.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
«خودمراقبتی »کلید موفقیت در کنترل پرفشاری خون
کوروش غفاری چراتی
«خودمراقبتی »کلید موفقیت در کنترل پرفشاری خون

شمال نیوز: بی تردید باید گفت بیماری پرفشاری خون یکی از مهمترین بیماریهای غیرواگیر در بسیاری از جوامع صنعتی و درحال توسعه به شمار می رود که آسیب های ناشی آن اعم از تلفات انسانی و خسارات اجتماعی و اقتصادی برکسی پوشیده نیست. امروزه میلیونها نفر در کشورهای مختلف از بیماری پرفشاری خون رنج می برند و دولتها مجبورند برای کمک به فرایند درمانی و کنترل این بیماری ، سالانه بخش زیادی از درآمدهای خود را به این منظور اختصاص دهند.

فشار خون بالا، یک وضعیت پزشکی چندلایه است که می تواند بر تمامی سیستمهای حیاتی بدن تاثیر مستقیم بگذارد و سبب تغییرات عملکرد در اندام های هدف مانند قلب، مغز، کلیه ها و عروق خونی شود و از این جهت هزینه های درمانی و مراقبتی بالایی را به خود اختصاص دهد و بار مالی بسیار زیادی را نیز بر اقتصاد کشور تحمیل کند. نام عامیانه بیماری پرفشاری خون« قاتل خاموش» است و این بدان معناست که بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری مهلک به دلیل فقدان علائم اولیه ،از بیماری خود مطلع نیستند و همین وضعیت بر پیچدگی مسئله تاکید دارد.

بطورکلی با عنایت به پیشرفتهای بهداشتی و پزشکی ، هر انسانی به طور فیزیولوژی توان زندگی تا 80 سال را دارد و اگر کمتر از آن زندگی کند و به عللی از قبیل فشارخون، بیماری‌های قلبی عروقی فوت کند در واقع عمر مفید خود را که می‌توانست با خودمراقبتی حفظ کند از دست داده‌است.

بیماری های مزمن مانند پرفشاری خون نه تنها سلامت جسمی، بلکه سلامت روانی و اجتماعی بیمار را به طور جدی به مخاطره می اندازند که جدا از پیامدهای بالینی و اقتصادی، می توانند تاثیر قابل توجهی بر کاهش کیفیت زندگی کسانی که از این شرایط رنج می برند، داشته باشند. درحالیکه بسیاری از این بیماری‎‎های مزمن، همانند فشار خون بالا، با اصلاح شیوه زندگی و تغذیه، سلامت روانی و کیفیت زندگی افراد ارتباط تنگاتنگی دارد و در صورت عدم کنترل به موقع و مناسب، موجب بروز بیماری‎‎های مختلف، ایجاد ناتوانی قابل توجه، کاهش بهره وری و در نهایت افت کیفیت زندگی در افراد‎‎ و در نهایت مرگ زودرس می شود.

امروزه یکی از اهداف نظام های سلامت کارآمد در جهان، ارتقای سطح کیفی و کمی زندگی افراد است .در پرتو چنین رهیافتهایی دولت‎‎ها ‎‎می‎کوشند تا با تجهیز زیزساختهای موردنیاز از طریق ارائه خدمات بهداشتی - درمانی و توسعه شیوه‎‎های نوین درمانی، رفاه جسمی، روانی و اجتماعی افراد و جامعه را توسعه دهند و خسارات ناشی از بیماری‎‎ها را کاهش دهند.

با این وجود نتیجه بررسی ها نشان می دهد برخی از بیماری های غیر واگیر همچون پرفشاری خون، همه سیستم های حیاتی و کیفیت زندگی بیماران را تحت تاثیر خود قرار دهند، بنابراین هرگونه درمان موفقیت آمیز در فشار خون بالا، ‎‎می‎بایست علاوه بر دارودرمانی بر نقش عوامل روان شناختی ، جامعه شناختی ومهمتر از همه «خودمراقبتی» نیز توجه جدی داشته باشد واین عاملی بسیارمهم در کنترل بیماری و دستیابی بیماران به زندگی عادی است.
آنچه مسلم است میزان دانش بیمار(خودمراقبتی) درباره بیماری و نحوه کنترل آن بسیار اثرگذار است. شاید هیچ یک از بیماری‎‎ها به اندازه فشارخون به مداخله شخصی و خومراقبتی فرد بستگی ندارد. هدف از خودمراقبتی در فرد مبتلا به فشار خون این است که بیمار قادر باشد با آگاهی و با مشارکت کامل در مراقبت از خود کوشا باشد و در این راه مشارکت فعال داشته باشد.

بررسی ها موید آن است که فشارخون بالا یکی از عوامل مرگ و میر پایه ای در کشور ماست. به بیان دیگر ریشه بسیاری از بیماریهای قلبی ،کلیوی ، سکته های مغزی و طیف گسترده ای از سایر امراض متاثر از پرفشاری خون است . به همین علت طرج بسیج ملی کنترل فشارخون از سوی وزارت بهداشت در دستورکارقرارگرفت تا ضمن انجام بزرگترین پایش ملی بیماری در چندسال اخیر ،با شناسایی بیماران و هدایت آنان به فرایند درمانی، از خسارات پیدا و ینهان این بیماری که خوشبختانه با کمترین هزینه قابل کنترل است جلوگیری شود. بی تردید یکی از اقدامات ارزنده ورزات بهداشت و نظام سلامت کشور به موازات اقدامات و خدمات گسترده بهداشتی و درمانی ، اجرای طرح بسیج کنترل فشارخون بوده است.طرحی که یافته های آن می تواند به تبیین و تصویب سیاستهای بهداشتی و خصوصا تغذیه ای ایرانیان کمک شایانی نماید.

آنچه مسلم است مقوله تغذیه یکی از مولفه های بسیارمهم در کنترل بیماری پرفشاری خون در کشور ما محسوب می شود. مسئله بسیار مهمی که طیف گسترده ای از افراد،مشاغل و صنایع را دربرمی گیرد . در استان مازندران که یکی از استانهای پیشتاز در حوزه بهداشت و درمان است، طرح ملی بسیج کنترل فشارخون با تمام توان عملیاتی و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی استان به اجرا درآمد که به گفته مجریان ، نتایج ارزشمندی از تعامل و هم افزایی همه دستگاههای اجرایی و همچنین یافته های پزشکی و بهداشتی جدید در خصوص این بیماری در پرتو مشارکت موثر شهروندان حاصل شده است که قطعا مبنای سیاستگزاریهای آتی قرار خواهد گرفت.
بی شک اجرای طرح ملی بسیج کنترل فشارخون می تواند تلنگری باشد برای افزایش آگاهی مردم، اصلاح سبک زندگی ، اهتمام به تغذیه سالم ، افزایش سطح کیفی زندگی که در نهایت با تعهد به خودمراقبتی مردم محقق خواهد شد.

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.102 seconds.