.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پیش‌بینی و پیشگیری از بحران در مازندران انجام نمی‌شود/ حساسیت‌های سیل یک‌ماه گذشته باید ابلاغ می‌شد
کارشناس ارشد مدیریت بحران گفت: پیش‌بینی و پیشگیری از حوادث در مازندرانان جام نمی‌شود و منتظر هستیم که اتفاق حادث شود و پس از آن بحث مقابله را در دستور کار قرار می‌دهیم و مدیران نسبت به ارائه گزارش عملکرد اقدام می‌کنند، دغدغه اینجاست که چرا این نیرو و انرژی قبل از بحران به‌کار گرفته نشده است؟

به گزارش شمال نیوز،مازندران از استان‌های حادثه‌خیز کشور به حساب می‌آید، در یک ماهه اخیر شاهد بروز زلزله، جاری شدن سیل و حوادث متعدد جاده‌ای بودیم، اهمیت مدیریت بحران در استان مازندران بیشتر از سایر نقاط کشور است.

 

وجود پنج راه مواصلاتی بسیار مهم که از سه محور به پایتخت وصل می‌شود، دریا، رودخانه‌های متعدد، جاده‌های کوهستانی و برف‌گیر، حوادث نظیر آتش‌سوزی جنگل و بحث کم آبی و خشکسالی که طی این سال‌های گیربانگیر کشاورزان شده و سرمای زمستانی که مشکلاتی برای باغداران به وجود می‌آورد از مباحث مهم در حوزه بحران است که مدیریت بحران می‌تواند با ورود به موقع دست‌کم میزان خسارت‌ها را کاهش دهد.

 

در ارتباط با چالش‌ها و فرصت‌های مدیریت بحران با رستم زرودی مدیرکل سابق مدیریت بحران استانداری مازندران صحبت کردیم که حرف‌های شنیدنی و جالبی در ارتباط با مدیریت بحران و اقداماتی که قبل از بحران باید در استان انجام ولی کمتر به آن توجه می‌شود.

سؤوالم را از این کارشناس در حوزه بحران اینگونه مطرح کردم که چرا حوادث قبل از اینکه تبدیل به بحران شود در مازندران مدیریت نمی‌شود؟

کارشناسان بحران و مدیران آنها دستورالعمل‌های لازم قبل از به وجود آمدن بحران را در اختیار دارند، از 15 شهریورماه مدیران استانی بخشنامه دارند که نسبت به لایروبی، علف‌زنی و سرشاخه‌زنی در حوزه سیلاب‌ها اقدام کنند.

 

وی با اعلام اینکه بحران موضوعات مختلف دارد، گفت: یکی از مباحث سیلا‌ب است، در این حوزه همه مسؤولان شهری اطلاعات کافی درباره محل گذر سیل را در اختیار دارند.

زرودی خاطر نشان کرد: مدیران اطلاعات کافی درباره بحران دارند، اطلاعات کافی وجود دارد که بیشترین بارش باران مربوط به پائیز است، قبل از فصل بارندگی حدود یک و ماه نیم جلوتر حساسیت لازم حتی در سطح دهیاری‌ها ایجاد شود.

این کارشناس مدیریت بحران ادامه داد: اگر رودخانه‌ای نیاز به لایروبی و علف‌زنی دارد اقدام شود، بخشی از اعتبارات ماده 10 و 12 در زمینه پیش‌بینی بوده و مدیران شهری باید برنامه لازم برای جلوگیری از مدیریت بحران داشته باشند.

 


وی اضافه کرد: در مازندران به موقع برنامه‌ها را اجرا نمی‌کنیم، سیل اخیر در استان حدود چهار روز قبل پیش‌بینی شده بود، در این مدت باید دهانه پل، مسیر رودخانه و نقاط بازدید می‌شد و نقاطی که در سنوات گذشته آبگیر بوده مورد بررسی قرار می‌گرفت.

زرودی یادآور شد: مدیریت فوری و فوتی در بحران چندان پاسخگو نیست، حساسیت‌ها باید از گذشته به خوبی منتقل شود.

این کارشناس مدیریت بحران با اعلام اینکه در اصل مدیریت چهار برنامه مدون داریم، افزود: ابتدا پیش‌بینی، پس از آن پیشگیری و اگر در پیش‌بینی و پیشگیری نتوانستیم برنامه‌ریزی مدونی داشته باشیم بحث مقابله مطرح شده و بعد از مقابله بازسازی است.

 

وی اضافه کرد: در مازندران پیش‌بینی و پیشگیری انجام نمی‌شود و منتظر هستیم که اتفاق حادث شود و پس از آن بحث مقابله را در دستور کار قرار می‌دهیم و مدیران نسبت به ارائه گزارش عملکرد اقدام می‌کنند، دغدغه اینجاست که چرا این نیرو و انرژی قبل از بحران به‌کار گرفته نشده است؟

کارشناس ارشد مدیریت بحران در پاسخ به این دغدغه که مقابله رضایت‌بخش نیست و در بازسازی هم مشکلات خاصی داریم، افزود: در سطح استان در حوزه پیش‌بینی و پیشگیری برنامه‌ای نداریم، در ارتباط با وقوع سیل و سیلاب اقدامات پیش‌بینی و پیشگیری در دستور کار مدیران استانی قرار نگرفته است که امروز ناراحت هستیم.

 

وی اضافه کرد: آیا یک‌ماه پیش بخشنامه‌ای به مدیران استانی و شهرستانی نامه‌ای برای پاک‌سازی کانال‌ها انجام شده است؟ در حوزه پیش‌بینی و پیشگیری اقدامامی انجام نداده و برای مقابله هم میزان ظرفیت‌ها به خوبی شناسایی نشده است.

زرودی با اعلام اینکه سیل شرایط خاص خودش را دارد، افزود: نقاط حادثه‌خیز استان به خوبی شناسایی نشده و در بخش برنامه‌ریزی به موقع عمل نکردیم.

 

وی اضافه کرد: در سیل میزان بارندگی پیش‌بینی شده است و می‌توانستیم میزان خسارت‌ها را تا حدود بسیار زیادی کنترل کنیم.

در حال حاضر که مدیران استان سرگرم ساماندهی خسارت ناشی از سیل در غرب مازندران هستند، اما ذکر این نکته ضروری است که نقاط حادثه‌خیز زیادی در شرق استان وجود دارد و در ابتدای فصل سرما قرار داریم، سیل ویرانگر غرب استان، سرمای زمستانی و حتی زلزله‌ای که هیچ وقت خبر نمی‌کند از جمله تهدیدات استان در فصل زمستان است، لابه‌لای ساماندهی مشکلات سیل‌زدگان به فکر ایمن‌سازی رودخانه‌ها و گوشه چشمی هم به تامین نیازهای آبی کشاورزان در فصل بهار و تابستان هم داشته باشیم./فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.189 seconds.