.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
عامل اصلی زلزله اخیر در مازندران/احتمال زیاد بازگشت این زلزله
یک زمین شناس گفت: عامل اصلی وقوع زلزله خروج انرژی‌های انباشته‌شده بر روی یکی از انشعابات گسلی که از دشت خزر می‌گذرد بوده که دور بازگشت این زلزله زیاد است.

به گزارش شمال نیوز،سیدرمضان موسوی درباره زلزله اخیر دشت مازندران که در فاصله حدود ۶ کیلومتری شمال جویبار و ۱۰ کیلومتری شمال غرب ساری در ۹ کیلومتری کوهی‌خیل جویبار رخ داد اظهار کرد: عامل اصلی وقوع زلزله خروج انرژی‌های انباشته‌شده بر روی یکی از انشعابات گسلی که از دشت خزر می‌گذرد بوده است که دور بازگشت این زلزله زیاد است.

وی با بیان اینکه در دهه‌های اخیر در انشعابات گسل خزری به این شکل زلزله‌ای نداشتیم، افزود: منطقه دشت خزر از گسل خزری می‌گذرد که خود دارای انشعابات و ریزگسل‌های مختلف است.

این زمین‌شناس اضافه کرد: از آنجایی‌که عمق این گسل کم بود، تأثیر محیطی و مکانی محدود بود، یعنی به استان‌های مختلف و کل شهرهای مازندران نرسیده است.

موسوی با اشاره به اینکه توقع بازگشت چنین زلزله‌هایی بر روی این گسل خزری داریم، گفت: به این معنا که وقوع چنین زلزله‌هایی را در شهرهای مختلف مازندران توقع داریم.

وی تصریح کرد: با توجه به این شرایط رعایت استانداردهای ساخت‌وساز و استانداردهای جهانی وزارت راه و شهرسازی در بحث پایداری و مقاومت زلزله‌ها ازسوی مردم و کارشناسان ناظر و همه مجموعه‌های جامعه باید دیده شود.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه در دشت خزر مازندران و سلسله جبال البرز توقع وقوع زلزله با دوره بازگشت‌های مختلف را داریم، اظهار کرد: به همین دلیل باید تمهیدات و آمادگی‌های لازم در مسیر جاده‌های عمومی متقاطع ازجمله هراز، کندوان و سوادکوه و سلسله جبال البرز با دقت ویژه اندیشیده شود.

موسوی یادآور شد: خوشبختانه در سال‌های اخیر از دهه‌های گذشته در بیشتر شهرهای دشت خزر و در بیشتر روستاهای ساحلی مستقر در دشت خزر بنیاد مسکن مازندران با دقت ویژه‌ای در نظارت بیش از ۹۰ درصد روستاها از لحاظ مقاومت سازه‌ها و مساکن به نحوی است در مقابل زلزله‌های ۵ و ۶ ریشتر مقاومت دارند و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در ساخت‌وسازهای روستاها و شهرهای مازندران و همچنین استان‌های شمالی که داستان زمین‌شناسی و تکنونیکی مشابه هم دارند، باید موارد ایمنی رعایت شود تا شاهد بروز مشکلی نباشیم./فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.207 seconds.