.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خبر ی نگران کننده ؛
بیکاری ۱۰ هزار عضو نظام مهندسی کشاورزی استان مازندران
شمال نیوز : بیکاری در حالی گریبانگیر دانشجویان بخش کشاورزی مازندران است که ماده ۲۱ قانون افزایش بهره‌وری در جذب این دانشجویان به فراموشی سپرده شد ....
بیکاری ۱۰ هزار عضو نظام مهندسی کشاورزی استان مازندران

شمال نیوز: بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در بخش‌های مختلف یکی از مباحث جدی است که هر روزه دایره آن افزایش پیدا می‌کند.

در سال‌های گذشته متقاضی شغل در دوره دیپلم بوده پس از آن به کاردانی، کارشناسی و در سال‌های آینده به مقطع کارشناسی ارشد و حتی دکتری هم کشیده می‌شود.

یکی از چالش‌های فارغ التحصیلان دانشگاهی عدم داشتن مهارت‌های لازم بوده و در کنار آن نبود زیرساخت‌ها در سطح دانشگاه و پس از آن عدم نیاز به جامعه به تحصیلات تکمیلی دانشگاهی است.

رزق و برق تبلیغات دانشگاه‌ها برای جذب نیرو از یک طرف و مشکلات بیکاری و نبود زیرساخت مناسب برای ایجاد شغل نیرو جوان جامعه را ناچار به سمت تحصیلات دانشگاهی و تکمیلی سوق می‌دهد و نتیجه آن بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

بیکاری در استان‌های شمالی کشور با وجود قابلیت‌های بسیاری زیادی که در بخش کشاورزی، صنعتی، محیط زیست و گردشگری پاپرجا هست بیشتر خودنمایی می‌کند.

بیشتر نیروهای جوان و کارآمد استان‌های شمالی در بخش‌های خدمات و با درآمد بسیار پائین مشغول کار بوده و یا به استان‌های صنعتی کشور مهاجرت کرده و برخی‌ها هم که توان مالی مناسب تری دارند سودای حضور در خارج از کشور را در سر می‌پرورانند.

در حال حاضر بیکاری فارغ التحصیلان رشته کشاورزی یکی از موضوعات اصلی در استان‌های شمالی کشور است.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان مازندران این مجموعه داری 16 هزار عضو بوده که 10 هزار نفر آن جویای کار هستند.

متولیان وزارت علوم برای ساماندهی و جلوگیری از رشد بی سابقه فارغ التحصیلان دانشگاهی دبیرخانه‌ای تحت عنوان ماده 21 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی را در سال 1389 مصوب کرده است.

حتی مسئول دبیرخانه را انتخاب کرده این دبیرخانه قرار بود نیاز سنجی و مدیریت منابع انسانی آموزش عالی بخش کشاورزی و اعلام تعداد نفرات، رشته و ترکیب جنسیتی مورد نیاز به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را اعلام کند و دانشجویان دانشگاه‌ها بر اساس نیاز کشور به این رشته جذب دانشگاه‌ها شوند.

با وجود گذشت حدود 9 سال از فعالیت این دبیرخانه در روزهای اخیر علیمحدی عضو نظام مهندسی کشاورزی استان مازندران از عدم اجرای این مصوبه در کشور خبر داد و  گفت: ماده 21 قانون افزایش بهره وری وزارت علوم را  مجاب کرده است که باید بر اساس جنسیت و رشته‌ها مورد نیاز دانشجو پذیرش کنند، اما با توجه به رقابت کاذبی که بین دانشگاه‌ها وجود دارد امروز دانشگاه‌های متعددی در سطح کشور و استان با هر نگاهی نسبت به جذب دانشجو اقدام می‌کنند.

وی با اعلام اینکه دانشگاه‌های استان مازندران به ویژه در بخش کشاورزی در بحث مهارت آموزی ورود پیدا کنند، افزود: دانشگاه‌های ما کشاورز تربیت نمی‌کنند، در حال حاضر نیاز داریم که وارد این فاز شوند.

علیمحمدی ادامه داد: یکی از وظایف اساسی دانشگاه‌ها توجه به مهارت آموزی به ویژه در ترم‌های پائینی است که عدم توجه به این موضوع گریبانگیر سازمان‌های نظام مهندسی نه تنها در بخش کشاورزی بلکه در سایر رشته‌ها هم شده است.

وی دیگر دلائل بیکاری اعضای نظام مهندسی کشاورزی استان مازندران عدم برون سپاری کارها به این مجموعه عنوان کرد و گفت: برون سپاری به کندی انجام می‌شود، متولیان به سختی قبول می‌کنند که امور را به بخش خصوصی واگذار کنند.

عضو نظام مهندسی کشاورزی مازندران اضافه کرد: به شرط برون سپاری امور به سازمان‌های نظام مهندسی امکان ایجاد بیش از دو هزار شغل در این مجموعه وجود دارد.

وی در پاسخ به این سئووال که چرا با توجه به حجم اراضی کشاورزی بسیار زیاد شاهد بیکاری تعداد زیادی از فارغ التحصیلان این رشته هستیم، افزود: با برنامه ریزی مدون اگر از ظرفیت کارشناسان این رشته‌ها به خوبی استفاده شود بیش از 60 درصد نیروهای ما تحت عنوان مشاوره می‌توانند جذب بازار تولیدات کشاورزی شوند.

علیمحمدی اضافه کرد: ما انتظار و توقع کار از دولت نداریم، فقط بستر لازم برای توسعه فعالیت مهندسان به خوبی فراهم شود، مصوبات قانونی لازم متناسب با نیازهای استان تهیه و تدوین شود.

وی با اعلام اینکه در واگذاری زمین و پرداخت تسهیلات، کارشناسان این رشته مورد حمایت قرار گیرند، گفت: ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای یکی از نیازهای روز در استان است که می‌توان با اندک سرمایه گذاری زمینه رشد و تعالی در این بخش را به خوبی فراهم کرد.

عضو نظام مهندسی کشاورزی استان مازندران اضافه کرد: وقتی زیرساخت‌ها فراهم نباشد، جوان جویایی کار ما برای ایجاد شغل مجبور به دریافت تسهیلاتی است که بدهکاری هم به مشکلاتش اضافه می‌شود، ظرفیت و تخصص مناسب در این زمینه وجود دارد اما زیرساخت‌ها به خوبی فراهم نیست.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان مازندران، کل اراضی کشاورزی استان مازندران با احتساب کشت دوم ۶۰۰ هزار هکتار است، ۴۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مازندران مربوط به کشت گندم، برنج، جلو و کلزا اختصاص داد و ما بقی اراضی شمال مرکبات و سیاه ریشه می‌شود که حدود ۱۵۸ هزار هکتار است.

این آمارها به صورت رسمی و در اختیار متولیان بخش کشاورزی است، بسیاری از خانواده های مازندرانی به ویژه روستائیان حداقل نیازمندی‌های خویش را تامین می‌کنند،‌شیلات، دامپروری و تولید گوشت طیور از دیگر قابلیت‌های این استان حاصلخیز است که در این بخش‌ها هم می‌توان با بکارگیری ظرفیت‌ها زمینه تامین نیازمندی‌های کشور را فراهم کرد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.081 seconds.