.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بنای زندگی مشترک زوجین بر تفاهم استوار است یا تفاوت؟
وجود تفاوت‌ها و تفاهم‌ها در میان زوجین از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر چگونگی پیشبرد روابط عاطفی آن هاست که باید به این موضوع توجه ویژه شود.
بنای زندگی مشترک زوجین بر تفاهم استوار است یا تفاوت؟

به گزارش شمال نیوز، زندگی خود را بر مبنای تفاهم یا تفاوت ساختن از جمله دوراهی های است که بین زوجین ایجاد می شود، امروزه بسیاری از افرادی که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند به دنبال یافتن اشتراک یا تفاهم با یکدیگر هستند تا به آرامش برسند.
اگر دو نفر به طور کامل شبیه یکدیگر باشند، در زندگی مشترکشان موفق خواهند شد؟ یا اگر با یکدیگر متفاوت باشند، مکمل هم هستند؟ این سوال رایجی است که در مشاوره های پیش از ازدواج از سوی طرفین ازدواج مطرح می شود.


علی و مونا زوجی هستند که بعد از گذشت ۳ سال از زندگی مشترکشان از اینکه خصوصیات اخلاقی آن ها به یکدیگر شبیه است، گله می‌کنند و معتقدند که اگر با یکدیگر متفاوت بودند، قطعا زندگی شیرین تری داشتند.


به گفته خودشان هردو فردی هستند که در هنگام بروز مشکلات به زودی خسته و عصبی می شوند و هنگامی که در زندگی به مشکلی بر می خورند هیچکدام برای دلجویی پیش قدم نمی‌شوند.


محمد و حانیه نمونه زوج دیگری بودند که با تمام علاقه ای که به یکدیگر داشتند از همان آغاز زندگی مشترک خود در برخی از ارزش ها و اعتقادات خود با یکدیگر تفاوت داشتند و گله‌مند بودند که اگر در این اعتقادات با هم شباهت داشتند دیگر این اختلاف‌ها به وجود نمی‌آمد.


این نکته منطقی به نظر می‌رسد که اگر زن و شوهری مکمل هم باشند خوشبخت می شوند، اما در این میان مثال‌هایی که در اطرافمان نیز وجود دارد تعجب آور است.
تصور کنید اگر یکی از زوجین ولخرج و دیگری مقتصد یا یکی آرام و دیگری پر جنب و جوش باشد، زندگی موفقی نخواهند داشت و این معنی مکمل هم بودن نمی‌دهند.


مکمل یکدیگر بودن یعنی زوجین در زندگی مشترک همراه هم باشند و شکاف‌های یکدیگر را پر کنند. قطعا اگر معنای مکمل بودن را مثال‌های بالا معنی کنیم، زندگی جز همراه با تنش و اختلاف نخواهیم داشت و این نکته نیز حائز اهمیت است که افراد باید در برخی از مسائل همچون ارزش‌های فرهنگی باید با یکدیگر مشابه و در برخی از موضوعات که باید توسط مشاوره های پیش از ازدواج بررسی شوند، تفاوت داشته باشند.
برای اینکه بدانیم همسان بودن یا همسان نبودن باعث رسیدن به خوشبختی می‌شود، به سراغ جامعه شناسان و روانشناسان رفتیم تا نظر آنان را در این زمینه جویا شویم.

فاطمه منفرد پویا روانشناس و مشاور خانواد درباره‌ همسان و ناهمسان بودن زوجین اظهار کرد: برای تشخیص اینکه شباهت یا تفاوت زوجین موجب خوشبختی و زندگی موفق آن ها می شود یا خیر در جلسات مشاوره ای که زوجین حضور می یابند، تست شخصیت گرفته می شود و بر اساس آن نتیجه را به زوجین اطلاع می دهیم.


وی با بیان اینکه بر اساس تست‌های شخصیت نقاط آسیب پذیر مشخص می شوند، افزود: با انجام این تست ها مشخص می شود که زوجین در برخی از نقاط که شبیه هم هستند، ازدواج موفقی نخواهند داشت، به طور مثال هنگامی که فردی سلطه گر است و دیگری سلطه پذیر این‌ها با یکدیگر زندگی خوبی خواهند داشت، زیرا مکمل یکدیگرند.


این روانشناس با اشاره به اینکه مشاوره‌های پیش از ازدواج ضروری است، گفت: ۱۸ ویژگی برای شناسایی خصوصیات اخلاقی افراد وجود دارد که باید زوجین قبل از آغاز زندگی مشترک برای آشنایی با آن ها به روانشناس و مشاوره‌های پیش از ازدواج مراجعه کنند.ساختن بنای زندگی مشترک بر تفاهم یا تفاوت؟ محمد روزبهانی جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره اظهار کرد: هر چه زوجین از منظر فرهنگی مشابه یکدیگر باشند، زندگی آن‌ها موفق‌تر خواهد بود، هنگامی که تناسب‌های فرهنگی برقرار باشد، تنش کمتری به وجود خواهد آمد.


