.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نت های ماندگار برای شهدای خان طومان
حسن رمضانزاده
نت های ماندگار برای شهدای خان طومان

شمال نیوز: این روزها شاهد پخش اثری ماندگار در عرصه موسیقیایی مازندران در شبکه طبرستان هستیم که نجوایی مادران و همسران شهدای مدافع حرم است . ارکسترال اردیبهشت مقامت ، کار بزرگ و اثر بخش که حماسه افرینی های شهدای خان طومان را در نت های زیبای موسیقی با گویش و نوای مازنی ، در اذهان به یادگار گذاشت .

 

مردم مازندران گرچه موسیقی و نغمات خاص زیادی را در خصوص شهید و شهادت و حتی شهدای عزیز مدافعان حرم را به خاطر دارند اما این نوع کار موسیقی بزرگ که با نگاه تازه و با متریال جدید حماسی و با شعر به هم بافته از نت های دلی خانواده شهدا انهم شهدای حادثه بزرگ خان طومان ،ساخته شده است را به خاطر ندارند و این حرکت خالصانه ، میتواند جهش و خروش جوانان برای اشتیاق بیشتر را در راستای کسب معارف کربلای خان طومان را افزون نماید .

 

شهادت بلباسی ها ، بریری ها ، جمشیدی ها ، اسدی ها ، کمالی ها ، شالیکارها در خان طومان درسی به ما آنوخت که برگرفته از مکتب کربلا است .

 

بی شک حادثه خان طومان را باید به صحنه کربلا تدوین زد چرا که شهدای خان طومان ، همان راهی رفتند و همان کاری کردند که در ورق ورق حادثه 61 هجری در کربلا رقم خورد . چه هنری میتوانست حماسه کربلایی این شهدای والامقام را در باورها ماندگار کند ؟ چه نت و چه متنی، جایگاه شور و شعور حسینی را در این اثر خالق شده مردان حماسه سرزمین علوی راکسب کند ؟ چه نغماتی میتوانست نوازش غم های مادران و پدران و همسران به انتظار نشسته شهدای خان طومان باشد ؟ ارکسترال شهدای خان طومان ، نغمات و آهنگی را به هم پیوند زد که سروده های خود شهدای خان طومان و نجواهای ماردان و پدران شهدای این سرزمین بود . لالایی هایی را سر داد که از کودکی تا زمان خداحافظی شهدا ، از لسان مادران شهید نواخته شد . نوای نواجش ( موری کردن ) مادر مازنی را در شعر زیبای خود امیخته کردکه انگار همه مادران یک کلام شدند و گروه سرود شهد و شهادت را تشکیل و غم فراق فرزندان شهید شان را به هم گره زدند .

 

ارکسترال شهدای خان طومان ، با انهم هنرمند با شعری بی مثال از زبان و گویش طبری برگرفته از نقطه نقطه زندگی شهدای خان طومان می باشد . باشنیدن ، نت نت موسیقیایی اش ، دل را اسیر عشق خدایی جوانان رشید مازندرانی می کند که لباس رزم دفاع از حرم را برتن کردند و جانشان را در راه پاسداری از حریم اهل بیت آنهم در سرزمین بیرون از دیار خود ، در طبخ اخلاص گذاشتند .

 

 

اینک بر خود می بالیم که در شبکه فرهنگ و ایمان شبکه تبرستان ، سروده ای رقم خورد که با عطر و بوی شهدای در خون غلطیده سرزمین خان طومان اجین شد و اثری ماندگار خلق گردید که فرهنگش از باورهای اصیل مازنی ، زبانش سادگی و بی الایشی زبان هر مازنی ، نوایش غصه های انتظار خانه هرشهید مازنی ، نت هایش ازنجواو لالایی های مادرن شهیدان مازنی است. حال چشم های مادران شهدایی دیار علویان این بار نیز منتظر نت های ماندگار دیگر که در گام دوم آن یعنی سمفونی عظیم برای 10000 هزار گل پرپر شده مازندران است . سمفونی که میتواند اهنگ رزم و حماسه سرداران رشید و ده هزار و چهار صد شهید را به نظاره بگذارد .

 

پس هزاران شاخه گل همراه باسبدی از قدردانی بر خالقان این اثر ماندگار تقدیم می کنیم . اجرک الله


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.65 seconds.