.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مشروح /
از عصبانیت و ترک جلسه یوسف نژاد تا مرغ یک پای رئیس سازمان جنگل‌ها در حفاظت از جنگل
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری که مرغش یک پا داشت فقط تاکید به این کرد که چیزی را که در اختیار من نیست از من نخواهید، ما چوب را خارج می‌کنیم و با ضوابط و قوانین و برگزاری مناقصه ...

از عصبانیت و ترک جلسه تا مرغ یک پای رئیس سازمان جنگل‌ها در حفاظت از جنگل


به گزارش شمال نیوز، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مازندارن از صبح امروز با حضور خلیل آقایی رئیس سازمان جنگل‌ها، علی‌اصغر یوسف‌نژاد و محمد دامادی، نمایندگان مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی، احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران، نوبخت معاون سازمان جنگل‌ها برای رفع مشکل صنایع چوب و کاغذ مازندران و کارخانجات چوب که در سال‌های اخیر با مشکل مواجه شده‌اند در مجموعه صنایع چوب و کاغذ مازندران برگزار شد.

 جلسه در حالی برگزار شد که از همان ابتدا با بحث و مشاجره روبرو بود درخواست نمایندگان مجلس و مدیران کارخانجات چوب و همچنین استاندار برای حل مشکلات صنایع چوب و کاغذ مازندران از سوی سازمان جنگل‌ها و اصرار و مقاومت رئیس سازمان جنگل‌ها در مقابل که نمی تواند بیش از اختیاراتش عمل کند.

*و اما در جلسه چه گذشت؟

صنایع چوب و کاغذ مازندران مهم‌ترین واحد تولیدی استان با هزار و 267 نفر پرسنل و ظرفیت تولید 180 هزار تن در سال یکی از واحدهای تولیدی بزرگ در استان مازندران است که به جهت اجرای طرح تنفس دچار نوسانات شده است.

این صحبت‌ها را خیریانپور معاون اقتصادی استاندار در همان ابتدا آغاز کرد و مشکل صنایع چوب را به گردن اجرای طرح تنفس انداخت.

وی در ادامه گفت: با وجود تعدد جلسات متاسفانه مشکلات این واحد حل نشده و 236 میلیارد تومان زیان انباشته مشمول ماده 141 قانون تجارت قرار گرفت.

توقف بهره‌برداری از جنگل، عدم تخصیص اعتبار جهت اجرای طرح جنگلداری بدون برداشت، احتمال وقوع حریق، شیوع آفات و امراض و احتمال بازگشت شیوه‌های سنتی دامداری، هدر رفتن سرمایه ملی و عدم مرمت به موقع راه‌های جنگلی مواردی بود که حسن خیریانپور به عنوان مضرات طرح تنفس و خارج‌نکردن درختان شکسته و افتاده از جنگل مطرح کرد تا بتوانند با رئیس سازمان جنگل‌ها مشکل این واحد را برطرف کنند.

*ما مواد اولیه نداریم و در وادرات نیز محدودیت داریم

در ادامه حسین‌پور مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران نیز با استفاده از اسلاید به بیان پیشینه و حجم برداشت چوب از جنگل توسط این کارخانه پرداخت.

وی مشکلات مالی جهت تامین مواد اولیه و قطعات یدک، بدهی مالیاتی، بدهی به بانک‌ها، اتمام حد اعتباری ارزی و بدهی به سازمان‌ها را مشکلات این واحد تولیدی اعلام کرد و گفت: از سال 80 تا سال 96 در طرح‌های جنگلداری تامین چوب باغی 20 درصد، جنگلی 42 درصد و خریداری شده 38 درصد بوده است، همچنین در سال 97 چوب باغی 92 درصد بوده و 5 درصد فقط جنگلی بوده است و سه درصد خریداری شد، ما مواد اولیه نداریم و در وادرات نیز محدودیت داریم.

 

 

حسین‌پور با اشاره به جرایم مالیاتی افزود: از سال 68 تا 97 کاهش برداشت چند صد هزارتن بوده، ما در مناقصه‌ای که سازمان جنگل‌ها برگزار کرده شرکت کردیم اما سازمان جنگل‌ها باید مساعدت لازم را داشته باشد، ما 500 هزار متر مکعب چوب طلب داریم با این حجم می‌توانیم مقدار زیادی از مواد اولیه را تامین کنیم.

مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران واگذاری عرصه‌های ملی صنوبرکاری شده در سنوات گذشته به شرکت، تسریع در پرداخت مطالبات و یا تهاتر بدهی با دستگاه‌های خدمات‌رسان که از شرکت طلب داشته‌اند را خواستار شد.

