.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در کنکور ۹۸
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ثبت نام برای کنکور ۹۸ از ۲۴ بهمن ۹۷ آغاز می شود و امسال دو نوع سئوال برای داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید آموزشی خواهیم داشت.

به گزارش شمال نیوز، دکتر ابراهیم خدایی در نشست خبری سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ثبت نام برای کنکور سراسری سال ۹۸ از روز چهارشنبه ۲۴ بهمن ۹۷ آغاز می شود و تا ۲ اسفند ادامه دارد. کنکور سراسری سال ۹۸ در روزهای ۱۳ و ۱۴ تیرماه ۹۸ برگزار می شود.

دو نوع سئوال برای نظام قدیم و نظام جدید متوسطه در کنکور ۹۸

وی افزود: با توجه به تغییر نظام آموزش متوسطه، دو نوع سئوال برای نظام قدیم و نظام جدید متوسطه خواهیم داشت. پس از آزمون نمرات تراز می شود و پذیرش بر این اساس انجام خواهد شد و ظرفیت جداگانه ندارند.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: یک دفترچه راهنما برای آزمون سراسری منتشر خواهد شد و داوطلبان وجه ثبت نام را پرداخت خواهند کرد. ثبت نام در این مرحله برای پذیرش مهرماه ۹۸ است.

تاثیر ۳۰ درصد سوابق تحصیلی به صورت مثبت در آزمون سراسری سال ۹۸

وی درباره تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۹۸ گفت: برای سال ۹۸ بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشگاه ها، ۱۵ درصد پذیرش دانشگاه ها با آزمون است. ۳۰ درصد تاثیر آزمون به صورت مثبت است. در واقع دو تا نمره برای داوطلب ساخته می شود که یکی از آنها با احتساب سوابق تحصیلی و یکی از آنها بدون احتساب سوابق تحصیلی است و هر کدام بالاتر بود همان برای داوطلب اعمال می شود.

وجود رشته های دانشگاه های برتر در میان پذیرش با سوابق تحصیلی

خدایی گفت: بر اساس قانون ما موظف هستیم که ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه ها را بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش کنیم و در این میان رشته های پرمتقاضی که ۱۵ درصد ظرفیت را تشکیل می دهند با آزمون باشند. در ظرفیت بر اساس سوابق تحصیلی از دانشگاه های برتر نیز رشته هایی وجود دارد که کمتر متقاضی دارند اما از تمام دانشگاه های دولتی در این پذیرش رشته وجود دارد.

وی افزود: پشت کنکوری های رشته های ریاضی و علوم انسانی ۳۰ درصد داوطلبان کنکور را تشکیل می دهند و این میزان در علوم تجربی ۷۰ درصد است و انتظار این است که در زمان ثبت نام برای پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی این عده در این پذیرش شرکت کنند.

رئیس سازمان سنجش تاکید کرد: زودتر و یا دیرتر درخواست دادن به دانشگاه ها تاثیری در پذیرش ندارد. به دانشگاه ها اعلام شده است که گرفتن درخواست ها باید تا ۶ شهریورماه ۹۸ پایان پذیرد تا دانشگاه ها پردازش این مسئله را از آن زمان آغاز کنند و اولویت های پذیرش را به داوطلبان اعلام کنند.

وی درباره وضعیت پذیرش در علمی کاربردی و فنی و حرفه ای ها با استفاده از سوابق تحصیلی گفت: کل پذیرش نظام آموزش عالی با احتساب علمی کاربردی و فنی و حرفه ای بیش از ۸۹ درصد با سوابق تحصیلی است. اما با توجه به اینکه نظام آموزش متوسطه در این گروه تغییر می کند پذیرش در گروه فنی حرفه ای امسال با آزمون هم خواهد داشت.

پاسخ سازمان سنجش به اعتراض دانشگاه ها درباره ظرفیت مازاد

خدایی درباره اعتراض دانشگاه ها به ظرفیت مازاد گفت: در دو بخش ظرفیت اضافه می شود یکی از آنها مصوبات قانونی است و دیگری سهمیه ها. دانشگاهها باید بدانند که در جایی که رقابت سنگین و سخت است سازمان سنجش به نفع داوطلب ظرفیت را تفسیر می کند بنابراین ممکن است مازاد بر ظرفیت بوجود بیاید.

وی یادآور شد: حدود ۷ درصد در کنکور سراسری و حدود ۱۲ درصد در کنکور کارشناسی ارشد مازاد بر ظرفیت اعلام می شود که به دلیل وجود قانون های بالادستی است و دانشگاه ها می توانند در زمان اعلام ظرفیت این مازاد را درنظر بگیرند و در انتهای آن اعلام کنند.

کم رنگ کردن وزن کنکور با ایجاد جایگزین امکان پذیر است

رئیس سازمان سنجش درباره مباحثی که درباره حذف کنکور بیان می شود، گفت: حذف کنکور به یک موضوع اجتماعی بدل شده است اما کم رنگ کردن وزن کنکور با ایجاد جایگزین امکان پذیر است. نظام آموزش متوسطه نیز باید پوشش نمره اش افزایش پیدا کند تا بتوانیم رشته های بیشتری را از با آزمون حذف کنیم.

اعلام ظرفیت پذیرش در کنکور ۹۸

وی درباره ظرفیت پذیرش در کنکور ۹۸ گفت: ظرفیت کنکور ۹۸ بدون دانشگاه آزاد حدود ۷۶۰ هزار نفر است. اما در سال گذشته و در کنکور ۹۷ از میزان ظرفیت ۷۶۰ هزار نفر و بعد از دو تکمیل ظرفیت اعلامی حدود ۵۰۰ هزار نفر در دانشگاهها ثبت نام کردند. در مجموع ۳۵۰ هزار نفر در زیرنظام های مختلف آموزش عالی ظرفیت خالی داریم.

تکمیل ظرفیت در رشته های باآزمون نداریم

وی درباره تکمیل ظرفیت کنکورهای سراسری گفت: پذیرش در دانشگاه ها برای دو نیمسال بهمن و مهر انجام می گیرد و فرآیند پذیرش برای داوطلبان باز است. در واقع دانش آموزان سال جاری می توانند هر زمان نمره شان تکمیل شد در این فرآیند شرکت کنند اما براساس مصوبه شورای گسترش دانشگاه ها و شورای سنجش و پذیرش دانشگاه ها برای رشته های باآزمون تکمیل ظرفیت نداریم.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.069 seconds.