.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گشوده شدن دروازه جدید توسعه اقتصادی منطقه؛
کتاب «تجارت غلات در بندر امیرآباد و نقش آن در اقتصاد سیاسی» منتشر شد
شمال نیوز : فریدون امیریان، مدرس دانشگاه و محقق و مولف کتاب ((کتاب تجارت غلات در بندر امیرآباد و نقش آن در اقتصاد سیاسی)) اعتقاد دارد مفهوم بازار و بازاریابی یکی از مقولات مهم و ارزشمندی است که در حیطه مباحث اقتصادی خرید مطرح می شود و لازم است بدرستی به آن بنگریم....
کتاب «تجارت غلات در بندر امیرآباد و نقش آن در اقتصاد سیاسی» منتشر شد

شمال نیوز: کتاب «تجارت غلات در بندر امیرآباد و نقش آن در اقتصاد سیاسی» نوشته فریدون امیریان به همت انتشارات فرانما منتشر شد.

 

به گزارش شمال نیوز، این کتاب که قطعا آنرا می توان یکی از نخستین آثار در حوزه تجارت بین المللی غلات از رویکرد اقتصاد سیاسی دانست که از حیث موضوع و محتوی، روش، داده های مورد استفاده و نتایج و پیشنهادات می تواند به عنوان دستاورد یک پویش و تکاپوی پژوهشی بزرگ در مطالعات اقتصاد سیاسی و ایجاد بازار واسطه ای غلات منطقه ای گردد.

 

چرا کتاب ((تجارت غلات در بندر امیرآباد و نقش آن در اقتصاد سیاسی)) مهم است ، پیام و پیشنهاد مولف این کتاب چیست؟ و چرا باید مورد توجه تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان اقتصادی و سیاسی قرار بگیرد؟
فریدون امیریان مولف کتاب با توجه به تلاش های نظری و تجربی خود رویکرد جدیدی را در قالب یک مدل ذهنی و نظریه عمومی ارائه می دهد که اگر در کانون توجه مدیران کشوری قرار بگیرد این ظرفیت و پتانسیل را دارد که با تبدیل شدن به یک مدل اقتصادی تحت عنوان بازار واسطه ای و ترمینال بین المللی غلات با بازآفرینی یک مزیت منطقه ای و تاریخی مسیر توسعه ای منطقه را تحت تاثیر قرار داده و دروازه جدیدی برای توسعه اقتصادی مازندران و همچنین کشور بگشاید.

 

کتاب «تجارت غلات در بندر امیرآباد و نقش آن در اقتصاد سیاسی» در هفت فصل تنظیم شده است.

 

فریدون امیریان مولف کتاب با بیان اینکه در سال 92 در جلسه ای با مهندس نعمت زاده وزیر وقت صمت به عنوان رئیس هسته منطقه یک اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایده ایجاد ترمینال بین المللی غلات در بندر امیرآباد را مطرح کرده است عنوان می کند : وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت پس از شنیدن مطالب بنده و طرح چند سوال فنی و کارشناسی ، بنده را مورد تشویق و تقدیر قرار داد و ترغیب کرد که یک کار پژوهشی و تحقیقی در خصوص این موضوع انجام پذیرد و تاکید داشت که درایجاد این ترمینال بین المللی غلات در بندر امیرآباد مساعدت خواهد کرد. در واقع کتاب حاضر خاستگاه آن، از جلسه با وزیر وقت صنعت معدن و تجارت شکل گرفت.

 

فریدون امیریان در این کتاب عنوان می کند : بعد از نفت، گندم دومین کالای اقتصاد سیاسی دنیا است و سالیانه 650 میلیون تن گندم در دنیا تولید می شود که از این میزان تولید مقدار 126 میلیون یعنی 20 درصد آن تجارت می شود. کشورهای همسایه ایران معروف به CIS سالانه در حدود 40 میلیون تن مازاد غلات دارند . کشورهای آسیای مرکزی به خاطر محصور بودن در خشکی دستیابی به آبهای بین المللی و ترانزیت کالاهای خود به کشورهای هدف چند مسیر را پیش رو دارند.

 

کشورهای قزاقستان، روسیه و اوکراین در حال حاضر حدود 22 درصد از سبد صادراتی غلات را به خود اختصاص داده اند و در برنامه های استراتژیک خود در نظر دارند سهم صادراتی خود را به 35 درصد افزایش دهند. این کشورها سخت نگران آن هستند که مسیر ترانزیتی 8300 کیلومتری که از دریای سیاه، تنگه ی داردانل، دریای مرمره، تنگه بسفر، دریای اژه، دریای مدیترانه، کانال سوئز، دریای سرخ، اقیانوس هند، دریای عمان و بالاخره خلیج فارس می گذرد دچار بحران شود که روی صادرات پایدار آن اثر نامطلوب گذارد.

