.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
عضو هیئت علمی دانشگاه :
در مبارزه با مفسدان اقتصادی دچار غفلت نشویم / رییس جمهور به میان مردم بیاید و توضیح دهد
شمال نیوز : معاون سابق سیاسی و امنیتی استانداری مازندران، خاطرنشان کرد: دست اندرکاران به جای پرداختن به ريشه‌ها و ام‌الفسادها به سراغ ضعفها و خطاهای کوچک نروند و نقاط اصلی را نباید رها کنند هرگونه اطلاع‌رسانی به افکار عمومی که البته در جای خود لازم است، بايد به دور از اظهارات نسنجيده و تبليغات گونه باشد و حفظ آرامش و اطمينان افکار عمومی را در نظر داشته باشد.....
در مبارزه با مفسدان اقتصادی دچار غفلت نشویم / رییس جمهور به میان مردم بیاید و توضیح دهد

شمال نیوز:  عضو هیات علمی دانشگاه، تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی با بیان اینکه جمهوری اسلامی که جز خدمت به مردم و افراشتن پرچم عدالت اسلامی، هدف و فلسفه ای ندارد، نباید در مبارزه با مفسدان اقتصادی دچار غفلت شود، گفت: مسئولان رفتار قاطع و منصفانه‌ی علوی را باید مدّ نظر داشته و با قاطعیت و حمایت مردمی و سرلوحه قراردادن عدالت و انصاف، اقدامات عملیاتی خود را ادامه دهند.

به گزارش شمال نیوز،دکتر هادی ابراهیمی افزود: آنچه مسلم است قوه قضائیه برخورد قاطع و محکمی با عاملان این فساد اقتصادی انجام می‌دهد اما برای رفع دغدغه‌های مردم و مقام معظم رهبری باید با علت‌های وقوع چنین رویدادهایی ریشه‌یابی شود تا دیگر شاهد چنین مسائلی در نظام اسلامی نباشیم.

 

 

 وی ادامه داد: مقام معظم رهبری به صراحت این موضوع را مطرح کردند که اگر به این توصیه ها عمل می شد، هیچگاه دچار چنین حوادثی همچون فسادهای ارزی و خودرو نمی شدیم، این موضوعی است که باید به طور جدی مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.


ابراهیمی با بیان اینکه با آغاز مبارزه جدی با فساد اقتصادی و مالی، يقينا زمزمه‌ها و بتدريج فريادها و نعره‌های مخالفت با آن بلند خواهد شد، اظهار داشت: اين مخالفت‌ها عمدتا از سوی کسانی خواهد بود که از اين اقدام بزرگ متضرر مي‌شوند و طبيعی است بددلانی که با سعادت ملت و کشور مخالفند يا ساده دلانی که از القائات آنان تاثير پذيرفته‌اند با آنان همصدا شوند.

وی افزود: اين مخالفت‌ها نبايد در عزم راسخ مسئولان ترديد بيفکند. به مسئولان خيرخواه در قوای سه‌گانه بياموزيد که تسامح در مبارزه با فساد، به نوعی همدستی با فاسدان و مفسدان است. اعتماد عمومی به دستگاه‌های دولتی و قضايی در گرو آن است که اين دستگاه‌ها در برخورد با مجرم و متخلف قاطعيت و عدم تزلزل خود را نشان دهد.

ابراهیمی تصریح کرد: برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و مفسدان اقتصادی نبايد به گونه‌ی شعاری و تبليغاتی و تظاهرگونه رفتار شود. به جای تبليغات بايد آثار و برکات عمل، مشهود گردد.

معاون سابق سیاسی و امنیتی استانداری مازندران، خاطرنشان کرد: دست اندرکاران به جای پرداختن به ريشه‌ها و ام‌الفسادها به سراغ ضعفها و خطاهای کوچک نروند و نقاط اصلی را نباید رها کنند هرگونه اطلاع‌رسانی به افکار عمومی که البته در جای خود لازم است، بايد به دور از اظهارات نسنجيده و تبليغات گونه باشد و حفظ آرامش و اطمينان افکار عمومی را در نظر داشته باشد.


وی اضافه کرد: از طرف دیگر عملکرد نامناسب مدیران ارشد اقتصادی کشور در طی سال‌های اخیر موجب بی‌اعتمادی روزافزون مردم نسبت به تصمیماو سیاست‌های ابلاغی و اجرایی در بخش اقتصادی کشور گردیده است و این امر بازنگری در مجموعه تیم اقتصادی دولت را ضرورتی دو چندان و اجتناب‌ناپذیر می‌نماید.


