.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
معیشت مردم و آرمان های انقلاب
معیشت مردم و آرمان های انقلاب

شمال نیوز : مهمترین موضوعی که در منظومه اصولی و آرمانی  انقلاب و نظام اسلامی مورد توجه هست ،مسئله اقتصاد و امور معیشتی مردم بوده که امروز از منظر حضرت آیت الله خامنه ای تا آنجاست که ایشان در شرایط فعلی، اقتصاد را «مسئله ی اول کشور» معرفی می کنند.  نگاهی  که  در قالب یک دغدغه رهبری محسوب میشود .

با بررسی به این وضعیت در دولت کنونی علیرغم عنایت  مجلس شورای اسلامی در برخی موارد همچنان این فشار اقتصادی بر مردم حاکم می باشد  وضعیت امور معیشتی مردم   و مسائل پیش روی کشور در این عرصه، آنچنان بحرانی است که در تاکیدات مقام معظم رهبری  به «چرایی» تبدیل و مطالبه گری رهبر انقلاب از مسئولان کشور برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتیِ مردم  همواره در کلام رهبر فرزانه بیشترشده است .

مقام معظم رهبری   در دیدار دانشجویان  در تاریخ ششم مردادماه 1392  معیشت مردم را یکی از خطوط اصلی انقلاب و نظام  دانست واز نگاه رهبر انقلاب اسلامی «آرمان های نظام اسلامی یک «منظومه» است که معیشت مردم را جزیی از این منظومه عنوان فرمودند . به همین خاطر معظم له در نامه ای به رئیس جمهور درباره الزامات اجرای برجام ۱۳۹۴/۷/۲۹   فرمودند: وقتی میگوئیم آرمان، ذهن ما به یک امر غیر قابل تعریفِ دور از دسترسی نرود؛ آرمان یعنی اینها، اینها همه آرمانهایند؛ البته در درجات مختلف و البته یکی از اصلی ترین مسائل در اقتصاد مقاومتی «گشایش اقتصادی و بهبود معیشت مردم» است چراکه گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات کنونی جز با جدّی گرفتن و پیگیری همه جانبه ی اقتصاد مقاومتی میسّر نخواهد شـد.
مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم تا حدی است که رهبر انقلاب در طول سالیان اخیر بارها و بارها دغدغه مندی خود نسبت به آن ها را اعلام کرده تا آنجا که بیکاری یک جوان را موجب «خجالت و شرمندگی نظام» دانستند. وی دربیاناتی در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۱۳۹۵/۰۳/۱۶ فرمودند:این خجالت و شرمندگی نظام از بیکاری جوان، از خجالت خود آن جوان در داخل خانه بیشتر است؛ این را شما بدانید. بنده خودم وقتی که به فکر این جوان بیکار می افتم شرمنده میشوم .
 

با این توصیف و با نگاه به تاکیدات ودغدغه های رهبری چرا باید امروز امور معیشتی مردم به سمت و سوق برود که نارضایتی هایی را به همراه داشته باشد و به دلیل بی تدبیری های و سوء مدیریت دولتمردان ، این رهبرعظیم الشان و فرزانه از مردم عذر خواهی کند .

گرانیهای لجام گسیخته و ساعت شمار مایحتاج عمومی، فاجعه مسکن و اجاره بها و عدم اشتغال جوانان  و سایر نیازمندیها   مردم را از پا در اورده است  هرچند برای ارباب سود و سرمایه چندان اهمیت ندارد و بلکه فرصتی برای افزایش ثروت است اما برای اقشار و خانواده های کم درآمد و دهک های پائین جامعه و کارمندان و بازنشستگان خبرهای ناخوشایندی را همراه دارد، کارگر، کارمند، معلم، پرستار، بازنشسته، با عائله سنگین و با حقوق ناکافی، غول گرانی را پیش روی می بیند و کابوس نارسائی اوّلیات زندگی خانوادگی هاله ای از اندوه و درماندگی را پیش رویشان مجسم می بینند و راه پیش و پس ندارد، اینها می دانند گرانی یعنی چه؟! قطعاً مسؤولین امر نیز که شب و روز با مردم سرو کار دارند و همواره شاهد آه و ناله افراد کم بضاعت و بی بضاعت اند و رنج و درد آنان را گوش می دهند مشکل را درک می کنند اما به نظر می رسد آنها نیز در برابر این مشکل درمانده شده و راه حل و پاسخی قانع کننده ندارند.ب این امر است که نگاه رهبری بیشتر به احیای درست و اصولی اقتصاد مقاومتی همراه با تدبیر
 درست مسئولان تاکید فراوان دارند.

