.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
معاون استاندار مازندران :تعیین ۳ اصل «اهلیت، نیاز و استقرار» برای سرمایه گذاری در مازندران
معاون هماهنگی و امور اقتصادی استاندار مازندران گفت: به هیچ عنوان از این ۳ اصل کوتاه نخواهیم آمد و استاندار جدید استان همواره بر رعایت این اصول تأکید و نظارت دارند.

به گزارش شمال نیوز، حسن خیریان‌پور ظهر امروز در آئین تجلیل از کشاورزان نمونه ملی و استانی مازندران با بیان اینکه دانش، بینش و کوشش در کشاورزی باید همواره مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: همسو با این رویکرد، اهلیت افراد، نیازمندی و اینکه در کدام بخش استان استقرار بیابد، ۳ اصل سرمایه‌گذاری در استان تعیین شده است.

وی افزود: به هیچ عنوان از این ۳ اصل کوتاه نخواهیم آمد و استاندار جدید استان همواره بر رعایت این اصول تأکید و نظارت دارند.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استاندار مازندران با بیان اینکه استفاده از آخرین یافته‌های علمی برای افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی را باید مورد توجه قرار بدهیم، ادامه داد: مازاد با تولید محصولات کشاورزی که عمده آن قابلیت صادرات دارد مواجه است که باید این مشکل را حل کنیم.

این مسؤول با تأکید بر اینکه با وجود دشت حاصلخیز باید با افزایش تولید برای تأمین بازار داخلی، فرااستانی و فراکشوری برنامه‌ریزی کنیم، گفت: امروز ۹ تولیدکننده ملی مازندران در بخش‌های کشاورزی کشور از شخص رئیس جمهوری لوح سپاس دریافت کردند که همه کشاورزان باید با عزم همگانی و خودباوری و با به‌کارگیری از تکنولوژی و ایجاد زنجیره تولید، ارزش افزوده بالایی را در کشاورزی به‌وجود بیاوریم.

خیریان‌پور با تأکید بر این نکته که به هیچ عنوان در ارزآوری محصولات کشاورزی مازندران تردید نداریم، ادامه داد: بنابراین نیاز است تا در مسیر توسعه نوین کشاورزی حرکت کنیم.

وی با ذکر این نکته که با هماهنگی تدوین سند و نقشه راه محصولات استراتژی مازندران در حال انجام است، بیان کرد: باید آمار ۲۰.۳ درصد از فعالیت‌های اشتغال مازندران که در عرصه کشاورزی است را تا ۲ برابر افزایش بدهیم.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استاندار مازندران با بیان اینکه بر اساس آمار ۳۲۲ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی مازندران فعال هستند و در ۷۲ نوع محصول رتبه‌های ممتازی داریم، عنوان کرد: بنابراین باید حرکت در زیر بخش‌های کشاورزی به‌ویژه زنجیره تولید، صنایع تبدیلی، تأمین و تولید بذر اصلاح‌شده، ترویج، استفاده از یافته‌های علمی و به‌کارگیری تکنولوژی را جدی بگیریم.

این مسؤول با بیان اینکه باید به سمت موقعیت جغرافیایی بر اساس پهنه‌بندی کشاورزی مازندران برویم، ادامه داد: تنوع در بخش کشاورزی را باید جدی بگیریم و گردشگری کشاورزی را نیز عملیاتی کنیم.

خیریان‌پور به اهمیت سورتینگ، انبارداری مکانیزه و بسته‌بندی، حمل و نقل بین‌المللی و کشت ارگانیک در کشاورزی مازندران را نیز اشاره کرد و گفت: به‌طور یقین کاهش هزینه تولید با هدف به‌صرفه شدن فعالیت کشاورزی ضروری است.

وی تأکید کرد: کار کشاورزی و تولید، عشق می‌خواهد، انگیزه و علاقه، ظرافت و دقت در کار می‌خواهد.

* کاهش شکاف تولیدات محصولات کشاورزی منجر به حفظ زمین در مازندران شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این مراسم با بیان اینکه در یک دهه اخیر با گسترش نظام نوین ترویج و کم شدن شکاف تولید در واحد سطح، کشاورزان کمتر زمین‌های خود را تغییر کاربری و یا به فروش می‌رسانند، گفت: امروز تولید هر هکتار مرکبات از متوسط ۱۷ تن به ۲۵ تن طی یک دهه اخیر افزایش یافته است.

عزیزالله شهیدی‌فر افزود: متوسط تولید شالی برنج در هکتار از ۳.۵ تن نیز در یک دهه اخیر به ۴.۵ تن افزایش یافته است.

وی در عین حال توضیح داد که البته شکاف تولید بین کشاورزان پیشرو و میانگین تولید در مرکبات و برنج همچنان زیاد است و همچنان می‌توانیم این شکاف را با انجام کشت‌های فنی و به‌کارگیری تکنولوژی کمتر کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه امروز باغدار نمونه ملی در یک هکتار ۱۴۰ تن انواع مرکبات تو برنج کار نمونه ۶.۵ شالی در هکتار تولید کرده است، ادامه داد: اگر متوسط تولید مرکبات ۱۰ تن افزایش بیاید مقدار تولید در ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات قابل توجه می‌شود.

این مسؤول به کشت برنج به‌عنوان گل سرسبد کشاورزی مازندران و نقش آن در امنیت غذایی کشور اشاره کرد و گفت: در حالی که میانگین تولید ۴.۵ تن شالی در هکتار است، نمونه ملی ۶.۵ تن تولید کرده و اگر یک تن از متوسط بالا برویم عدد قابل توجهی در ۲۲۰ هزار هکتار زمین شالیزاری استان می‌شود.

شهیدی‌فر تهیه بذور اصلاح‌شده، ترویج فنی کشاورزی و مکانیزاسیون را از زیرساخت‌های توسعه کشاورزی مازندران دانست و گفت: در سال‌های پس از انقلاب به این موضوع توجه ویژه شده است.

وی با بیان اینکه کشاورزان امروز مازندران با به‌صرفه شدن فعالیت‌های کشاورزی زمین‌های خودشان را حفظ می‌کنند، گفت: با ارتقای دانش فنی و به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین کشاورزی در مازندران روز به روز در حال گسترش است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در یک بخش مکانیزاسیون کشاورزی مازندران در سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: همچنین از ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی مازندران در سال جاری ۱۳۰ میلیارد تومان بخش کشاورزی جذب کرده است.

این مسؤول به اهمیت بازار محصولات کشاورزی اشاره کرد و یادآور شد: ۲۳ هزار تن صادرات مرکبات سال گذشته امسال به ۶۰ هزار تن، کیوی از ۵۰ هزار تنی سال قبل امسال به ۷۰ هزار تن رسیده است.

شهیدی‌فر افزود: امسال صادرات آبزیان به ویژه ماهیان گرم‌آبی و خاویاری و همچنین گل و گیاه در مازندران نیز افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: بخش کشاورزی کشور توانست با تولید و صادرات تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نگیرد و این موضوع مهمی برای کشاورزان باید محسوب شود./فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.174 seconds.