.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
علائم کم کاری و پرکاری تیروئید را بشناسیم
دکتر محمد علی بیانی فوق تخصص غدد و عضو هئیت علمی دانشگاه، ضعف، کاهش ضربان قلب، افزایش فشارخون، تپش قلب، ضعف و خستگی، کاهش وزن همراه با افزایش اشتها را از علائم کم کاری و پرکاری تیروئید برشمرد.

به گزارش شمال نیوز، دکتر محمدعلی بیانی گفت: تیروئید یک غده‌ی پروانه‌ای شکل است که در قسمت تحتانی گردن و درست روبه روی نای زیر حنجره قرار دارد که مسئول ساخت هورمون تیروئید، ذخیره و ترشح آن است و اختلال در عملکرد آن منجر به بیماری کم کاری و پرکاری تیروئید می‌شود.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: یکی از علت‌های اصلی کم کاری تیروئید بیماری‌های خودایمن تیروئید است، به این معنا که بدن بر علیه غده تیروئید آنتی بادی تولید می‌کند و در نتیجه سبب اختلال در ترشح هورمون‌های تیروئیدی می‌شود.

وی ضعف و خستگی را بعنوان شایعترین علامت کم کاری تیروئید دانست و گفت: خشکی پوست، احساس سرما، ریزش مو، یبوست، افزایش وزن، کاهش اشتها، افزایش احتمال سقط، کاهش ضربان قلب و افزایش فشارخون از دیگر علائم این بیماری می‌باشند.

فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت: وقتی تیروئید بیش از اندازه فعالیت کند و هورمون زیادی تولید کند موجب پرکاری تیروئید می‌شود که توده‌های بزرگ باعث ایجاد گواتر میشوند که قابل مشاهده می‌باشد و توده‌های کوچک‌تر با سونوگرافی قابل تشخیص هستند و شایعترین نوع پرکاری تیروئید، بیماری گریوز (بیرون زدگی چشم از حدقه) می‌باشد

دکتر محمد علی بیانی با اشاره به بیماری گریوز که شایعترین علت پرکاری تیروئید می‌باشد گفت: اغلب در زنان ۵۰-۲۰ ساله در مناطق با مصرف بالای ید رویت می‌شود و از جمله ریسک فاکتور‌های ابتلا به این بیماری زمینه‌ی ارثی، مصرف سیگار، استرس می‌باشد که در زنان ۱۰ برابر شایعتر از مردان است.

وی یاد آور شد: علایم بیماری پرکاری تیروئید شامل پرفعالیتی، تحریک پذیری، بی قراری، عدم تحمل گرما و تعریق، تپش قلب، ضعف و خستگی، کاهش وزن همراه با افزایش اشتها، اسهال، پر ادراری، افزایش ضربان قلب، نامنظمی قلبی، لرزش، پوست گرم و مرطوب می‌باشد.

دکترمحمد علی بیانی فوق تخصص غدد دانشگاه با بیان اینکه اولین قدم جهت تشخیص بیماری، چک نمودن هورمون TSH می‌باشد، بیان داشت: در صورت رویت هر کدام از علائمی که توضیح داده شد، حتما به پزشک معالج مراجعه گردد.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: در صورت تشخیص کم کاری تیروئید پزشک هورمون‌های تیروئید را به صورت قرص تجویز خواهد کرد و در صورت پر کاری تیروئید شایع‌ترین راه درمان استفاده از دارو‌های ضد تیروئید است و همچنین ید درمانی و برداشتن غده‌ی تیروئید مشکل پرکاری تیروئید را حل میکند، اما این روش‌ها تنها زمانی توصیه میشود که دارو‌ها تاثیر نداشته باشند یا این مشکل باعث ایجاد گواتر بزرگ شده باشد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.095 seconds.