خیلی از اقتصادانان و کارشناسان و نخبگان اقتصادی در برخی از موارد به بن بست رسیدن و برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی این وضعیت نابسامانی را در سوء مدیریت دولت وبی تدبیر مدیران و مسئولان این دولت می دانند . چرا که معتقدند رشد سرطانی قیمت ها به مراتب فراتر از نرخ تورّم است. تورّم سیزده درصد گزارش می شود اما گرانی ها تا دو برابر و بیشتر به پیش می رود!! و بدتر از همه اینکه نظارتی جدی بر بازار کالا و مصرف و خرید و فروش اجناس وجود نداردو قیمت گذاری کالاهای اساسی بدون حدو مرز و بایک روند غیر  قانونی و غیر اصولی  می باشد   . این در حالی است مجلس شورای اسلامی طی سه سال گذشته قیمت چند قلم استراتیژیک چون: بنزین، آب و برق و...را ثابت نگهداشت اما اجناس دیگر همچنان با افزایش قیمت روبرو بود. این به معنای حاکم نبودن قانون بر اقتصاد کشور و بی مهار بودن و عدم نظارت است .

 دولت نیز افزایش دلار را در سایه تحریم ، موجب افزایش قیمت های  کالاهای اساسی مردم  می داند در حالیکه با بررسی جدی به گفته های مسئولان در بخش های مختلف خبری در همه رسانه ها در می یابیم که گفتمان ها با نوع روند جاری در جامعه تناقض دارد و همخوانی ندارد .   عدم نظارت جدی دولت ،  عدم برخورد قاطع با سود جویان و سوداگران افزایش کالاها ، کاهش تولیدات داخلی و فعال نبودن  تولیدات اصلی جامعه ، احتکار به بهانه کسب سرمایه توسط  برخی سودجویان ، نبود برنامه جامعه در حوزه اقتصاد  با چشم انداز و افق چند ساله ،عدم کنترل بازار ارز و طلا ، عدم توجه به رشد تولیدات و همسان سازی آن با صادرات ، تناقض قوانین در برخورد با این گرانی ها ، توجه دولت به مقوله های دیگر به غیر از معیشت و اقتصاد حاکم برمردم ، افزایش مفاسد مالی واداری و اقتصادی در بدنه دولت ، انتصابات غیر اصولی و بر اساس روابط  بر اساس جریان های حزبی در بدنه دولت ، نبود شایسته سالاری در برخی از منصب ها حتی در بدنه وزارتخانه ها ، افزایش ارتشاء در بدنه برخی دستگاه های اجرایی ، نبود نقدینگی در دستگاه ها ی تاثیرگزاربر جامعه، عدم بکارگیری جوان پویا و فعال در عرصه های سیاسی و اقتصادی در استان ها ، توجه نکردن و عدم اجرایی اقتصاد مقاومتی در مجموعه دولت ، نبود برخوردهای قانونی در برابر گران فروشی ، عدم ساماندهی بر قیمت ها و یکسان سازی قیمت های  اقلام  و کالاهای اساسی و ابلاغ آن در مجوعه بازارهای کشور، خیانت به بیت المال توسط برخی مدیران با فریب مردم در قالب چهره های به ظاهر اسلامی  و.... از جمله دلایل عدم موفقیت دولت در بفع مشکلات اقتصادی ومعیشتی مردم در حال حاضر هست.

