.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
توصیه روزنامه نگار پیشکسوت مازنی به رئیس جمهور ؛
مردم سمنان و مازندران برادرند ؛ پروژه انتقال آب خزر به کویر سمنان را نبش قبر نکنید!
شمال نیوز : مردم مازندران و سمنان بویژه دامغان قرن هاست که با هم تشریک مساعی و در تبادل کالا روابط مسالمت آمیز دارند اما در طی چند سال اخیر سلسله سمنانیان با طرح موضوع انتقال آب اختلافات زیادی را بین مردم در استان ایجاد کرده اند که به این آسانی قابل حل نیست......
مردم سمنان و مازندران برادرند ؛ پروژه انتقال آب خزر به کویر سمنان را نبش قبر نکنید!

شمال نیوز / قربان نوروزی : حسن روحانی روز سیزدهم آذر ماه سال جاری در جریان سفر به استان سمنان در نطق استادیومی خطاب به همشهریانش گفت: مقدمات انتقال آب دریای خزر به کویر سمنان آماده است.

وی در روز بعد افزود: آب دریای خزر تا سال 99 به سمنان می رسد.

در پی این سخنان غیرکارشناسی که از یک رئیس جمهور چنین انتظار نیست بلافاصله موج  اعتراضات مردم و در ادامه واکنش های نمایندگان و کارشناسان در فضای مجازی، رسانه  های محلی و کشوری پیچیده شد و همچنان ادامه دارد.

استان مازندران به دلیل وجود دریا با مروارید سیاه، دشت و کوه با طلای سبز و با مردمانی  مهماندوست سالانه پذیرای بیش از 30 میلیون مسافرو گردشگر است هموطنان با تعلق  خاطر مازندران را برای همه مردم ایران می دانند.

 وجود رشته کوه البرز و جنگل هیرکانی با مردان غیرتمند تاکنون هیچ بیگانه ای نتوانست به  آب، خاک و ناموس آن به چشم طمع بنگرد.

حسن روحانی درسفرگذشته با اظهار این مطلب که آب خزر به کویر سمنان انتقال می  یابد  نمایندگان با رد این طرح در مجلس پاسخ نسنجیده وی را دادند و انتظار می رفت که  ایشان  دوباره بدین موضوع نمی پرداختند.

روحانی در زمان انتخابات که خود را یک مازندرانی اصیل می دانست بیش از 50 درصد آرای  مردم مازندران را کسب کرد و پس از کسب رای متاسفانه با چنین اظهارات پس از انتخابات  در جریان سفر استانی در ساری با استادیوم خالی مواجه شد که این حرکت به نوعی  اعتراض به اظهارات وی به شمار می رود و ایشان با تکرار انتقال آب دریای خزر به سمنان  شاید می خواهد به نوعی عدم استقبال مردم را جبران کند تا از این طریق رنجش مردم  مازندران را فراهم کند.

مردم مازندران و سمنان بویژه دامغان قرن هاست که با هم تشریک مساعی و در تبادل کالا  روابط مسالمت آمیز دارند اما در طی چند سال اخیر سلسله سمنانیان با طرح موضوع  انتقال  آب اختلافات زیادی را بین مردم در استان ایجاد کرده اند که به این آسانی قابل حل نیست.

پس از سخنان روحانی بسیاری از روزنامه های محلی و کشوری با استناد به مخالفت های شدید کارشناسان محیط زیست، مردم، نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی و ائمه جمعه و جماعات یادداشت، گزارش و نظرات را منتشر کردند اما متاسفانه دستگاه های دولتی درسکوت محض خبری از هرگونه اظهار نظری خودداری کردند که این سکوت به خاطر بقاء پست است.

مردم مازندران معتقدند  دولتی که در تامین آب شرب و کشاورزی مازندران که هم اکنون برخی از شهرها و روستاها با هم نزاع دارند نمی تواند تامین کند چگونه و با کدام اعتبار می خواهد این پروژه عظیم که نیاز به 15 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد را اجرایی کند.

این گزارش حاکی است نمایندگان مردم شمال کشور در مجلس شورای اسلامی بویژه مازندران در مصاحبه و یادداشت ها مخالفت خود را با نظر و طرح پیشنهادی انتقال آب که مغایر با نظر کارشناسان زیست محیطی و منابع طبیعی آبخیزداری است اعلام کردند و جملگی نبش قبر کردن این طرح مرده را به سخره گرفتند و با طنز و متلک پاسخ دادند که در شان رئیس جمهور نیست که کار بیهوده را مطرح کند.