*پافشاری رئیس سازمان جنگل‌ها به مواضع قبلی

وی همچنین موضوع مهم مساعدت لازم در تخصیص مجوز برداشت درختان افتاده و شکسته و تسهیل روند واردات چوب با پوست را خواست که در مواردی رئیس سازمان جنگل‌ها با پافشاری بر مواضع قبلی در پاسخ به این خواسته‌ها گفت: بعد از  تصویب طرح تنفس همه این موارد بحث شد الان چیز جدیدی ندیدیم نمی‌خواهم گله کنم، از روز اول هم گفتم راهی غیر از واردات چوب نداریم، در جلسه دو سال پیش هم گفتیم هم نمایندگان بودند و هم رئیس مجلس شورای اسلامی، در آن جلسه بحث واردات با پوست مطرح شد و ما اعلام آمادگی کردیم.

رئیس سازمان‌ها جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: روند تولید و برداشت، سال به سال کم شده، وقتی طرح تنفس هم نبود برداشت از جنگل سیر نزولی داشت و ما با واردات چوب هیچ مشکلی نداریم و هم تقبل می کنیم که کارشناس را به مبدا واردات بفرستیم با پوست هم که ارزان‌تر است وارد شود.

* همه مسائل را گردن طرح تنفس نیندازیم

آقایی ادامه داد: همه مسائل را گردن طرح تنفس نینداریم این طرح از افتخارات نظام است، فرآیند تصویب طرح، پنج ساله نیست این امر لازمه حیات کشور ماست مخصوصا جنگل‌های هیرکانی.

خلیل آقایی افزود: ما در خصوص قرارداد حفاظتی که در سال 97 بستیم به چوب و کاغذ و نکا چوب بدهکاریم، در مورد  قراردادهای حفاظتی سعی کردیم بخشی را بدهیم بقیه را هم می‌دهیم.

وی اضافه کرد: در مورد طرح جنگلداری چیزی را تکرار نکنید، جنگلی که در اختیار بود باید تحویل دهید، ادعا نمی‌کنیم طلبکاریم، فضا ایجاد نکنید من آمده‌ام برای رفع مشکلات، ما حق برداشت نداریم در حفاظت قرار داد روشنی بستیم پس با هم روشن حرف بزنیم.

*اساتید دانشگاه خروج درختان افتاده را اشتباه می‌دانند

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری بیان کرد: فرض کنیم خروج درختان افتاده و شکسته را شروع کردیم اما مشکل اساسی و ریشه‌ای شما با درختان افتاده و شکسته حل نمی‌شود، ما درختان شکسته و افتاده را با شرایط و ضوابط بیرون می‌آوریم، وظیفه ما حفاظت از جنگل است این درحالی است که برخی از اساتید دانشگاه و کارشناسان خروج درختان افتاده و شکسته را غلط می‌دانند و می‌گویند این درختان را برندارید.

آقایی ادامه داد: ما هم بر اساس تکلیف قانونی و هم به خواسته شما این کار را انجام می‌دهیم، دادن چوب‌های افتاده و شکسته آسپرین موقت است، من وظیفه دارم هر کاری دستم بر می‌آید برای حل مشکل دریغ نکنم، هم پول میدهم هم چوب می‌دهم اما ما حرفی که در آذر ماه سال 96 زدیم امروز هم همین را می‌زنیم با همه مجریان مناقصه برگزار می‌کنیم.

*می‌خواهید وارد جنگل شوید؟

وی با بیان اینکه وقتی روند برداشت چوب در سال‌های اخیر نزولی بوده خوب باید فکری برایش می‌کردند، افزود: سازمان جنگل‌ها یک سازمان تخصصی است اجازه دهید ما کارمان را بکنیم، ما اجازه ورود به جنگل برای برداشت نمی‌دهیم. شما زراعت چوب می‌خواهید یا می‌خواهید وارد جنگل بشوید؟ ما با نظارت درختان افتاده شکسته را با نظم و سیاق قانونی بیرون می‌آوریم و مجبوریم به مزایده بگذارم راهی جز مزایده نداریم.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه از من چیزی را بخواهید که من اختیارش را دارم، افزود:  برای زراعت چوب زمین در اختیار می‌گذاریم، یک طرح تحقیقاتی داریم که در کل کشور زمین‌هایی که مستعد زراعت چوب است را تا شهریور به ما اعلام می‌کنند، در مازندران هم زمین‌های مستعد را شناسایی به استانداری اعلام کنید تا فراخوان زده و برای کاشت چوب اقدام کنند.

آقایی افزود: درختان صنوبر در نور به مرحله برداشت رسیده و می‌تواند در اختیار صنایع چوب قرار گیرد، صنوبرکاری را انجام دهید برای برداشت مجوز می‌دهیم و بقیه باید مسیر قانونی را طی کند، درختان افتاده و شکسته را مجوز داده‌ایم و پس از خروج مزایده گذاشته می‌شود و در فرآیند قانونی می‌رود.

