.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
یادداشت استاندار مازندران به مناسبت هفته محیط زیست:
مازندران پاک و پاکی مازندران را جدی بگیریم
ما گام نخست حفظ محیط زیست را با طرح مازندران پاک آغاز کرده ایم و می دانیم که این طرح، یک مبدا و آغاز کوچک برای اجرای طرح های بزرگ برای صیانت از مازندران پاک است و در این راه نه تنها هموطنان مازنی که بیش از آن ها، هموطنان ایرانی و میهمانان جهانی ما باید تعصب خود را برای جایی که در آن آرامش خود را به آب ها، دشت ها، کوهستان ها و جنگل هایش می سپارند، نشان دهند. ‎
مازندران پاک و پاکی مازندران را جدی بگیریم

شمال نیوز: احمد حسین زادگان، استاندار مازندران به مناسبت 15 لغایت 21 خرداد؛ هفته محیط زیست؛ طی یادداشتی، یادآور شد: ما گام نخست حفظ محیط زیست را با طرح مازندران پاک آغاز کرده ایم و می دانیم که این طرح، یک مبدا و آغاز کوچک برای اجرای طرح های بزرگ برای صیانت از مازندران پاک است و در این راه نه تنها هموطنان مازنی که بیش از آن ها، هموطنان ایرانی و میهمانان جهانی ما باید تعصب خود را برای جایی که در آن آرامش خود را به آب ها، دشت ها، کوهستان ها و جنگل هایش می سپارند، نشان دهند. ‎


متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

کره زمین به عنوان زیست بوم مشترک انسانی، فلات ایران در مقام زیست بوم مشترک ایرانیان و مازندران به عنوان خانه، گستره تنفس، محیط زیست و زندگی و مکانی برای تحقق رویاهای سبز و آباد ما؛ امروز بدلیل وجود آلاینده های فراوان و خطرناک، گسترش روبه تزاید صنعت، بی تعهدی برخی کشورهای صنعتی و تولید کننده گازهای گلخانه ای و حمله ور شدن میلیون ها تن پلاستیک و پسماندهای صنعتی و خانگی به آب های لطیف و آسیب پذیر رودخانه ها، دریاها و اقیانوس ها؛ در معرض صدمات و خسارت های جبران ناپذیری قرار دارد.

همه این ها در حالی است که چه قوانین بالادستی جهانی برای انسان معاصر و چه اصل پنجاهم قانون اساسی ایران اسلامی بر حفظ و صیانت از محیط زیست و گونه ها و واریته های مختلف حیات بشری نظیر آب، خاک، هوا، جنگل و ... تاکید دارد و برغم خروج برخی کشورهای صنعتی از قرارداد توکیو و یا عدم رعایت این قرارداد، بشر چه برای تنفس و تداوم حیات خود در طول سالیان باقی مانده و چه برای نسل های آینده؛ ضرورت انکارناپذیر حفاظت از محیط زیست را بعنوان یک تعهد والای انسانی در برابر خود دارد.

با اینهمه مساله محیط زیست دیگر موضوعی عادی و روزمره نیست و ابعاد نگرانی ها و چالش های آن دارد به یک تراژدی جهانی تبدیل می شود و برای کشور ما نیز وضع چندان متفاوت نیست بطوری که به اذعان سازمان حفاظت محیط زیست؛ (( کشور با بحران‌های متعددی مانند آلودگی هوا در کلانشهرها، بحران زباله و پسماند‌، افزایش گازهای گلخانه‌ای و تغییرات اقلیمی و علاوه بر آن به طور خاص نیز با تهدیداتی نظیر: کاهش تنوع زیستی، عدم آمایش سرزمین و چینش نامتعارف جمعیت، سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی ناسازگار با محیط زیست، تخریب جنگلها و سایر مسائل بغرنج زیست محیطی مواجه و روبروست. ))

حال که شرایط و وضعیت محیط زیست جهان، ایران و مازندران سبز ما تا این حد واضح و شفاف است، راه چاره چیست؟ آیا راهی بجز آموزش صحیح و متواتر با بهره گیری از انواع شیوه های رسانه ای و تبلیغی و استفاده از خلاقیت هنری و فرهنگی، مشارکت سازمان های مردم نهاد و مردم و مسئولیت پذیری مدیران بویژه مسئولین مرتبط با این حوزه ها وجود دارد؟آیا می توان با نادیده گرفتن حقیقت و حرکت در مسیر توسعه ناپایدار و بی توجه به محیط زیست و عدم اجرای برنامه های مرتبط با حفاظت از محیط زیست و بکارگیری عزم ملی آنهم برای استانی که نه تنها پذیرای گردشگرانی از سراسر کشور و جهان؛ بلکه خود، کشوری است در سینه پرمهر فلات ایران، کاری برای این زیست بوم متنوع و کهن انجام داد.

ما در مازندران گام نخست را با طرح مازندران پاک که امروز می رود تا به پویشی ملی بدل شود، آغاز کرده ایم و می دانیم که این طرح، یک مبدا و آغاز کوچک برای اجرای طرح های بزرگ، همه جانبه و متوسع برای صیانت از مازندران پاک است و در این راه نه تنها هموطنان مازنی که بیش از آن ها، هموطنان ایرانی و میهمانان جهانی ما باید تعصب خود را برای جایی که در آن آرامش خود را به آب ها، دشت ها، کوهستان ها و جنگل هایش می سپارند، نشان دهند و البته که باید تمهیدات اجرای چنین طرحی از سوی نهادها و دستگاه های مسئول بدرستی در سراسر استان فراهم شود.

ما نیاز به اجرای طرح های علمی تر و وسیع تر برای کنترل آلاینده ها و بویژه ساماندهی پسماند در مازندران و حفاظت از آب ها و جنگل های استان داریم. همه این ها هنگامی؛ همسفر با تیر عزم و اراده به قله های حقیقت می رسد که گام نخست و راه آغاز یعنی مازندران پاک را درست و محکم و پویا برداریم و هریک؛ چه در مقام فرد و چه در مقام مدیر و مسئول؛ با درک عمق مساله، همه عزم خود را برای تحقق این مهم؛ بلند و پراراده برداریم.

15 لغایت 21 خرداد، به عنوان هفته محیط زیست با شعار " کاهش آلاینده ها و پسماند، آسمان آبی و زمین سبز " نامگذاری شده است، بیاییم در این هفته با طبیعت به عنوان جلوه ای از جمال حق، عهد ببندیم که دیگر هرگز اقدامی که به تخریب و تضعیف آن بینجامد را انجام ندهیم و تلاش کنیم، با ارتقای سطح آموزش، گسترش فرهنگ زیست محیطی و نهادینه کردن آن در بین تمامی اقشار جامعه با بهره گیری از مشارکت مردم و سمن ها در این مسیر قدم‌های بزرگ و موثرتری برداریم.

احمد حسین زادگان

استاندار مازندران


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.032 seconds.