گرانی مردم را به ستوه آورده است

دکتر ابراهیمی با اشاره به اینکه افزایش بی‌رویه نرخ ارز، برخورد انفعالی و ضعف دستگاه‌های نظارتی در رصد کردن بازار موجب گرانی خاموش و کم‌فروشی اغلب مواد غذایی، محصولات بهداشتی و سلولزی، تنقلات، کالاهای صنعتی و... شده است، گفت: قیمت خرده فروشی انواع گروه‌های کالایی و مایحتاج ضروری مردم حاکی از رشد بی‌رویه قیمت‌ها به بهانه افزایش بی‌رویه نرخ دلار است، به‌نحوی که اکنون حتی بسیاری از کالاهای داخلی که هزینه تمام‌شده تولید آن ارتباطی با واردات یا نرخ دلار ندارد با افزایش قیمت بیش از 50درصدی به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.


وی ادامه داد: این شرایط موجب شده تا طی دوماهه اخیر قیمت انواع اقلام خوراکی افزایش حداقل 20درصدی را شاهد بوده و در برخی کالاها گرانی بیش از 50 تا 70 درصد بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه همه این اتفاقات تلخ در حوزه اقتصاد و کاهش پی‌درپی ارزش پول ملی در حالی است که دولت روحانی مدعی بود در سایه برجام، مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم حل خواهد شد، تصریح کرد: روحانی مدعی بود که «آنچنان گشایشی برای مردم درست می‌کند که اصلا نیازی به یارانه نداشته باشند»! در همه این سال‌ها، دولت با پافشاری متعصبانه روی دستاوردهای نداشته برجام، همه توجه خود از ظرفیت‌های داخلی را به غرب و گشایش از آن سو معطوف کرد و از توان داخلی به معنی واقعی غفلت کرد.

وی گفت: ذلتی که در این سال‌ها به‌خاطر آمدن بی‌فایده و بی‌خاصیت چند هیات غربی به ایران به مردم تحمیل شد، ذلتی که در عکس یادگاری وزیر و برخی دست‌اندرکاران با هواپیماهای نو به ایران تحمیل شد، از ذهن مردم پاک نمی شود.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: در این روزها اگر به فروشگاه های مواد غذایی مراجعه کنید به وضوح تغییرات قیمتی را مشاهده می کنید؛ یک مثال: قیمت یک نمونه از نوشابه های انرژی زا که قبلاً 6000 تومان بود، چند روزی است به 7000 تومان افزایش یافته و فروشنده ها علت را گرانی دلار اعلام می کنند!

وی افزود: این درحالی است که قیمت محصول پر مصرف شیر بطری در برخی از شرکت‌های تولیدکننده صنایع لبنی دوباره گران شده، به طوری قیمت هر لیتر (حدود 950 میلی‌لیتر) شیر بطری در برخی از صنایع لبنی برای فروش محصول شیر پرچرب و کم‌چرب به ترتیب به قیمت 3200 تومان و 3000 تومان رسید و قیمت این محصول در برندی دیگر نیز به ترتیب به قیمت 2850 تومان و 2750 تومان افزایش یافت.

عضو هیات علمی دانشگاه اظهار داشت: متاسفانه دولت برای کاهش تحریم‌ها و بهبود فضای کسب و کار به سمت مذاکرات برجام رفت و طبیعی بود که با شکل گفت‌وگوها و تعهداتی که طرف مقابل بدون هیچ‌گونه تضمینی داد، همه را کنار بگذارند و اکنون بدون در نظر گرفتن حق ایران، بسیاری از قراردادها را یک طرفه فسخ کنند.

وی درخصوص قراردادهای تأمین ناوگان هوایی کشور گفت: 80 فروند هواپیمای بویینگ، 100 فروند هواپیمای ایرباس، 20 فروند هواپیمای ATR قرارداد بستیم اما اکنون حتی برای موتور و قطعات باید از آمریکایی‌ها مجوز بگیریم و نشان می‌دهد بد برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کردیم.

ابراهیمی بیان کرد: مشکلات اقتصادی چند ماه اخیر کشور و ناکامی سیاست‌ها و برنامه‌هایی که در این مدت اجرا شده، کارشناسان، نمایندگان مجلس و فعالان اقتصادی را به این اجماع رسانده که ریشه این مشکلات در تصمیم‌گیری‌های نادرستی است که توسط تیم اقتصادی دولت اتخاذ شده است.

