.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
۲ شرط ایران برای ابقای برجام
بلومبرگ به نقل از منابع آگاه اعلام کرد ایران در تماس با مقامات اروپایی، صادرات ۱.۵ میلیون بشکه در روز نفت و دسترسی کامل به دلارهای نفتی خود را به عنوان دو شرط باقی ماندن در برجام تعیین کرده است.

به گزارش شمال نیوز به نقل از رویترز، ایران اصرار دارد حداقل روزی ۱.۵ میلیون بشکه نفت صادر کند یعنی ۳ برابر مقداری که تحت تحریم‌های آمریکا از این کشور انتظار می‌رود. این شرط ایران برای ماندن در قرارداد برجام است.

 

این رقم در دیدار اخیر مقامات ایران و غرب با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اعلام شد ولی مکتوب نشده است.

 

آمریکا در نوامبر سال گذشته تحریم‌ها علیه ایران را پس از بیرون رفتن ترامپ از قرارداد برجام از سرگرفت. این قرارداد بین ایران و شش قدرت بزرگ دنیا برای مهار برنامه اتمی این کشور بسته شده بود.

 

واشنگتن در تلاش برای صفر کردن صادرات نفت ایران، در ابتدای ماه می معافیت‌های شش ماههای را که به خریداران بزرگ نفت ایران داده بود، لغو کرد.

 

تحریم‌ها تا الان صادرات نفت ایران را نصف کرده و به یک میلیون بشکه در روز یا حتی کمتر، از زمان اوج ۲.۸ میلیون بشکه‌ای سال گذشته رسانده‌اند. صادرات ایران از ماه می تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد.

 

ایران تهدید کرده اگر واشنگتن موفق شود همه کشورها را مجبور به توقف خرید نفت از ایران کُند، تنگه هرمز، یک مسیر مهم تجارت نفت را می‌بندد و ارسال محموله‌های نفت خام از کشورهای همسایه را مختل می‌کند.

 

آیت الله خامنه‌ای، رهبر ایران سال گذشته شرایطی برای قدرت‌های اروپایی تعیین کرد که اگر می‌خواهند ایران در معاهده برجام باقی بماند، باید خرید نفت ایران ادامه یابد. وی مشخص نکرد چه مقدار فروش نفت، ایران را متعهد به قرارداد برجام نگه می‌دارد و تنگه هرمز را باز می‌گذارد.

 

طبق گفته یکی از مقامات اتحادیه اروپا، ایرانی‌ها رقم مشخصی اعلام نکردند ولی می‌خواهند مطمئن شوند که صادرات نفتشان به سطح قبل از تحریم‌ها باز می‌گردد. منابع دیگر می‌گویند تقاضای ایران محدوده بین ۱.۵ تا ۲ میلیون بشکه در روز است.

 

یکی از منابع حاضر در جلسه گفت ظریف مشخصاً گفته که می‌خواهند ۲ میلیون بشکه نفت در روز بفروشند یعنی همان مقداری که قبل از خروج ترامپ از برجام صادر می‌کردند.

 

«ولی من فکر نمی‌کنم این یک تقاضای جدی باشد. این کار ممکن نیست و ایرانی‌ها هم می‌دانند که امکان ندارد».

 

ظریف طی همین دیدار از نیویورک در ماه آوریل گفته بود که ایران می‌تواند ۵۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت صادر کند.

 

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران گفت شرط دیگر ایران برای ماندن در برجام دسترسی کامل به درآمدهای صادرات نفت و خرج کردن آنها طبق خواست ایران است نه فقط برای غذا و دارو.

 

طبق بودجه ایران در سال جاری، یک سوم درآمد دولت یعنی ۳۳.۹ میلیارد دلار باید از صادرات نفت و گاز به دست بیاید.

 

این بودجه طبق قیمت ۵۰ تا ۵۴ دلار نفت بسته شده و یعنی اقتصاد ایران می‌تواند با صادرات ۱.۵ میلیون بشکه در روز متعادل بماند.

 

مقامات اتحادیه اروپا تخمین می‌زنند ایران نیاز دارد روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت بفروشد تا اقتصادش سرپا بماند. کمتر از یک میلیون بشکه در روز باعث رکود اقتصادی می‌شود.

 

یک سال پس از خروج ترامپ از برجام، ایران اعلام کرد که بخشی از محدودیت‌ها بر برنامه اتمی خود را بر می‌دارد. روحانی طی نامه‌ای به انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین به آنها ۶۰ روز فرصت دارد از منافع ایران حمایت کنند وگرنه ایران غنی سازی اورانیوم را آغاز می‌کند.


منبع: تسنیم


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.141 seconds.