.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خوردن شیر و این همه فواید
خواص شیر از شیر مادر گرفته تا شیرهای دیگر مانند شیر گاو، شیر سویا، شیر بز و غیره- تقریبا برای تمامی افراد شناخته شده است، . محبوب‌ترین شیر پستانداران، شیر گاو است. انواع دیگر شیر شامل شیر بز، شیر اسب، شیر شتر، شیر گوسفند و غیره می‌شود. شیر به دلیل داشتن خواص مفید برای سلامتی، به یک نوشیدنی محبوب تبدیل شده است.
خوردن شیر و این همه فواید

شمال نیوز: مواد موجود در شیر برای رشد و بهبود عملکرد بدن مورد نیازند. شیر، کلسیم دارد و به منبع کلسیم معروف است. به همین دلیل، برای کودکان بسیار اهمیت دارد زیرا به رشد آنها کمک می‌کند. درحال‌حاضر، برندهای تجاری مختلفی از شیر وجود دارد که معمولا همان شیر گاو با بسته‌بندی و طعم‌های مختلف است. شیرهای شکلاتی، ساده و میوه‌ای محبوبیت بسیاری دارند.

شیر را می‌توان به همان صورت شیر تازه یا فرآورده‌های گرفته شده از شیر مصرف کرد. فرآورده‌های شیری شامل شیر خشک، شیر عسل، شیر UHT (فرادما)، ماست، پنیر، شیر پاستوریزه و شیر اسکیم (شیر بدون چربی) می‌شود. انواع مختلف محصولات لبنی در بازار موجودند و شما می‌توانید آنها را بر اساس قیمت انتخاب کنید. برخی فواید نوشیدن روزانه شیر در این‌جا آمده است:


 ۱: سموم بدن را خنثی می‌کند

معمولا، سموم بدون این‌‌که متوجه شویم از محیط یا غذاهای ناسالم وارد بدن می‌شوند. نخستین فایده نوشیدن روزانه شیر، خنثی کردن سموم بدن است. سمومی که وارد بدن می‌شوند بسیار خطرناکند زیرا می‌توانند باعث سلامتی را مختل کنند. بنابراین، برای از بین بردن سموم می‌توانید هر روز شیر بنوشید.


۲: باعث تقویت استخوان و دندان می‌شود

استخوان‌ها و دندان‌ها دو عضو مهم بدن هستند. استخوان‌ها در انجام فعالیت‌ها و حرکت کردن به فرد کمک می‌کنند. شیر باعث سلامت دندان‌ها نیز می‌شود بنابراین عمل گوارش، سالم‌تر شده و ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در غذا به خوبی جذب بدن می‌شوند. اما متاسفانه با بالا رفتن سن، از تراکم و قدرت استخوان‌ها و دندان‌ها کاسته می‌شود زیرا کلسیم- ماده مهم در حفظ تراکم و قدرت استخوان‌ها و دندان‌ها- از طریق ادرار دفع می‌شود.

بنابراین به دلیل خواص شیر برای سلامتی، نوشیدن روزانه آن را در برنامه خود بگنجانید زیرا باعث استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها شده، تراکم آنها را حفظ می‌کند و از مشکلات مربوط به استخوان و دندان جلوگیری می‌کند. نوشیدن شیر یا فرآورده‌های آن، به تامین نیاز بدن به کلسیم کمک می‌کند. خوب است بدانید که خوردن شیر، خطر و عوارض جانبی ندارد مگر برای افرادی که لاکتوز را تحمل نمی‌کنند. این افراد می‌توانند شیر بز مصرف کنند.


 ۳: به بهبود رشد کودک کمک می‌کند

همان‌گونه که در بالا گفته شد، یکی از فواید نوشیدن روزانه شیر، بهبود رشد استخوان و دندان‌ها به ویژه برای کودکان است زیرا در این سنین، رشد بدن بسیار خوب است. با نوشیدن روزانه شیر، نیاز بدن به کلسیم تامین شده و رشد فرد بهبود می‌یابد. کودکانی که به کمبود کلسیم دچارند، معمولا رشد کندی دارند. شیر، در افزایش حافظه نیز نقش دارد بنابراین مصرف آن برای کودکان بسیار مفید است.


