم و در ژاپن 70 کیلوگرم عنوان داشت و گفت: ایجاد رستوران های طبخ آبزیان، احیای مراکز عرضه ماهی زنده، بازارهای سنتی و بروزرسانی می تواند موجب افزایش مصرف سرانه ماهی باشد.

محمدزاده صادرات ماهیان را در سه ماهه نخست سال جاری 650 تن به ارزش اقتصادی 7/2 میلیون دلار عنوان داشت و گفت: پیش بینی می شود در سال جاری حدود 10 درصد صادرات ابزیان افزایش یابد.

مدیرکل شیلات مازندران در خاتمه یادآور شد: بزرگترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در خاورمیانه به نام قره برون جزء 3 مزارع خاویاری بزرگ دنیا در جویبار مازندران واقع شده که ظرفیت منحصر به فردی است که در کنارش پایانه های صادراتی برای آبزیان شمال کشور پیش بینی شده تا محصولات شیلاتی به سهولت صادر شود.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.957 seconds.