وی با اشاره به اینکه التهاب ادامه‌دار در بازارهای ارز، سکه، خودرو و مسکن، در کنار نابسامانی‌ در توزیع کالاها و گرانی ارزاق عمومی، مسائلی است که این روزها به اوج خود رسیده است، گفت: تصمیم‌گیران اقتصادی در بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، وزارت صنعت و وزارت راه و شهرسازی یا بر درست بودن سیاست‌های خود اصرار دارند یا این‌که کلاً خود را از بحران اقتصادی کنار کشیده اند.

ابراهیمی گفت: به نظر بنده تیم فعلی اقتصادی دولت، در روزهایی که از آن به عنوان شروع جنگ اقتصادی دشمن یاد می کنند، بایستی از افرادی که صلاحیت اقدام و عمل در این شرایط را دارند استفاده شود.

وی یادآور شد: زمان دولت نهم و دهم این انتقاد و گلایه وجود داشت که شب که می‌خوابیم و صبح که بیدار می‌شویم، قیمت ارز و سکه ۵۰۰ تومان گران شده است، ولی الان به جایی رسیده ایم که شب تا صبح نرخ ارز و سکه خیلی بیشتر از این‌ها افزایش می‌یابد.

ابراهیمی ادامه داد: در کنار این‌ها وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم هم کاملا زیر سوال است و شرایط بغرنجی برای مردم به وجود آمده و مردم نمی‌دانند که باید چه کاری انجام دهند و چه رفتاری داشته باشند. به عنوان مثال اگر ظرف یک ماه پیش کسی می‌توانست با ۵۰ میلیون تومان خودرو بخرد، حالا باید با ۷۰ میلیون تومان همان خودرو را بخرد و این اصلا اتفاق جالبی نیست.

وی گفت: با توجه به وضعیتی که به وجود آمده، رییس جمهور به میان مردم بیاید و شرایط را برای مردم توضیح دهد

عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: اگر سکه‌های خریداری شده به طور متوسط هر کدام ۵/۱ میلیون تومان بوده، حدود ۳۷۵ میلیارد تومان سرمایه سلطان سکه بسیار حایز اهمیت است که می‌تواند روی قیمت در اثر افزایش تقاضا اثرگذار باشد و بسیار عجیب و سؤال‌برانگیز است که فردی با این حجم سرمایه در سیستم بانکی آزادانه مجاز به هر فعالیتی است و سیستم بانکی هشدار هم نمی‌دهد، به طوری که در نهایت با فعالیت پلیسی این برهم‌زنندگان بازار سکه شکار می‌شوند.

وی افزود: افرادی که با سازماندهی هزار و 800 کارت ملی 2 میلیارد دلار خرید کرده‌اند، احتمالاً و در خوشبینانه‌ترین حالت اکنون بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه قابل دسترسی دارند.

ابراهیمی گفت: چگونه است که در کشوری مانند استرالیا با ورود تنها 5 هزار دلار غیرمتعارف به حساب افراد، آن‌ها ملزم به پاسخگویی درباره مبدأ و ارائه صورتحساب مالیاتی هستند، اما سودهای ناشی از فروش 2 میلیارد دلار دولتی به شکل دلار آزاد سودهای چند صد میلیاردی برای این افراد حساسیت نهادهای نظارتی مانند سازمان امور مالیاتی و یا بانک مرکزی را به دنبال نداشته است؟!

این تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی گفت: به فرموده مقام معظم رهبری بایستی تصویر دولت در چشم مردم تصویر یک گروه توانا و کارآمدی باشد که دارند تلاش می‌کنند، حالا البته انسان تلاش که می‌کند همیشه موفق نمی‌شود، نفْس اینکه دارند تلاش می‌کنند و کار می‌کنند برای مردم جذاب است. شما ملاحظه کردید ما در بازی فوتبال امسال در مقابل اسپانیا گل خوردیم اما همه، تیم ما را تأیید کردند ... گفتم: «کارتان عالی بود». مردم هم آمدند در خیابان‌ها در حالیکه گل خورده بودیم. چرا؟ چون خوب بازی کردند، چون همه دیدند که اینها در میدان تلاش کردند، عرق ریختند، ابتکار به خرج دادند، شجاعت به خرج دادند. دروازه‌بان با هوشمندی و فداکاری و سرعت عمل یک کاری کرد که کارستان بود.