*ترک جلسه توسط نماینده مردم ساری و میاندورود

پس از پایان سخنان رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری و میاندرود با بیان اینکه من می‌خواستم وسط سخنان شما، جلسه را ترک کنم گفت: الان هم جلسه را ترک می‌کنم، همه این مباحث تکراری است 300 کیلومتر راه آمده‌اید برای تکرار این حرف‌ها؟ این تکرار مکررات برای چیست؟

 وی افزود: درختان شکسته و افتاده می‌توانید بدهید نمی‌دهید خیلی ناراحت هستم، طوفان در منطقه‌ای آمده و درختان را پاک‌تراشی کرده در سطح 70 هکتار، کدام علم و منطق این را جواب می‌دهد الان آن درختان پوسیدند، بارها و بارها جلسه گذاشتیم ولی نتیجه‌ای نگرفتیم.

 وی بعد از پایان سخنانش با ناراحتی و به بهانه اینکه کار دارد با دلخوری جلسه را ترک کرد.

*برخی مشکلات صنایع چوب و کاغذ به خود شرکت بر می‌گردد

در ادامه استاندار مازندران که همواره در جلسات با شوخی و خنده سعی در آرام کردن فضای جلسه است و همچنین می‌گوید که اهل دعوا و درگیری نیست، گفت: ما این جلسه برگزار کردیم تا مشکل  صنایع چوب و طرح حفاظت را با هم حل کنیم، تمام این مشکل قطعا حل نمی‌شود و همه مشکل هم فقط منابع طبیعی نیست.

احمد حسین‌زادگان ادامه داد: برخی مشکلات به خود شرکت بر می‌گردد اما برخی موارد را هم می‌توان از طریق سازمان جنگل‌ها حل کرد، ما باید در این جلسه به یک تصمیم برسیم و برای این همه باید پای کار بیاییم.

وی افزود: مشکل صنایع چوب با این همه نیروی کار، باید حل شود  و باید با تصمیمی جلوی از کار افتادن و تعطیلی واحد را در سال رونق تولید بگیریم.

 

 

استاندار مازندران با بیان اینکه بحث حل مشکل در دراز مدت را داریم که آن هم زراعت چوب است، افزود: زراعت چوب را انجام دهیم، مرکز تحقیقات و ظاهرا حفظ نباتات هم به گونه‌ای رسیده، گونه پالونیا برای مدت سه تا پنج ساله به چوب می‌رسیم.

*ترک تشریفات را در سطح ملی دنبال می‌کنیم

این مسؤول ادامه داد: به ما اعلام کنید در مازندران چند هکتار قابل زراعت چوب است تا در بحث زراعت چوب وارد شویم، در بحث برنامه کوتاه‌مدت خروج درختان شکسته و افتاده است، چند جلسه شورای تامین برگزار شده و ما باید ترک تشریفات و مزایده و مناقصه به نتیجه برسیم.

حسین‌زادگان با بیان اینکه با بحث به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم و جنگل‌های ما هم حالش خوب نیست، افزود: بحث مشکلات کارخانجات مثل صنایع چوب را خیلی به اجرای طرح تنفس ارتباط مستقیم ندهیم، در آمار کاهشی برداشت چوب، صنایع چوب امکان برداشت نداشت، برداشت  سیر نزولی داشت این موضوع را باید ریشه‌ای حل کنیم و زراعت چوب موضوع مهمی است.

وی افزود: درختان شکسته و افتاده را هم بدهیم یک سال دوسال بعد چه باید کرد؟ صنایع چوب چقدر وام گرفت، این بیماری کارخانه درمان نشد، روزبروز بدهکار شد، البته این شرکت در شرایط موجود رو به رشد است، بخشی از مشکلات مدیریتی است، این مدیرعامل اولین مدیر مازندرانی شرکت است، از سهامداران شرکت فقط بانک ملی پای کار است بقیه سهامداران مانند سازمان بازنشستگی اصلا نیستند.

استاندار مازندران با بیان اینکه ترک تشریفات برای درختان افتاده و شکسته را در سطح ملی دنبال می‌کنیم، افزود: مشکل اساسی صنایع چوب، با ترک تشریفات هم حل نمی‌شود سهامدار باید پای کار بیاید و واردات چوب با پوست هم انجام شود.

این مسؤول با بیان اینکه قاچاق را سازمان جنگل‌ها نتوانسته مدیریت کند و ما هم نتوانستیم افزود: کل چوب‌های قاچاق هم به کارخانجات می‌رود، با کمک هم ترک تشریفات برای چوب‌های افتاده و شکسته را در سطح ملی دنبال کنیم.

در ادامه محمد دامادی نماینده مردم ساری و میاندرود نیز گفت: آقایی300 کیلومتر راه را نیامده که روبروی ما بنشیند ما رئیس سازمان جنگل‌ها را از مجلس دوره قبل می‌شناسم، وی همیشه نقش حمایتی داشت.

