.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سرعت کم اینترنت مخابراتی؛ چالش بزرگ گمرکات مازندران
مدیرکل گمرکات مازندران گفت: در بخش اینترانت که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران ایجاد و پشتیبانی می‌شود، مشکلی وجود ندارد ولی در بخش اینترنت در بستر مخابراتی دچار مشکل هستیم که به‌عنوان بزرگ‌ترین چالش ماست.

به گزارش شمال نیوز، استان مازندران به سبب دارا بودن مرز دریایی با کشورهای حوزه دریای خزر یکی از مبادی مهم ورود و خروج کالاها در حوزه صادرات و واردات است و نقش بسیار مهمی در تجارت دریایی کشورمان ایفا می‌کند.

وجود بنادر و دریانوردی نوشهر، فریدونکنار و امیرآباد به‌عنوان زیرساخت‌های توسعه تجارت دریایی سبب شد تا گمرکات استان مازندران یکی از فعال‌ترین گمرکات کشور در راستای اجرای مقررات تجارت جهانی در کنار سایر عوامل در عرصه‌ تجارت بین‌الملل، اعم از بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و مؤسسات حمل‌ونقل، نقش مهم و کلیدی را در توسعه تجارت دریایی ایفا کند.

ایجاد و توسعه ‌زیرساخت‌های الکترونیکی گمرکات استان مازندران در سال‌های اخیر، موجب شده است تا مازندران در حوزه تجارت و حمل و نقل دریایی فصل جدیدی را آغاز کند و رونق و شکوفایی بیش از پیش را در این زمینه برای این استان سرشار فرصت‌های گوناگون تولیدی رقم بزند.

برای آشنایی بیشتر با اهمیت و جایگاه گمرکات مازندران در توسعه تجارت داخلی و خارجی و نقش آن در توسعه تولیدات انواع محصولات در مازندران به ویژه در حوزه کشاورزی، با «علی یوسفی‌منش» مدیرکل گمرکات استان مازندران گفت‌وگویی انجام دادیم که در زیر می‌خوانید.

وی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی کشور نقش در وصول درآمدها و اجرای سیاست‌ها، خط و مشی‌های بازرگانی دولت دارد، اظهار کرد: ایجاد تسهیلات و اعمال کنترل‌های مرزی جهت حصول اطمینان از امنیت تجارت دو هدف متضاد در گمرک است که در سرلوحه مأموریت‌ها و وظایف گمرکات کشورها قرار گرفته است که گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به اهداف تعیین شده، در راستـای خط مشی خود ۵ آیتم احترام، اعتماد، دقت، سرعت و صحت را سرلوحه کار خود قرار داده است که بر این اساس امورات خود را به پیش می‌برد.

* عملیات اینترنتی ترخیص کالا

مدیرکل گمرکات مازندران با بیان اینکه تقریباً ۱۰۰ درصد عملیات ترخیص کالا به صورت اینترنتی انجام می‌شود و ۲۷ سازمان با گمرک در ارتباط هستند، افزود: اداره کل گمرکات استان مازندران مستقر در نوشهر با سابقه ۸۰ ساله است که نزدیک‌ترین گمرک به اداره کل در طول نوار ساحلی مازندران، گمرک فریدونکنار با ۱۰۰ کیلومتر و دورترین آن امیرآباد است که زیر نظر گمرکات مازندران فعالیت دارند و گمرک آمل و ساری نیز در کنار این این سه گمرک دریایی قرار داشته و به امر خدمات‌رسانی به ارباب رجوع و ذینفعان مشغول هستند.

علی یوسفی‌منش از راه‌اندازی کامل سامانه جامع گمرکی، توسعه گمرک الکترونیکی و یکپارچه با تمرکز بر پنجره واحد تجارت فرامرزی در مازندران خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این سامانه جهت اظهار کالا، دیگر نیازی به مراجعه حضوری صاحبان کالا به گمرک نیست و آن‌ها می‌توانند اظهارنامه و تشریفات گمرکی خود را به صورت الکترونیکی در هر زمان از شبانه‌روز به صورت دور اظهاری انجام دهند.

* اَکسِس کنترل

وی با بیان اینکه ارزیابی کالاهای صادراتی نیز در هر نقطه از استان توسط گمرک انجام می‌شود، تصریح کرد: پروژه اَکسِس کنترل (Access control) در گمرکات مازندران از اواخر سال ۹۶ در گمرک ساری و طی چهار ماهه نخست سال جاری نیز در گمرکات نوشهر، آمل، فریدونکنار و امیرآباد راه‌اندازی و عملیاتی شد و در این نرم‌افزار امور به صاحبان کالا سپرده شد به طوری که در اغلب موارد با تعریفی که برای کالاهای بدون ریسک، کم ریسک و با ریسک بالا کردیم، تشریفات کالاهای بدون ریسک و کم ریسک از صفر تا ۱۰۰ توسط خود اظهارکننده کالا انجام می‌شود بدون آنکه گمرک دخالتی کند و صرفاً کنترل این کالاها از سوی گمرک در مرزهای خروجی انجام می‌شود و این یکی از بزرگ‌ترین خدماتی است که به ارباب رجوع داده شده است.