بنابرین دولت د رکلان موضوع با همراهی سایر سران قوه  تلاش کند با عنایت و توجه به بیانات مقام معظم رهبری که همواره رهگشای همه بحرانی های اقتصادی سایر دولت دیگرنیز بوده و هست ، از این بحران عبور کند که در این مسیر توجه دولت و سایر قوا به این موارد از اهمیت بالایی برخودرار و امری ضروری به نظر میرسد که عبارتند از :


1 – توجه به تولیدات داخلی و فعال نمودن  چرخه تولید با نگاه و توجه به بنگاه های تولیدی در قالب ارائه بسته های حمایتی همراه با نظارت و کنترل مراجع و مراکز قانونی و حاکمان نظارتی و امنیتی به نحوی که در این مراکز تولیدی در قبال دریافت بسته های حمایتی ، خدمات تولیدی خود را بیشتر و در چارچوپ قانون برای ارائه به جامعه سوق دهند که البته دولت باید نگاه خود را در حذف دست های پنهان و دلال بازی ها اهتمام ورزد.


2- خدمت دولت به خودش که در بیانات رهبری هم به ان اشاره شده است انجا که فرمودند : ریشه ی مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در «فعال نبودن تولید داخلی»  است: «وقتی تولید داخلی خوابید، همین وضعی پیش می آید که امروز هست: جوان ما بیکار میشود، اشتغال ما کم میشود، رکود بر کشور حاکم میشود، وضع زندگی و معیشت مردم دشوار میشود. اینها را که دیگر از طریق ارتباط با آمریکا و با اروپا نمیشود حل کرد، اینها را خودمان باید حل بکنیم. اینها کارهایی است که به عهده ی خود ما است(بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم ۱۳۹۵/۵/۱۱)

در جایی دیگر اظهار فرمودند :حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم تنها با «رونقِ اقتصاد کشور» میسّر است: «هر دولتی که بخواهد به مردمِ خودش خدمت کند، اولین مسئله اش، مسئله ی معیشت مردم است، که بتواند مردم را اداره کند. خب، این به اقتصاد وابسته است. یک اقتصاد خوب، سالم، وافر و پیشرو میتواند وضع زندگی مردم را خوب کند(بیانات در دیدار رئیس جمهوری و اعضای هیأت دولت ۱۳۹۰/۶/۶ )


3 – توجه به جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی با حرکت جهادی که باید در این حوزه همه قوا در کنار دولت ومردم یک صدا برای بالندگی اقتصادی همراه شوند . بر این اساس است که آیت الله خامنه ای «کمک به اقتصاد کشور» را «جهاد» معرفی کرده اند و بیان داشتند: «امروز هر کسی بتواند به اقتصاد کشور کمک بکند، یک حرکت جهادی انجام داده است. این جهاد است( بیانات در حرم مطهر رضوی  ۱۳۹۴/۱/۱ )


4 – ایجاد اشتغال و تلاش برای رونق اقتصادی .مقام معظم رهبری رونق امور معیشتی مردم و اشتغال جوانان را یکی از راه های تاثیرگزار در پویایی اقتصادی ایران اسلامی دانست و آنرا بزرگترین راه مبارزه با آمریکا بیان فرمودند :  «بزرگ ترین مبارزه با آمریکا» را «کار کردن برای اصلاح امور و حل مشکلات معیشتیِ مردم» می دانند: «بزرگ ترین مبارزه ی با آمریکا کار کردن در این کشور است؛ کار، کار، تلاش، مجاهدت برای اصلاح امور کشور. این بزرگ ترین مبارزه ی با آمریکاست. چون آمریکاییها این را نمیخواهند. مسئولان دولتی و بخشهای مختلف باید برای ایجاد اشتغال و مبارزه با فساد و باز کردن گره های امور معیشت مردم و رونق دادن به اقتصاد کشور، حقیقتاً کار و تلاش کنند. هر کس در این زمینه ها مجاهدت و کار کند، بزرگ ترین مبارزه را با آمریکا کرده است(. بیانات در دیدار اعضای ستادهای نمازجمعه 5/5/1381 )


5– توجه دولت به حوزه کشاورزی بیشتر از سایر حوزه ها : دولت باید برای تامین کالاهای اساسی از جمله اقلام غذایی ، نیاز هست که توجه بیشتری به حوزه کشاورزی نسبت به سایر حوزه ها داشته باشد چرا که با ارائه خدمات بیشتر دولت در این بخش ، به دلیل تامین مایحتاج اولیه مردم ، رفاه نسبی در جامعه فراهم خواهد شد .