 

در حالیکه در رویکرد ترانزیتی ایران در راه صادرات غلات کشورهای قزاقستان، روسیه و اوکراین به کشورهای جنوبی شبه جزیره عربستان، کشورهای شرقی و غربی شبه قاره هند و کشورهای شمال آفریقا می توان مسیری به طول بیش از 9 هزار کیلومتر را به 3800 کیلومتری ایران کاهش دهد عقلایی و منطقی است که کشورهای مذکور مسیر ترانزیتی ایران را با هر محاسبه و معیار و شاخصی به مسیر 2.5 برابری فعلی جهت صادرات غلات خود به بازارهای هدف ترجیح دهند. چراکه حامل های انرژی و افزایش چندین برابری هزینه های سوخت رسانی به شناورهای حامل غلات در مقایسه با کاهش چشمگیر هزینه های حمل و نقل بر اساس متر یک تن می تواند جهت اصلی تجارت غلات را تعیین کند.
فریدون امیریان در ادامه به مکانیزم بازار و مزیت آن اشاره می کند: در تعریف سالواتوره مشاهده می شود که بازار می تواند یک محل مادی و فیزیکی باشد یا آنکه موقعیتی برای انجام معامله باشد. در حقیقت بازار شامل تمام خریداران و فروشندگانی است که در حال داد و ستد کالاها یا خدمات خاصی هستند. بازار یک مکانیزم است این امکان را به خریداران و فروشندگان می دهد تا به معامله دارایی های خود بپردازند.

 

با توجه به موقعیت راهبردی و ترانزیتی کشورمان، میتوان فرصتها و مزیتهای زیادی را برای مسیر ترانزیتی ایران در نظر گرفت. برقراری ارتباط حمل و نقل، میتواند نقش برجسته ای در تسهیل تجارت میان آسیا و اروپا و کشورهای منطقه و توسعه آن ایفا کند. قرار گرفتن در مسیر کریدور ترانزیتی شمال – جنوب و در نتیجه برقراری ارتباط با کشورهای روسیه، اروپای شرقی، مرکزی، شمالی، آسیای میانه و قفقاز از یکسو و آسیای جنوبی، جنوب شرقی، خاور دور، اقیانوسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس از سوی دیگر، به عنوان یک مزیت برجسته برای ایرن قلمداد میشود. همچنین به دلیل کوتاهی مسیر در کریدور شمال – جنوب و تجهیز امکانات و زیرساخت ها و فراهم آوردن زمینه ها و تسهیلات گسترده در بخشهای مختلف حمل و نقل، مسیر ایران از جذابیت های فراوانی برخوردار است. بنادر شهید رجایی و امیرآباد، دارای جایگاه ویژه ای در مسیر ترانزیتی شمال – جنوب می باشد. منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد در شرق استان مازندران و فاصله 51 کیلومتری مرکز استان و شهرستان ساری قرار دارد. این منطقه ویژه اقتصادی با دارا بودن اراضی وسیع و پشتیبانی به مساحت 1060 هکتار (قابل افزایش تا 2120 هکتار)، قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی ترانزیت شمال – جنوب و بهره مندی از موقعیت خاص و استثنایی نقش مهمی را در ابعاد ملی و منطقه ای به عهده گرفته است.

 

مولف کتاب (( تجارت غلات در بندر امیرآباد و نقش آن در اقتصاد سیاسی))، کسب درآمد ارزی، استفاده حداکثری از ظرفیت های آسیابانان استان، ایجاد ارزش افزوده، ایجاد فرصت های شغلی جدید، ایجاد امنیت ملی و منطقه ای، توسعه و عمران منطقه ای و بین المللی، جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، کاهش بهای تمام شده فروشندگان، افزایش توان رقابت، کاهش زمان ارسال غلات، داشتن نقش موثر در فرآیند کارآفرینی و عمل کردن به عنوان یک مسیر ترانزیتی برای سوآپ غلات را از مهمترین منافع طرح این دانست که می تواند در توسعه اقتصادی کشور و به خصوص استان مازندران نقش بسزایی داشته باشد.

 

فریدون امیریان، مدرس دانشگاه و محقق و مولف کتاب ((کتاب تجارت غلات در بندر امیرآباد و نقش آن در اقتصاد سیاسی)) اعتقاد دارد مفهوم بازار و بازاریابی یکی از مقولات مهم و ارزشمندی است که در حیطه مباحث اقتصادی خرید مطرح می شود و لازم است بدرستی به آن بنگریم، بیشترین مشکلات و ناکامیهای اقتصادی صنعت کشور ریشه در سطحی نگری در این بخش دارد. تجارت غلات از طریق خاک ایران ، دارای صرفه اقتصادی است و از این رهگذر، هم میزان قیمت تمام شده فروشندگان به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند و هم توان رقابت در بازارها بیشتر می شود. چنانچه منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بعنوان مرکز تجاری بین المللی غلات در نظر گرفته شود، در اینصورت ایران (استان مازندران) به منزله یکی از مراکز مهم تجارت غلات در جهان مطرح می شود. لذا انجام یک مطالعه امکان سنجی در این مورد امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

 

خاطرنشان می شود در کنار ویژگی های محتوایی و موضوعی خاص این کتاب نباید ویژگی های چاپی و ظاهری این اثر را نادیده گرفت که گرافیک حرفه ای و طراحی زیبا و قابل تحسین رو و پشت جلد و رنگ جذاب آن دید اجتماعی تری را به خواننده این اثر از زاویه دید مولف کتاب انتقال می دهد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 2.692 seconds.