وی افزود: زن و مردی که با یکدیگر تناسب فرهنگی ندارند، برای شناخت هم به مشکل بر می خورند و در واقع دو فردی که ارزش‌های مشابهی دارند مثلا اگر نوع پوشش و غذا خوردنشان شباهت داشته باشد، احتمال موفقیت آن ها بیشتر است.


این جامعه شناس با بیان اینکه جامعه‌ به سمت یکسان سازی فرهنگی می‌رود، تصریح کرد: در گذشته اختلافات فرهنگی گسترده‌تر بود، اما امروزه به دلیل گسترش رسانه‌ها و فضای مجازی یک سطح زندگی عمومی در سطح کشور ایجاد شده است.تفاوت‌ها و تفاهم‌ها از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر ازدواجسید شهرام علیزاده روانشناس و مشاوره خانواده در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر تفاوت ها و شباهت ها بر زندگی زوجین اظهار کرد: روابط بین زوجین سیر بدون تغییری را پشت سر نمی‌گذارد و می‌توان گفت در تمام روابط تعارض و تنش‌هایی وجود دارد که زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


این روانشناس با بیان اینکه تفاوت‌ها و تفاهم‌ها از مهمترین عوامل تاثیرگذار در چگونگی پیشبرد روابط عاطفی زوجین هستند، مطرح کرد: بی شک تناقض زیاد در رابطه تنش زا و خسته کننده خواهد بود و این موضوع انواع مشکلات روانی همچون افسردگی، اضطراب و پناه بردن به مواد مخدر را در پی خواهد داشت. همچنین تناقض بیش از حد ممکن است صدمات جبران ناپذیری را به فرزندان و خانواده هر یک از طرفین وارد کند.


وی افزود: در این میان عدم کنترل رفتار و عدم کنترل هیجانات مزید بر علت می‌شود تا اختلافات زوجین بالا گیرد و فضای متشنجی را به بار آورد.
علیزاده مطرح کرد: این روز‌ها شاهد دیدگاهی هیجان محور در شکل گیری روابط عاطفی هستیم که با جملات زیبایی همچون" زندگی مشترک یعنی برجسته کردن شباهت‌ها و احترام به تفاوت‌ها " کلید می‌خورند. غافل از اینکه این جمله فریبنده و به ظاهر زیبا مدینه‌ فاضله‌ای را ترسیم می‌کند که پایانش بسیار غم انگیز است.

وی ادامه داد: نفس این جمله صحیح است، اما میزان تفاوت‌ها، تعیین کننده میزان پذیرش این تفاوت ها در روابط بین زوجین است. برای مثال اگر یکی از زوجین طرفدار پر و پا قرص حجاب باشد و دیگری با موضوع حجاب به طور کلی مساله داشته باشد، بعید است که در روابط آینده زوجین مشکلی پیش نیاید.


علیزاده با بیان اینکه بعضی‌ها با بی توجهی به این تفاوت‌ها زندگی خود را آغاز می‌کنند، گفت: متاسفانه شاهد هستیم که یکی از طرفین به این امید رابطه عاطفی خود را با دیگری آغاز می‌کند که در طول دوران عقد یا در زیر یک سقف او را تغییر دهد، اما در واقعیت مشاهده شده که نه تنها این تغییر صورت نمی‌گیرد، بلکه رابطه عاطفی طرفین خدشه دار و احترام بین آن‌ها شکسته می‌شود.


وی تصریح کرد: هیچ فردی در دنیا کاملا مشابه هم آفریده نشده است و زوجین باید تفاوت‌ها را به عنوان رکن اصلی یک رابطه عاطفی بپذیرند.
بنابراین نیاز است تا زن و مردی که با هدف ازدواج می‌خواهند با یکدیگر آشنا شوند، در نگاه اول با یک درک صحیح تفاوت‌ها و شباهت های یکدیگر را بپذیرند تا اختلافات تنش زا بین آنان کاهش یابد.


همچنین باید زوجین در انتخاب شریک زندگی نهایت دقت را داشته باشند و این را بدانند که هیچ فردی در دنیا کاملا مشابه دیگری آفریده نشده است و از همان ابتدا فردی را انتخاب کنند که از لحاظ عاطفی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، خانوادگی، مذهبی، خلق و خو و جهان بینی کمترین تفاوت را با آن ها داشته باشد.


1058/باشگاه خبرنگاران جوان


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.134 seconds.