۴. انرژی بدن را تامین می‌کند

شیر، علاوه بر کلسیم، کالری نیز دارد. اگرچه بیشتر افراد معمولا از کالری پرهیز می‌کنند زیرا می‌تواند باعث بالا رفتن وزن شود اما بدن به کالری به عنوان یکی از منابع انرژی نیاز دارد. اما در مصرف کالری، باید بسیار دقت کرد زیرا کالری زیاد خوب نیست و باعث چاقی می‌شود.


۵. برای زیبایی خوب است

افرادی که از مشکلات پوستی به ویژه خشکی پوست رنج می‌برند می‌توانند برای حل مشکل خود از شیر استفاد کنند. شیر می‌تواند پوست را هیدراته و همچنین نرم‌تر و روشن‌تر کند. بنابراین تعجبی ندارد که در بسیاری از اسپاها یا اسکراب‌ها از شیر خالص استفاده می‌شود. شیر، دارای آنتی اکسیدان است که می‌تواند پوست را سالم‌تر و در برابر رادیکال‌های آزاد، مقاوم تر کند.

پوست، نخستین محل ورود رادیکال‌های آزاد است. بنابراین اگر می‌خواهید از پیری جلوگیری کنید، نیازی نیست محصولات ضد پیری گران قیمت بخرید، کافیست روزانه شیر بخورید.


۶: فشار خون را کنترل می‌کند

یکی دیگر از فواید نوشیدن روزانه شیر برای سلامتی این است که شیر می‌تواند فشار خون را مخصوصا در افرادی که فشار خون بالا یا پایین دارند کنترل کند. این نتایج از یک تحقیق اسپانیایی که روی ۵۰۰۰ نفر انجام شد به‌دست آمده است. خطر پرفشاری خون در افرادی که هر روز شیر می‌خورند، ۵۴ درصد از افرادی که نمی‌خورند پایین‌تر است.


۷. به باروری کمک می‌کند

اگر تصمیم به بارداری دارید، خوردن روزانه شیر می‌تواند به شما کمک کند. این گفته بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده در دانشگاه هاروارد امریکاست که نشان می‌دهد افرادی که شیر پر چرب می‌خورند، نسبت به افرادی که یک بار در هفته شیر می‌خورند، تا ۲۵ درصد کمتر با مشکلات باروری یا تخمک‌گذاری مواجه می‌شوند.


۸. به کاهش وزن کمک می‌کند

افرادی که شیر می‌خورند چاق می‌شوند؟ اگر این تفکر را دارید کاملا در اشتباهید. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که منظم شیر می‌خورند، راحت‌تر وزن کم می‌کنند. زیرا شیر دارای مواد مغذی است که به شما حس سیری داده و از پرخوری شما جلوگیری می‌کند. بنابراین با این خاصیت شیر می‌توانید از پرخوری و چاقی خود جلوگیری کنید. کالری یک لیوان شیر، با کالری یک بشقاب برنج برابر است، بنابراین منبع خوبی از انرژی است.


 ۹: استرس و افسردگی را کاهش می‌دهد

اگر به دلیل مشکلات کاری، فشار رییس در محل کار، مشکل داشتن با همکاران یا خانواده، تحت فشار و استرس هستید، می‌توانید آن را با خوردن شیر گرم کاهش دهید. ثابت شده است که پروتئین و لاکتیوم موجود در شیر، فشار خون را پایین آورده و هورمون‌های ایجاد‌کننده استرس و افسردگی را متعادل می‌کند و با این کار، مغز به آرامش می‌رسد.


۱۰. باعث حفظ و ساخت عضله می‌شود

پروتئن شیر بالاست و برای سلامت و قدرت عضله مفید است. بنابراین تعجبی ندارد که ورزشکاران هر روز شیر می‌خورند. پروتئین موجود در یک لیوان شیر، حدود ۸.۱ میلی‌گرم است و این مقدار برای تامین نیاز روزانه پروتئین کافی است. بنابراین اگر بدنی ایده‌آل و سالم مانند بدن ورزشکاران می‌خواهید، در مصرف روزانه شیر تردید نکنید.


۱۱. سلامت موها را حفظ می‌کند

هیچ کس نمی‌خواهد مشکلات مربوط به مو مانند ریزش مو داشته باشد. با خوردن روزانه شیر می‌توانید سلامت مو را حفظ کرده و از ریزش آن جلوگیری کنید. زیرا ویتامین‌های موجود در شیر مانند ویتامین A و ویامین B۶ برای مو مفیدند. این ویتامین‌ها در کنار پتاسیم موجود در شیر، باعث حفظ سلامتی شما می‌شوند.