6 – حذف رانت هاو مافیای اقتصادی در حوزه   های چون بخش صادرات ، واردات وصنعت تولیدات  :دولت بمنظور جلو گیری از فساد مالی در بخش اقتصادی باید از حضور رانت ها و مافیای اقتصادی در بخش های مختلف صنعتی و تولیدی حتی در صادرات وواردات جلوگیری کند و با نظارت قانونی و کنترل محسوس ، روال را در این بخش ها عادی سازی نماید .


7– تشکیل ساز کار های جدید در حوزه مسکن ، زمین و صنعت خودروبه نحوی که با ایجاد سیاست کاربردی و اصولی و با هزینه کرد های شایانی در این بخش ، مسکن ،زمین و خودرو را از گردون زندگی مردم به عنوان یک کالای سرمایه پسند و قابل سرمایه حذف نماید به نوعی که این سه شاخصه جزء املاک و سرمایه مردم محاسبه نشود که تحقق این امر نیاز به یک جراحی عمیق همراه با تدوین برنامه جامع از سوی کارشناسان اقتصادی و دولتمردان ،خواهد بود . این امر موجب خواهد شد به دلیل حذف به عنوان سرمایه اولیه مردم ، بازار مسکن و زمین و صنعت خودرو کنترل شود و نقدینگی مردم در این بخش تجمیع خواهد شد و مردم سرمایه واقعی خود را در راستای تامین مایحتاج اولیه زندگی یعنی خور و خوراک و پوشش بهینه سازی و مصرف نمایند و همواره پول بر سفره مردم جاری خواهد بود چرا که یکی از نگرانی اساسی مردم و تجمیه سرمایه عمدتا در بخش تامین مسکن ، زمین و خودرو است که با حذف این عنوان از گردونه زندگی و هموار شدن قیمت ها به دلیل کاهش قیمت در این سه بخش ، رکود اساسی احساس خواهد شد و مردم میتوانند به راحتی در معاملات روزمره خود ، در تامین این اقلام دچار بحران سرمایه نشوند و قدرت خرید برای همگان و بصورت فراگیر ،افزایش خواهد یافت .این یعنی تحقق شعار دولت در بخش مسکن ،زمین و خودروکه زمینه کاهش روال اشتغال را هم نیز به همراه خواهد داشت و دغدغه جوانان نیز در این بخش ها کاسته خواهد شد .


8 – پیشرفت در ارتباطات اقتصادی با سایر کشور ها در سایه تعامل اصولی و اساسی در زمینه اقتصادی . در این بخش با توجه به اینکه عصر امروزه عصر مبتنی بر ارتباطات بوده  دولت نیز  با اتخاذ تدابیر درست رفتاری و در چارچوپ قوانین بین المللی میتواند سازکارهای را به عنوان کشور تاثیر گذار در منطقه ، قطار توسعه در بخش واردات با اتکاء به تولیدات فاخر ملی بر مسیر وریل بازارهای جهانی و منطقه ای قرار دهد تا بتواند با ارائه اقلام اساسی  و برحسب نیاز جوامع بین المللی  در سایه ارتباطات حسنه و دوستانه و به دور ازحواشی سیاسی در چارچوپ اصول نظام و انقلاب ، منابع ارزی داخلی را تامین نماید و سرمایه داخلی را در جهت رفع مشکلات اقتصادی افزایش یابد . این امر زمینه های توسعه اقتصاد داخلی را بر پایه تامین بودجه از طریق صادرات غیر نفتی فراهم می سازد و این یعنی شکوفایی اساسی در اقتصاد بین المللی خواهد بود و نیاز است که یک پای دولت در این بخش همواره  فعال و در چرخش باشد .