وی گفت: ما جلسه‌ای با رئیس مجلس شورای اسلامی داشتیم و چند نفر از نمایندگان هم حضور داشتند مدیرعامل وقت را هم گفتیم بیاید اما وی در کیش حضور داشت و کیش را ترجیح داد.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس افزود: بحث جلسه این بود که چند صورت جلسه داشتیم قرار شد صنایع چوب و کاغذ برای واردات برنامه بدهد ده بار اعلام کردیم اتفاقی نیفتاد.

* باید بستر واردات آماده باشد

دامادی ادامه داد: واردات چوب، مانند کیف و لباس نیست کولبر که نمی‌تواند آن را بیاورد، باید بستر و ظرفیت واردات آماده باشد، آنقدر که آفت شب‌پره در جنگل‌ها درختان را از بین برده صنایع چوب در 20 تا 30 سال از بین نبرده است.

وی افزود: این کارخانه یک هزار و  403 نیرو دارد، 600 نیرو هم در نکا چوب هستند که در مجموع  1903 نیرو دارند، و البته 6 تا 7 هزار نفر به صورت غیرمستقیم، ما با این  وابستگی داریم نیروها بیرون نشسته‌اند و منتظر ما هستند تا ما تصمیم‌گیری کنیم.

نماینده مردم ساری و میاندرود خاطرنشان کرد: ما چوب می‌خریم پوست نکنده، آمادگی داریم اصلاح نباتات قول داده، البته به مشکل ارزی برخورد کردیم واقعا ارز نداریم اگر چوب و کاغذ هم نیامد یک قسمت مربوط به ارز است.

دامادی افزود: امروز خروجی از این جلسه داشته باشیم تا کارگران خوشحال شوند.

بحث‌ها همچنین پیرامون موضعات جنگل نیروهای حفاظتی و درختان افتاده و شکسته ادامه داشت و آقایی در بخشی از سخنان خود بحث نیروهای حفاظت را پیش کشید که باید مورد تایید سازمان جنگل‌ها برای کار در جنگل باشند که با دفاع محمد دامادی از کارگران روبرو شد که نباید کارگرانی که 10 سال در این شرکت کار کرده‌اند به راحتی کنار گذاشته شوند.

بحث‌ها در مورد کارگران شرکت و همچنین رفع تشریفات ادامه داشت که عباس‌نژاد فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در ارتباط با نیروهای حفاظت منابع طبیعی در حال صحبت بود که با خطاب قرار دادن محمد دامادی با عنوان سخنگوی شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران باعث عصبانی شدن نماینده مردم ساری و میاندورود و همین موضوع باعث بحث در جلسه شد و دامادی با بیان اینکه من نماینده مردم هستم و از مردم دفاع می‌کنم با حالتی برافروخته از گفتن کلمه سخنگوی صنایع چوب و کاغذ ابراز گلایه کرد و این عنوان را درست ندانست و نسبت به آن به شدت واکنش نشان داد. بحث‌ها در این میان تقریبا بالا گرفته بود که احمد حسین‌زادگان چندین بار برای جمع‌کردن قضیه وارد بحث شد و در نهایت با سخنانی سعی در آرام کردن جلسه داشت.

*مرغ یک پای رئیس سازمان جنگل‌ها

چیزی که در جلسه امروز دیده می‌شد حمایت همه‌جانبه و بی‌چون و چرا از صنایع چوب و کاغذ مازندران از سوی یوسف نژاد که ترک جلسه را بر ماندن ترجیح داد و حمایت‌های دامادی از کارگران و صد البته مدیران صنایع چوب و کاغذ و نکا چوب از شرکت‌های خود و حل مشکل توسط سازمان جنگل‌ها بود، گویی آقایی را به گوشه رینگ انداخته بودند که بتوانند بالاخره وی را راضی کنند به اینکه مناقصه‌ای برای درختان افتاده و شکسته برگزار نشود و درختان بدون هیچ تشریفاتی در اختیار کارخانه قرار گیرد که رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری که مرغش یک پا داشت فقط تاکید به این کرد که چیزی را که در اختیار من نیست از من نخواهید، ما چوب را خارج می‌کنیم و با ضوابط و قوانین و برگزاری مناقصه و فرآیند به کارخانه‌ای در مناقصه برنده شود می‌دهیم.

البته پایان جلسه مقرر شد که استانداری مازندران با پیگیری از دیوان محاسبات و برنامه‌ریزی ترک تشریفات انتقال چوب به صنایع چوب و کاغذ مازندران را در سطح ملی پیگیری کند تا حدودی به صورت کوتاه‌مدت مشکل این شرکت را برطرف شود./ فارس

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.117 seconds.