مدیرکل گمرکات مازندران اضافه کرد: راه‌اندازی سامانه «پلاک‌ خوان» در گمرکات مازندران هم به زودی اجرایی می‌شود و در حال حاضر نیز بستر آن آماده شده است و در مرحله قرارداد نرم‌افزاری قرار دارد.

این مسؤول همچنین از راه‌اندازی سامانه «اظهار قبل از ورود کالا به گمرک برای بسیاری از کالاها» در گمرکات مازندران در آینده نزدیک خبر داد و عنوان کرد: بر اساس این سامانه، وقتی کالا از مبدأ حرکت کرد صاحب کالا می‌تواند «اظهار از راه دور» را انجام دهد و مجوزهای لازم را قبل از ورود کالا اخذ نماید تا دچار هزینه‌های انبارداری در مقصد نشود به نحوی که پس از رسیدن کالا، بلافاصله بارگیری انجام شده و از محوطه گمرک به سمت مقصد نهایی حرکت می‌کند.

* سامانه جامع مدیریت کالا

یوسفی‌منش با اشاره به اینکه سامانه جامع مدیریت کالا نیز برای کنترل کالاهای وارداتی در نظر گرفته شده و به سامانه جامع گمرکی مرتبط است، تصریح کرد: زمانی که ثبت حامل و شماره سفر جهت بارگیری کالا توسط صاحب انجام می‌شود در همان زمان مقصد کالا هم باید مشخص ‌شود و این کار در بسیاری از موارد از دلال بازی‌ها در محوطه‌های حمل کالا جلوگیری می‌کند به طوری که بارگیری کالا از یک شخص به شخص دیگر منتقل نشود و این سامانه در گمرک نوشهر انجام و در سایر گمرکات تابعه نیز در شرف اقدام است.

وی اظهار کرد: متولی این قسمت اتحادیه انبارداران با نظارت صنعت، معدن و تجارت است و به محض اینکه کالا در مقصد تخلیه شد، انبار مقصد موظف است که وصول کالا را اعلام کند و اگر این کار انجام نشود اخذ مجوز بارگیری مجدد برای کامیونی که کالا را تخلیه نموده در مرحله بعد مقدور نخواهد بود.

مدیرکل گمرکات مازندران با بیان اینکه قبول ضمانت‌نامه بانکی برای کالاهایی که مشمول عوارض صادراتی هستند از دیگر خدماتی است که در گمرک استان ارائه می‌شود، افزود: به منظور تسهیل و تسریع در ترخیص کالاهای صادراتی و جبران کمبود نقدینگی بخش تولید دریافت عوارض کالاها بنا به درخواست صاحب کالا، اظهارکننده یا نماینده قانونی با ضمانت نامه بانکی معتبر و مدت‌دار مطابق با فرم مورد قبول گمرک صورت می‌گیرد.

* رسیدگی به پرونده‌های استرداد حقوق ورودی

این مسؤول درباره امکان صدور کالاهای دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد به منظور تسریع در صادرات آنها، خبر داد و گفت: تفویض اختیار و رسیدگی به پرونده‌های استرداد حقوق ورودی از گمرک جمهوری اسلامی ایران به اداره کل گمرکات مازندران صورت گرفت که قبلاً همه امور در مرکز انجام می‌شد و که این امر موجب تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مورد نظر خواهد شد.

یوسفی‌منش بیان کرد: قبول ضمانت‌نامه بانکی برای کالاهای وارداتی از دیگر خدمات بزرگ گمرک مازندران است که با استقبال بسیار زیادی روبه رو شده است به طوری که در چهار ماهه نخست امسال تقریباً نیمی از حقوق ورودی دریافتی گمرکات مازندران به صورت ضمانت‌نامه بانکی است که وصول آن در پایان سال انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: چالش اصلی گمرک مازندران مشکلات ساختاری آن با توجه به چشم‌انداز برنامه‌های توسعه گمرک در استان است و برای تقویت ساختار ستادی ما در مازندران نیاز به چارت سازمانی مناسب داریم.

* نبود چارت سازمانی در گمرک آمل

مدیرکل گمرکات مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به فعالیت گمرک آمل و لزوم وجود نیرو در آن گمرک برای تسهیل در امر صادرات کالا، نیروهایی را از دیگر گمرکات برای ایجاد گمرک آمل در نظر گرفته و آن دفتر از گمرکات بسیار مطرح کشور در امر صادرات است و خدمات بسیار خوبی هم ارائه می‌دهد اما چارت سازمانی در این گمرک وجود نداشته که این مشکل در گمرک فریدونکنار نیز وجود دارد به طوری که این گمرک در حال حاضر دارای ۹ پست سازمانی در بوده در حالی که حدود ۳۰ نفر کارمند در آن مشغول به کار هستند.

این مسؤول تأکید کرد: یکی دیگر از چالش‌های اصلی در پیشبرد و توسعه امور و اهداف گمرکات استان مازندران برای صاحبان کالاهای وارداتی و صادراتی، سرعت پایین اینترنت مخابراتی در مازندران است.

