.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شفاف باشید ؛
محدودیت کشت برنج ؛ بهانه کمبود آب یا رغبت برای واردات ؟!
شمال نیوز : این نماینده ادامه داد: اگر عنایت دولت به حمایت از تولید داخلی باشد و آن رقبتی که برای واردات هست را به تولید داخل اختصاص دهد این امکان وجود دارد با افزایش راندمان نیاز کشور به برنج با قیمت مناسب توسط برنج‌کاران داخلی تأمین شود. بااین‌حال به نظر می‌رسد رغبت برای واردات بیش از تولید داخل است.....

شمال نیوز : سطح زیر کشت ۶۰۰ هزار هکتاری برنج در کشور بالغ‌بر ۵۰۰ هزار هکتار متعلق به استان‌های نوار شمالی کشور که مهم‌ترین آن‌ها گیلان و مازندران هستند تعلق دارد. محیط مستعد طبیعی در کنار سایر مؤلفه‌ها برنج‌کاری را تبدیل مهم‌ترین فعالیت کشاورزی استان‌های مذکور کرده است. برنج، مشهورترين محصول شمال ایران است و در سرتاسر اين خطه مي‌توان شاليزارهاي بسياري را زير كشت اين محصول ديد که کشاورزان زیادی در آن به کار مشغول هستند.

به گزارش شمال نیوز ، هم‌زمان با آغاز سال ۹۷ صحبت‌های مبنی بر محدودیت کشت برنج در مازندران از سوی مسئولین جهاد کشاورزی استان به دلیل کاهش ذخایر آبی سدهای استان به‌خصوص سد شهید رجائی مطرح شد. موضوعی که، مدیران جهاد کشاورزی استان مازندران ضمن تائید آن اظهار داشتند، به کشاورزانی که در انتهای شبکه آبیاری این سد شالیزاری دارند اعلام‌شده است که زمین‌هایشان را زیر کشت نبرند. طبق اطلاعات موجود، ۳ هزار هکتار از۸ هزار و ۶۰۰ هکتار زمین‌های شالیزاری حوزه شهرستان میاندرود در بخش انتهایی شبکه آبیاری سد شهید رجایی قرار دارند که در صورت ممنوعیت کشت برنج بهره‌برداران آن‌ها که اغلب روستاییان زحمتکش هستند با مشکلات فراوان اقتصادی و معیشتی روبه‌رو می‌شوند.

در همین راستا عیارآنلاین، گفت‌وگویی با شمس الله شریعت نژاد، نماینده مردم مازندران و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی داشته که متن آن به شرح زیر است.

شریعت نژاد، پیرامون محدودیت اعمال‌شده برای کشت برنج توسط دولت گفت: مازندران قطب برنج‌کاری کشور است و کشاورزان زیادی در این منطقه به‌وسیله آن امرارمعاش می‌کنند. مسئولین محلی کاهش سطح آب سدهای منطقه را دلیل اصلی ایجاد محدودیت برای کشت برنج اعلام کرده‌اند. در مرحله اول پیش‌بینی می‌شد ۱۰۰۰ هکتار کاهش سطح زیر کشت داشته باشیم ولی متأسفانه به ۴ هزار هکتار رسیده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه هرساله شاهد آهن هستیم که بخش زیادی از آب‌های ارتفاعات و رودخانه‌های شمال به دریا ریخته می‌شود گفت: کاهش سطح کشت برنج به دلیل کمبود آب در حالی است که طبق گفته مسئولین وزارت نیرو یکی از مشکلات اساسی استان‌های شمالی کشور ( مازندران و گیلان) عدم توان مهار آب‌های روان است.

وی ادامه داد: طبق آمار موجود، قدرت تنظیم آب در شمال زیر ۱۰ درصد است و سالانه مقداری زیادی آب از رودخانه‌های شمال کشور و ارتفاعات به دریا ریخته می‌شود. این در حالی است که می‌توان از همین آب‌ها برای کشاورزی و حتی شرب استفاده کرد.

نماینده مردم مازندران بابیان اینکه در تولید برنج و سایر محصولات استراتژیک مصرفی باید به سمت تولید داخل رفت گفت: شرایط کشور به‌گونه‌ای است که باید تکیه به داخل داشته باشیم و دولت می‌تواند این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: اگر عنایت دولت به حمایت از تولید داخلی باشد و آن رقبتی که برای واردات هست را به تولید داخل اختصاص دهد این امکان وجود دارد با افزایش راندمان نیاز کشور به برنج با قیمت مناسب توسط برنج‌کاران داخلی تأمین شود. بااین‌حال به نظر می‌رسد رغبت برای واردات بیش از تولید داخل است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.299 seconds.