9 – تعامل سه قوه  برای تحقق اقتصاد سودمند برای جامعه هدف یعنی مردم در جهت رفع امور معیشت مردم . همانطور که در بیانات مقاممعظم رهبری در فوق اشاره شد توجه به امور معیشتی مردم از خطوط اصلی انقلاب خواهد بود چرا که مردم ولی نعمتان نظام و انقلاب هستند بر این اساس ، سران سه قوه به دور از جریان های فکری و سلیقه ای ، افکار را در جهت شکوفای اقتصاد داخلی و یا اقتصاد مقاومتی  همسونمایند تا فرایند تولید داخلی با اتخاذ سیاست های درست و با چشم انداز عمیق چند ساله ، افزایش یابد . ازجمله این سیاست ها و برنامه در نشست مشرک سران سه قوه باید مورد توجه قرار گیرد برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی و سودگران بازار داخلی است که باید با جدیت بیشتر و قانونمند در برگرداندن ثبات در بازار داخلی از جمله ارز و قیمت کالاهای اساسی ، با برخورد قاطعانه با این مجرمان اقتصادی ، گام بردارند . یکی دیگر از مطالبات مردم از این نشست مشترک سران سه قوه توجه بیشتر مسئولان دولتی  به حفظ بیت المال و کاهش فیش های نجومی و همسان سازی حق وحقوق مسئولان برای اجرای عدالت اجتماعی است که متاسفانه با پرداخت حقوق های نجومی برخی مسئولان وایجاد جامعه سرمایه داری جدید در بخش مدیران ارشد دولتی ، شکاف عمیقی بین مردم و مسئولان به وجود آمده است که وجاهت عدالت اجتماعی بین افکار عمومی متزلزل شد به نحوی که برخی مسئولان خود را تافته جدا بابفته از مردم می دانند و دغدغه های مردم را لمس نمی کنند و اغلب به دنبال زر اندوزی برای کسب منافع شخصی با استفاده از منابع دولتی در ید خود ف می باشند و این سم مهلکی است بر بدنه نظام چرا که شکاف بین مسئولان و مدیران ،عدالت اجتماعی  را مورد سوال قرار خواهد داد که در پی آن ناهمراهی مردم در مناسبات ملی و مذهبی مردم به وجود خواهد آمد . در خصوص این امر نیز مقام معظم رهبری دربیاناتی در جمع مسولان نظام ، به آن اشاره دارد .

بهرحال رفع مشکلات اقتصادی مردم و کاهش گرانی ها  از جمله وظایف دولت است که باید با ارائه برنامه هدفمند و جامع همراه با بکار گیری استراتژی بنیادی و اصولی ،در رونق امور معیشتی مردم گام بردارد .چراکه این ملت همواره پشتوانه  انقلاب و نظام در همه عرصه ها بوده و هستند ودر سایه سار ولایت حافظ و بیمه کننده طول عمر انقلاب اسلامی خواهن بود . بر این اساس به فرموده مقام معظم رهبری بر مدیران و مسئولان نظام تکلیف است که برای این مردم که امور معیشتی آنان از خطوط اصلی انقلاب و جزءآمانهای نظام و امام (ره) گام های مستحکم بر دارند .مسئولان باید به فرموده رهبری از هر گونه تبعیض و تجمل گرایی بپرهیزند و خود را همگام با مردم بدانند و عدالت اجتماعی را در امور اقتصادی جامعه بر اساس یک مدل اسلامی حاکم سازند این یعنی مردم جامعه مسئولان را در کنار سفره روزانه خود ببینند . از مردم و برای مردم با کار و خدمت صادقانه و با نگاه و رضایتمندی خدا و برای جهاد فی سبیل الله . شیفته خدمت باشند ونه تشنه قدرت  . انشالله

* فعال سیاسی ، فرهنگی و رسانه ای مازندران


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.113 seconds.