یوسفی‌منش تصریح کرد: در بخش اینترانت که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران ایجاد و پشتیبانی می‌شود، مشکلی وجود ندارد ولی در بخش اینترنت در بستر مخابراتی دچار مشکل هستیم که به عنوان بزرگ‌ترین چالش ما است.

* ارتقای گمرک مازندران به حوزه نظارت

وی اظهار کرد: اداره کل گمرکات استان مازندران به حوزه نظارت ارتقاء خواهد یافت و در این‌باره اقداماتی هم صورت گرفته است و استاندار محترم مازندران نیز پیگیر این موضوع است و امیدواریم که هر چه زودتر این کار اجرایی شود تا بتوانیم گمرکات مازندران را توسعه داده شود که این امر در مراودات تجاری و ارائه خدمات به مردم بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل گمرکات مازندران با اشاره به اینکه بندر فریدونکنار به بخش خصوصی واگذار شده و در زیرساخت‌ها کمی دچار ضعف است که پیگیر رفع این مشکل هستیم و امیدواریم زودتر برطرف شود، عنوان کرد: بندر امیرآباد با بیش از هزار هکتار وسعت و گمرک امیرآباد مستقر در آن از گمرکات بسیار فعال و بزرگ کشور در رویه‌های مختلف به ویژه در ورود کالاها از نظر حجمی است و زمینه برای توسعه آن وجود دارد ولی در بندر نوشهر با توجه به اینکه در مرکز شهر قرار گرفته است، به نظر می‌رسد امکان توسعه آن چندان مقدور نباشد، هر چند ارتباط موضوع از وظایف سازمان بنادر و دریانوردی است ولی با وضعیت موجود و استفاده از ظرفیت حداکثری آن مراودات تجاری قابل ملاحظه نیز در این بندر صورت می‌گیرد.

* تکلیف خودروهای قاچاق در گمرک

این مسؤول در پاسخ به سؤال تعیین تکلیف خودروهای قاچاق موجود در محوطه گمرکی بندر نوشهر بیان کرد: خودروهای موجود در محوطه گمرکی بندر نوشهر به هیچ وجه قاچاق نبوده و عدم ترخیص این خودروها تاکنون به علت عدم رعایت قوانین و مقررات گمرکی و نداشتن ضوابط فنی و بالای ۲۵۰۰ سی سی بوده است که طبق مصوبه هیأت وزیران ورود این‌گونه خودروها به کشور ممنوع می‌‌باشد.

یوسفی‌منش گفت: در مازندران برای ایجاد و راه‌اندازی بازارچه دائمی مرزی در سال‌های اخیر پیگیری‌هایی در این زمینه صورت گرفت اما منجر به ایجاد بازارچه نشده است و هر چند بازارچه‌های مرزی عموماَ در مرزهای زمینی و دریایی که با کشورهای مقابل فاصله نزدیکی دارند مدنظر است ولی در مازندران چنین وضعیتی موضوعیت ندارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از افزایش صادرات کالا از گمرکات استان مازندران خبر داد و افزود: طی چهار ماهه نخست سال ۹۷ بیش از ۲۷۲ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۴۷ میلیون و ۹۰ هزار دلار از طریق گمرکات استان در نوشهر، امیرآباد، فریدونکنار، ساری و دفتر گمرکی آمل از کشور صادر شده است که نسبت به چهار ماهه نخست سال۹۶ از نظر وزنی و ارزشی بیش از ۱۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

* صادرات به ۲۸ کشور

مدیرکل گمرکات مازندران اقلام عمده کالاهای صادرات از گمرکات مازندران را که به ۲۸ کشور جهان را شامل فرآورده‌های لبنی، مواد غذایی، کالاهای صنعتی، سیمان، مصنوعات از چدن و فرآورده‌های نفتی اعلام کرد و گفت: عمده‌ترین مقصد تجاری گمرکات مازندران کشورهای عراق، افغانستان، قزاقستان، فدراسیون روسیه و ترکیه بوده است.

این مسؤول بیان کرد: درآمد گمرکات استان مازندران طی چهار ماهه سال جاری کالا به بیش از ۵۲۴ میلیارد و ۲ میلیون ریال رسید که نسبت به مدت مشابه رشد ۴۹ درصدی را نشان می‌دهد.

یوسفی‌منش گفت: طی چهار ماهه نخست امسال به میزان بیش از یک میلیون و ۱۱۶ هزار تن انواع کالا به ارزش ۳۱۱ میلیون و ۱۱۴ هزار دلار از گمرکات استان مازندران در نوشهر، امیرآباد و فریدونکنار وارد کشور شده است که عمده این کالاهای وارداتی شامل جو، ذرت، روغن نباتی، آهن‌آلات، کاغذ و روغن پایه بوده که از ۲۲ کشور مختلف جهان که عمده‌ترین آن کشورهای روسیه، امارات، آلمان، هلند و سوئیس وارد شده است./فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.103 seconds.