ابراهیمی اظهار داشت: با این اوصاف رهبر معظم انقلاب در دیداری با رئیس جمهور و اعضای هیات دولت که به سبب مشکلات و التهابات اخیر بازار ارز و طلا و ... رخ داده، برگزار شد، دانستن و شفاف سازی در زمینه اقتصاد را حق مردم دانستند.

وی ادامه داد: دولت با وجود وعده شفاف سازی نقاط غیرشفاف و ابهام آمیزی در حوزه اقتصادی و خصوصا موضوعات مربوط به تیم اقتصادی خود دارد که مشخص است هنوز مردم را محرم موارد اقتصادی که زندگی آنان را زیر و رو کرده نمی داند.

عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه دولت خبیث آمریکا در وزارت خزانه‌داری این کشور اتاق جنگ تشکیل داده و برخلاف عهد و پیمان خود در برجام هر روز بر شمار تحریم‌ها و فشار اقتصادی می‌افزاید، خاطرنشان کرد: مردم هم مثل کوه ایستاده‌اند. رئیس دولت هم به نمایندگی از ملت اعلام کرده است او هم در برابر شرارت آمریکا می‌ایستد. آن وقت افرادی مثل مجید انصاری می‌گویند: «بسیاری از مشکلات کنونی اقتصاد کشور منشأ سیاسی دارد ولی در مجلس، رسانه‌ها و انظار عمومی از تیم اقتصادی دولت راه حل طلب می‌کنند.»

وی افزود: به قول یکی ازدوستان یکی نیست به ایشان و جماعت اصلاح طلب بگوید؛ پس مشکل اقتصادی را چه کسی باید حل کند؟ آیا مشکل اقتصادی را باید تیم ملی فوتبال حل کند؟!

ابراهیمی گفت: ترامپ هم در مقابل، با سردادن شعارهای اقتصادی مثل «آمریکایی، آمریکایی بخر» یا «اول آمریکا»، توانسته است که چتر ضخیمی بر سر تولیدات داخلی کشورش باز کند و با پرداخت یارانه‌های بسیار جذاب و هنگفت به تولیدکنندگان از یک‌سو و وضع تعرفه بر کالاها و مواد اولیه خارجی از سوی دیگر، تغییراتی در اقتصاد بدهکار آمریکا ایجاد نماید.

وی تاکید کرد: جماعتی که امروز سنگ ارتباط با غرب را به سینه می‌زنند، ملاحظه نمی‌کنند که انگلستان چگونه انگلستان شد، آمریکا چطور به یک کشور صنعتی ارتقا یافت و آلمان چگونه توانست گوی رقابت را از دیگر کشورها برباید ؟!

ابراهیمی با بیان اینکه علی رغم صحبت های مختلف دولتمردان که همه چیز آرام است، مردم در جامعه در حال دست و پا زدن با مشکلات مختلف اقتصادی و کمبود نقدینگی هستند، تصریح کرد: در این فضای وهم آلود، جنگ روانی اگرچه بی تاثیر نیست و سوداگران همیشه در حال گرفتن ماهی از این آب گل آلودند اما این نوع گفتمان بیشتر از نوع فرافکنی و از سر باز کردن مسولیت و تعهد است.

وی افزود: مردم آنچه را به طور واقع می بینند، اثرات این آشفتگی ها بر زندگی روزمره شان و بالا رفتن لحظه ای قیمت ها است خواه ناشی از جنگ روانی باشد یا علل دیگری داشته باشد. این وضعیت در حالی است که هنوز اثرات تحریم ها بر اقتصادمان خودنمایی نکرده است.

ابراهیمی بیان کرد: به قول یکی ازکارشناسان، استراتژی ملی اقتصادی، نیاز جدی امروز کشور است و دولت برای تحقق این موضوع، نیاز به اتاق فکر برنامه‌ریز و ناظر به صورت تخصصی دارد.

وی ادامه داد: کلیه وزرای کشور باید اتاق فکری را از متخصصین و صاحب‌نظران به معنای واقعی (نه رابطه‌بازی‌های حزبی و سیاسی) به صورت حرفه‌ای گردهم آورند، استخدام کنند و از دانش و تجربه آنان بهره ببرند.

ابراهیمی در پایان با بیان اینکه ما دیگر زمان آزمون و خطا نداریم، گفت: کارآفرینی دولتی و حمایت از بیکاران به صورت مدل‌های جدید استخدامی، لازمه خروج از بحران فعلی اقتصادی (که به مراتب بدتر از داعش و گروه‌های تروریستی برای ماست.) و بیکاری گسترده جوانان به ویژه متولدین دهه شصت است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.064 seconds.