 ۱۲: برای بارداری مفید است

دوران بارداری زمانی است که باید نیاز جنین به مواد مغذی را تامین کنید. این نیاز با خوردن روزانه شیر تامین می‌شود زیرا شیر دارای کلسیم و پروتئین است که برای بارداری مفیدند.


۱۳. باعث افزایش هوش می‌شود

شیر، خواص زیادی دارد، یکی از آنها افزایش هوش است. منیزیم موجود در شیر به بالا رفتن هوش کمک می‌کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، این ماده در افزایش هوش کودکان و جلوگیری از فراموشی در بزرگسالان نقش دارد.


۱۴. از سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند

مواد مغذی موجود در یک لیوان شیر، سلامت روده بزرگ را حفظ کرده و از ابتلای آن به سرطان جلوگیری می‌کند. بنابراین خوردن روزانه شیر را شروع کنید.


۱۵: برای سلامت چشم مفید است

میزان ویتامین A و ویتامین B۶ در یک لیوان شیر، بالاست. با خوردن روزانه شیر می‌توانیم سلامت چشم خود را حفظ کرده و از مشکلات مربوط به آن جلوگیری کنیم.


۱۶. خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد

مطالعه انجام شده در دانشگاه کاردیف، یکی از دانشگاه‌های برتر بریتانیا، نشان می‌دهد که نوشیدن روزانه شیر می‌تواند کلسترول بد را پایین بیاورد و در نتیجه خطر بیماری‌های خطرناک مانند سکته و حمله قلبی را کاهش دهد.


۱۷. خطر دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد

مطالعه‌ای که در ۲۰۰۵ در حوزه سلامت انجام شد نشان داد مردانی که به طور منظم شیر کم چرب می‌خورند نسبت به مردانی که شیر نمی‌خورند، کمتر در معرض دیابت نوع دوم قرار می‌گیرند. مطالعه‌ انجام شده بر ۳۷۰۰۰ زن بزرگسال، نشان می‌دهد زنانی که به طور منظم شیر کم چرب می‌خورند، کمتر در معرض دیابت نوع ۲ قرار می‌گیرند.


۱۸. خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان را کاهش می‌دهد

این مورد، بر اساس مطالعه‌ انجام شده در حوزه سلامت در نروژ، بیان می‌شود. از میان ۴۵۰۰۰ شرکت‌کننده در این مطالعه، زنانی که از کودکی عادت خوردن شیر داشتند و این عادت تا بزرگسالی هم با آنها همراه بود، در برابر سرطان سینه مقاوم‌تر بودند.


 ۱۹: خواب را بهبود می‌بخشد

شیر دارای ماده‌ای است که می‌تواند هورمون ملاتونین که باعث خواب آلودگی در انسان می‌شود را تحریک کند. به همین دلیل، افرادی که شیر، به ویژه شیر گرم می‌خورند، سریع‌تر به خواب می‌روند.


۲۰. سموم موجود در غذا را خنثی می‌کند

شیر می‌تواند سموم موجود در غذا مانند فلزات، کادمیوم و قلع که توسط بدن جذب می‌شوند را خنثی کند. معقول به نظر می‌رسد زیرا همیشه هشدار داده می‌شود که دارو را با شیر نخورید. اگرچه کاملا درست نیست اما برخی مواد دارویی مانند تتراسایکلین ( مانند داکسی سایکلین و مینوسایکلین) و برخی فلوروکینولون‌ها ( به ویژه سیپروفلوکساسین و نورفلوکساسین)، اگر با شیر خورده شوند، خاصیت خود را از دست می‌دهند.


 ۲۱: کلسیم بدن را تامین می‌کند

شیر بهترین منبع کلسیم است که می‌تواند نیاز بدن ما را به این ماده‌ی معدنی تامین کند. کلسیم از بدن در برابر بیماری‌های مزمنی مانند سرطان، کاهش تراکم استخوانی، ناراحتی‌های آرتریتی، سردردهای میگرنی، سندرم پیشاقاعدگی، و چاقی کودکان محافظت می‌کند. کلسیم همچنین به خلاص شدن از چربی‌های اضافی و کاهش وزن کمک می‌کند. کلسیم ماده‌ی معدنی بسیار ضروری در تولید ماده‌ی استخوانی است، و اندازه‌گیری غلظت مواد معدنی استخوان معمولا بسیار متکی بر کلسیم است که به عنوان حامی اصلی ساختار بدن ما به شمار می‌رود. این، سریع‌ترین، کم هزینه‌ترین، و در دسترس‌ترین منبع کلسیم موجود در بازار است.


