.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
با اعلام رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه؛
« استان مازندران » رتبه سوم تنش های اجتماعی کشور ؛ تهران اول و خوزستان دوم
شمال نیوز : رتبه اول تا سوم مربوط به سرقت مستوجب تعزیر با ۷۱۶ هزار و ۲۶۴ پرونده، ضرب و جرح عمدی با ۵۵۲ هزار پرونده، توهین به اشخاص عادی نیز ۸/۲ درصد پرونده‌ها را تشکیل می‌دهد. تصادفات رانندگی منجر به صدمه بدنی، تهدید و تخریب....
« استان مازندران  » رتبه سوم تنش های اجتماعی کشور ؛ تهران اول و خوزستان دوم شمال نیوز: رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه سه جرم سرقت، ضرب و جرح و توهین به اشخاص را در صدر عناوین اتهامی کشور اعلام کرد.  

 

به گزارش شمال نیوز، حجت‌الاسلام حمید شهریاری در نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد تنش‌های اجتماعی و پرونده‌های اتهامی در کشور گفت: در بحث تنش‌ها تهران پیشتاز است و استان‌های مازندران و خوزستان هم رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. درباره موضوع اتهام هم ما حدود ۷ عنوان اتهامی داریم که نیمی از آنها به مرحله تشکیل پرونده در دستگاه قضایی می‌رسند. رتبه اول تا سوم مربوط به سرقت مستوجب تعزیر با ۷۱۶ هزار و ۲۶۴ پرونده، ضرب و جرح عمدی با ۵۵۲ هزار پرونده، توهین به اشخاص عادی نیز ۸/۲ درصد پرونده‌ها را تشکیل می‌دهد. تصادفات رانندگی منجر به صدمه بدنی، تهدید و تخریب، کلاهبرداری، خیانت در امانت، نگهداری مواد مخدر، تصرف عدوانی و افترا هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

وی ضمن اشاره به تعداد پرونده‌های قضایی و روند رسیدگی به آن عنوان کرد: همکاران من در قوه قضائیه در سال‌های اخیر با تلاش مضاعف پرونده‌ها را مورد رسیدگی قرار داده‌اند اما نرخ رسیدگی درصد بالایی را به خود اختصاص داده است. به طوری که در سال 97 بیش از 99 درصد و در سال‌جاری حدود 98 درصد بوده است. البته با اینکه این نرخ قابل قبول است اما نشان می‌دهد که اگر در بحث جذب نیروی انسانی موفق عمل نکنیم فعالان عرصه قضا در سال‌های آتی با فشار و سختی بیشتری باید به پرونده‌ها رسیدگی کنند. از این‌رو دولت باید توجه بیشتری به این مسأله داشته باشد و نمایندگان مجلس هم به هنگام تصویب بودجه شرایط ما را در نظر بگیرند.

 

نرخ پایین سرقت در شهرهای مذهبی

 

حجت‌الاسلام شهریاری با اشاره به آمار سرقت‌ها هم اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد که سرقت در شهرهای مذهبی مثل مشهد و قم به مراتب پایین‌تر از سایر شهرهاست. پس از آن هم استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، فارس و کرمانشاه پایین‌ترین آمار سرقت را در سال اخیر داشته‌اند و بالاترین آمار در خصوص این جرم هم مربوط به استان‌های تهران، خوزستان و مازندران است.

 

راه‌اندازی دفاتر الکترونیک با 22 میلیارد تومان صرفه جویی

 

معاون قوه قضائیه در رابطه با خدمات دفاتر خدمات الکترونیک هم گفت: این دفاتر خدمات متعددی انجام می‌دهند و ما برای رفاه مردم و سهولت در کار ارباب رجوع سامانه ثنا، شکواییه، دادخواست شورای حل اختلاف، واخواست اسناد تجاری، اعلام جرم اظهار نامه‌، ارائه دادخواست در محاکم، خلاصه پرونده و پیگیری اظهار نامه را راه‌اندازی کردیم. ضمن اینکه با راه‌اندازی این دفاتر 22 میلیارد تومان صرفه‌جویی شده است.

 

وی در ادامه به بحث آمارها در جرایم مختلف پرداخت و گفت: ما هریک از استان‌ها را بر اساس نرخ جرایم مورد بررسی قرار می‌دهیم تا در مجموع یکسال، سیاستگذاران بتوانند راه چاره‌ای برای کاهش جرایم پیدا کنند. به‌عنوان مثال در بحث چک برگشتی استان‌های یزد، اصفهان، چهار محال و بختیاری و تهران بیشترین چک‌های پاس نشده در طول یکسال را داشته‌اند و در مقابل سیستان و بلوچستان، خوزستان و ایلام خوش حساب‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند.

 

آمار دقیقی از پرونده‌های شورای حل اختلاف نداریم

 

رئیس مرکز آمار و اطلاعات قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش به ذکر آمارهای دقیق‌تری از پرونده‌های قضایی پرداخت و تصریح کرد: در سال ۹۷ مجموعه پرونده‌های یکتای وارده دستگاه قضایی ۶ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۹۲۸ پرونده بوده که در مقایسه با سال ۹۶، حدود ۸ درصد افزایش داشته است. با در نظر گرفتن تعداد پرونده‌های ورودی شوراهای حل اختلاف تعداد پرونده‌های در گردش ما بیش از ۱۷ میلیون است که بیانگر افزایش بیش از یک میلیونی فعالیت دستگاه قضایی است. البته این تعداد، پرونده‌های در چرخش است که در دادگاه بدوی، تجدیدنظر و دیوانعالی کشور شمارش می‌شود چراکه در هر مرحله از رسیدگی، دستگاه قضایی روی هر پرونده دوباره بررسی می‌کند اما این آمار به معنای ۱۷ میلیون پرونده منفرد ورودی به قوه قضائیه نیست. با این حال هنوز به سبب آنکه سیستم شورای حل اختلاف الکترونیکی نشده نمی‌توانیم آمار دقیقی از پرونده‌های این شورا اعلام کنیم.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.136 seconds.