.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آخرین وضعیت مناطق سیل زده گلستان
با فروکش کردن ارتفاع روان آب‌های ناشی از سیل در شمال غرب و غرب گلستان اگرچه تردد و عبور و مرور مردم در این مناطق کمی آسان شده، اما هنوز شرایط به حالت عادی بازنگشته ضمن اینکه برای رفع خرابی زیرساخت‌ها به زمان بیشتری نیاز است.

به گزارش شمال نیوزبه نقل از ایرنا؛ پس از آغاز بارندگی‌ها و وقوع سیلاب روز‌های پایانی سال ۹۷ در ایران، گلستان اولین استانی بود که درگیر سیل شد و با گذشت بیش از دو هفته همچنان اهالی منطقه با این پدیده قهری دست و پنجه نرم می‌کنند.

باوجود خرابی جاده ها، منازل، مدارس و دیگر بخش‌های گلستان؛ فروکش کردن آب از داخل شهر‌های آق قلا و گمیشان علاقه شهروندان برای بازگشت به خانه هایشان و شروع کار بهسازی و بازسازی را افزایش داده، اما آن‌ها نگرانی‌هایی هم دارند.

افزایش رطوبت در منطقه و افت کیفیت بهداشت، نم کشیدن پی و سازه اماکن عمومی و خصوصی و احتمال ریزش خانه‌های مسکونی و مشکلاتی از این دست بیشترین نگرانی مردم در شهر‌های آق قلا و گمیشان است.

به گفته امیرشیر توماج فرماندار گمیشان هنوز ۳۰ درصد روان آب‌های جاری در سطح شهر گمیش تپه مرکز شهرستان گمیشان باقی است و امیدواریم با تخلیه بقیه سیلاب زندگی در این شهر به حالت عادی برگردد.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان هم می‌گوید در جریان سیل اخیر فقط در شهر گمیشان ۳ هزار و ۳۶ واحد مسکونی خسارت دید که از این تعداد ۴۴۳ واحد نیازمند نوسازی و احداث مجدد و بقیه نیازمند مرمت است.

ولی الله زمانی نژاد با بیان اینکه خسارت دقیق واحد‌های مسکونی مناطق سیل گرفته گلستان پس از اتمام کامل آبگرفتگی و جمع بندی نهایی اعلام خواهد شد، اظهار داشت: در مناطق روستایی استان هم ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی در سطح ۴۰۰ روستا آسیب دیده است.

وی افزود: همچنین به ابنیه فنی ۱۳۰ روستای گلستان شامل معابر، آب روها، حاشیه رودخانه ها، زیرسازی، آسفالت، جوی و جداول معادل ریالی یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد شده است.

زمانی نژاد گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان برای ساخت مسکن در شهر‌ها ۵۰۰ میلیون ریال وام و ۱۲۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و در روستا ۴۰۰ میلیون ریال وام به همراه ۱۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض، برای تعمیر هر مسکن ۱۵۰ میلیون ریال و ۴۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض معیشتی پرداخت می‌کند.

به گزارش ایرنا و بر اساس آخرین آمار خسارات سیل و بارندگی در گلستان ۲۴ روستای استان و راه‌های روستایی آن دچار رانش زمین شده است.

در همین پیوند مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان گفت که دستور تخلیه و جابجایی سکونتگاه‌های پرخطر از سوی فرمانداری‌های استان صادر شده است.

مجتبی جمالی در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: بیشترین تعداد موارد رانش مربوط به شهرستان مینوشت روستای قلعه قافه و روستا‌های مسیر و تعدادی نیز در شهرستان‌های گالیکش، رامیان، آزادشهر، مراوه تپه و علی آباد کتول است.

همچنین به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان با توجه به گستردگی سیل استان و عملیات راهداران در مناطق کوهستانی بیش از ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات و تجهیزات راهداری از نخستین لحظات شروع بحران در قالب اکیپ‌های امدادرسانی و عملیاتی راهداری کار خدمات رسانی را شروع کردند.