در ادامه این واکنش ها اساتید دانشگاه ها، کارشناسان محیط زیست، بسیاری از دانشجویان و نویسندگان و خبرنگاران با اشاره به بی مهری رئیس جمهور نسبت به محیط زیست و مردم مازندران آورده اند:

چند سالی است که یگانه یادگار سرسبزی کشور مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته و این استان حیاط خلوت برخی از رانت خوارها شده است.

یک کارشناس اظهار داشت: انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی و غارت آب سرچشمه های تجن و شیرین رود و ساخت سد فینسک منوط به رضایت مردم سه استان شمالی است و اصرار بر ادامه انجام این پروژه ها چیزی به جز تشویق اذهان عمومی و ایجاد تنش اجتماعی و قومی نیست.

این مدرس دانشگاه ضمن مخالفت با این طرح خسارت بار نوشته است دو رئیس جمهور سمنانی گذشته و حال در حالی بر طبل لجاجت علیه مازندران می کوبند که در بیطرفانه ترین کارشناسی ها به لحاظ فنی و اجتماعی دارای اشکالات فراوان است.

وی هزینه های سرسام آور، خسارات زیست محیطی ناشی از قطع درختان جنگلی و باغی، از بین رفتن اکوسیستم را از اشکالات عمده عنوان کرد و اظهار داشت: جای تعجب است در حالی که مازندرانی ها منتظر بازگشت مناطق از دست رفته همانند

خطیرکوه و آبادی های مشابه که سرچشمه های آبی سمنان شده اند با چنین اظهارات اصل صورت مساله را از بین می برند.
این استاد دانشگاه افزود: مازندران به گوشت قربانی تبدیل شده که از هر سو مورد طمع همسایگان قرار گرفته است.
ساری_ قربان نوروزی


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 20 آذر 1397
بیش از یک سوم ساکنین سمنان مازندرانی هستند اگر همین امروز اشتغال مازندرانی ها را در سمنان ممنوع کنند مازندرانی چه خاکی باید بر سرش بریزد؟ دوما تا کنون حتی یک حرف منطقی از مخالفین انتقال اب شنیده نشد اگر انتقال اب برای دریا مشکل ایجاد می کند چرا قزاقستان و و برخی دیگر کشورهای شوروی سابق دارند استفاده می کنند؟؟؟؟
نا شناس 20 آذر 1397
مامردم مازندرانیم نمی گذاریم سرزمینمان به تاراج برود...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
نا شناس 20 آذر 1397
باید اشتغال سمنانی ها در سایر استان ها ممنوع شود
کریم 20 آذر 1397
قابل توجه نمایندگان محترم
باسلام پس ازمدت ها در آذر ماه شما ودت و انسجام را با تصمیمات اخیر در انتخاب مسئولان محلی و موضع گیری در خصوص انتقال آب دریای خژر به کویر سمنان معنا بخشیدید و قاطعانه ازمحیط زیست دفاع کردید با شجاعت ایستادگی کنید زیرا مردم با شما هستند.
مسعود 20 آذر 1397
دوستی اشاره کرد که عده ای مازندرانی در سمنان مشغول کارند. عزیزمن این مساله چه ارتباطی با انتقال آب دارد نیمی از بهشهری ، نکابی و ساروی را سمنانی ها( شهمیزاد، دامغان ، کلاته و ...) تشکیل می دهند . وقتی کارشناسان زیست محیطی عوارض این پروژه را جبران ناپذیر می دانند و ممکن است دریاچه ای مثل اروومیه بوجود آید و حتی نشانه هایش را مثل پیشروی آب شور و خشک شدن لپو زاغمرز و 25 درصد از شبه جزیره میانکاله و عقب نشینی سطح دریا و خشک شدن آب رودخانه ها خبر از آینده بسیار مخربی دارد.

کشاورز 20 آذر 1397
جای دور نروید لطفا از ساکنین سواحل بابلسر ، فریدونکنار، نور ، محمودآباد، نوشهر ، چالوس ، عباس آباد ، تنکابن و رامسر سوال کنید که آب دریا کجا بود و الان چقدر پسروی داشته و از کارشناسان بپرسید چقد از ارتفاع آب کاسته شد.
لطفا به نظر کارشناسان و حقوق مردم احترام بگذارید.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.142 seconds.