۲۲. از دندان‌ها مراقبت می‌کند

تشویق کودکان و نوجوانان به نوشیدن شیر برای آن‌ها سلامت دندانی بی‌نظیری به همراه خواهد داشت، چون از سطح مینای دندان در برابر مواد اسیدی محافظت می‌کند. نوشیدن شیر به خاطر انرژی گرفتن و تامین سلامتی از میزان مصرف نوشابه‌های مختلف توسط کودکان کم می‌کند، و در نتیجه خطر پوسیدگی دندان و ضعف لثه‌ها کاهش پیدا می‌کند.


۲۳. آب از دست رفته‌ی بدن را جبران می‌کند

مایعات بخش جدایی ناپذیری از بدن انسان هستند، و بدن نیاز دارد مرتبا آبی را که در بدن مصرف می‌شود جبران کند. آب برای رشد بچه‌ها حیاتی است و آن‌ها باید حداقل شش تا هشت لیوان مایعات در روز بنوشند. شیر حاوی مقدار خوبی از مولکول‌های آب است – و سوای خود آب آشامیدنی – بهترین مایع برای جبران آب از دست رفته‌ی بدن به حساب می‌آید. آب بیش از ۸۰٪ وزن بدن ما را تشکیل می‌دهد، و تعادل مایعات در بدن برای هر فرایندی که در بدنمان رخ می‌دهد ضروری است. به همین خاطر است که دی‌هیدراته شدن بدن مشکلی بسیار جدی و خطرناک به حساب می‌آید، چون تمام عملکردهای متابولیک‌مان را تهدید می‌کند. بنابراین، اگر آب پیدا نکردید، یک لیوان شیر بنوشید!


۲۴: میزان مصرف ویتامین‌ها را افزایش می‌دهد

مطابق پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه‌ی پزشکی، نوشیدن شیر به نحو چشمگیری میزان مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی ما را افزایش می‌دهد.

شخصی که یک پاکت کامل شیر در روز مصرف می‌کند احتمال برآورده کردن نیاز کلسیم روزانه‌اش دو برابر می‌شود، در صورتی که شخص دیگری که یک قوطی نوشابه‌ی گازدار می‌نوشد ممکن است در واقع سطح کلسیم بدنش را تا یک سوم کاهش دهد. کلسیم، به همراه تمام مواد معدنی حیاتی دیگر، برای رژیم روزانه‌ی ما و به منظور تضمین عملکرد صحیح هر بخشی از بدن‌مان ضروری هستند.


۲۵. اسیدیته‌ی بدن را کاهش می‌دهد

مصرف فراورده‌های لبنی می‌تواند به کاهش اسیدیته‌ی بدن نیز کمک کند. نوشیدن شیر سرد باعث می‌شود که بدن از اسیدیته‌ای که ممکن است به آن دچار شده باشد رها شود.


۲۶. یک غذای کامل است

شیر حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری است که بدن شما را متناسب، سالم و قوی نگه می‌دارد. یک لیوان شیر حاوی ویتامین A و ویتامین B است که برای قدرت بینایی خوب است و تعداد سلول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد، همین طور حاوی کربوهیدرات است که برای شادابی و پر انرژی بودن مفید است، و پتاسیم که برای عملکرد درست اعصاب خوب است، منیزیم برای عملکرد عضلات، فسفر برای آزادسازی انرژي، و پروتئین برای ترمیم و رشد بدن. این ماده همچنین عملکرد بدن‌تان را در عین افزایش سن به مانند روزهای جوانی حفظ می‌کند.
نکاتی برای نوشیدن شیر در کودکان

موارد بالا فواید خوردن روزانه شیر برای سلامتی هستند. خوردن شیر برای بزرگسالان، کار آسانی است. اما برای کودکان، باید برخی موارد را در نظر گرفت:

– زمانی که کودک در حالت نشسته است به او شیر بدهید. در حالت خوابیده به کودک شیر ندهید زیرا ممکن است باعث عفونت گوش شود.
– بطری شیر را تا زمانی که دیگر کودک میلی به خوردن نداشته باشد در دست نگه دارید و بطری را به‌دست کودک ندهید زیرا ممکن است باعث خفگی شود.

منبع: بازده


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.027 seconds.