مهدی میقانی با بیان اینکه حجم خسارت و کار شبانه روزی باعث شد به ماشین آلات راهداری گلستان هم ۱۰ میلیارد ریال خسارت وارد شود، بیان داشت: ۲۵ دستگاه تریلی، ۳۶ دستگاه لودر، ۳۱ دستگاه گریدر، ۲۰ دستگاه بیل بکو، ۲۱ دستگاه بیل مکانیکی، ۲۵ دستگاه جرثقیل و کمرشکن و ۵۰ دستگاه خودرو‌های امدادرسان این نهاد درگیر حادثه سیل هستند.

این آمار جدای از ماشین آلات سنگین سایر نهاد‌ها نظیر هلال احمر، ارتش، سپاه و دستگاه‌های اجرایی استان گلستان است.

بر اساس پیگیری خبرنگار ایرنا از مرکز مدیریت راه‌های گلستان هم اینک جاده‌های آزادشهر - شاهرود، آق قلا - عطاآباد، خواجه نفس - گمیشان، گرگان - آق قلا، بندرترکمن - یساقی و اینچه برون - آق قلا به دلیل ریزش کوه و ورود سیلاب به جاده مسدود و یا تردد در آن با محدودیت مواجه است.

همچنین تردد در خطوط ریلی استان گلستان هم با محدودیت مواجه است.

پس از انفجار ریل در چند نقطه از راه آهن گرگان -اینچه برون، حرکت قطار در این مسیر امکان پذیر نیست، اما به گفته سعید رسولی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مسیر ریلی شمال (گرگان - ساری - تهران) تا امشب (چهارشنبه) بازسازی می‌شود.

اکنون به سبب آبگرفتگی یا خرابی جاده ترانزیت کالا و جابجایی مسافر از ترکمنستان و کشور‌های آسیای میانه به ایران و در ادامه به سایر نقاط از طریق استان گلستان با وقفه و محدودیت مواجه است و حرکت قطار در مسیر ریلی گرگان - اینچه برون - ترکمنستان هم متوقف است.

همچنین آخرین آمار سازمان جهاد کشاورزی گلستان حاکیست که سیل ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرد ضمن اینکه ۲ هزار و ۲۰۰ راس دام سبک، ۲۰ راس دام سنگین و اسب و افزون بر ۷۰۰ هزار قطعه مرغ تلف شده است.

نابودی بخش‌های وسیعی از مزارع و باغات، مرغداری ها، دامداری‌ها و مراکز آبزی پروری، خسارت یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی به زیرساخت‌ها و حوزه تاسیسات آبی و خسارت ۴ هزار میلیارد ریالی به بخش صنعت از جمله دیگر خسارت‌های ناشی از سیل گلستان است.

میر محمد غراوی سرپرست استانداری گلستان هم گفته است بر اساس برآورد‌های اولیه سیل ۴۸ هزار میلیارد ریال به استان خسارت زد.

تداوم ماندگاری آب در برخی شهر‌ها و احتمال وارد شدن خسارت به این مناطق در آینده، احتمال افزایش خسارت‌های وارده به بخش‌های گوناگون را بیشتر کرده که خروج کامل آب و بررسی کارشناسانه می‌تواند ابعاد و میزان دقیق آن را مشخص کند.

با همه این مسائل و مشکلات مردم گلستان امید خود را از دست نداده اند بطوریکه در لحظه انتشار این گزارش ۳۵ زوج جوان از اقوام و نژاد‌های مختلف استان که درگیر سیل هستند مراسم ازدواج خود را در یکی از مکان‌های اسکان موقت سیل زدگان در گرگان جشن می‌گیرند.

کمیته امداد، آستان قدس رضوی، هلال احمر و سایر نهاد‌های دولتی هم با کمک‌های نقدی و غیرنقدی به این زوج‌های جوان در شادی آن‌ها شریک شده اند.

دولت هم اعلام کرده تمام توان خود را در کاهش آلام سیل زدگان گلستان بکار خواهد برد و رییس جمهوری هم در تماس دوشنبه شب با سرپرست استانداری گلستان اطمینان داد تا آخرین لحظه در کنار مردم استان خواهد بود.

حضور نیکوکاران و تشکل‌های خیریه مردم نهاد در گلستان و ارائه کمک‌های مختلف به سیل زدگان نیز جدای از همدلی ایجاد شده؛ امید به حل مشکلات منطقه در کوتاه‌ترین زمان ممکن را افزایش داده است.

استان سیل خیز گلستان حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت در سطح ۱۴ شهرستان دارد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.066 seconds.