.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
۲۶ تیر – سالروز تاسیس نهاد شورای نگهبان قانون اساسی
۲۶ تیر – سالروز تاسیس نهاد شورای نگهبان قانون اساسی

شمال نیوز: پیروزی انقلاب اسلامی ثمره سالها مجاهدت و جانفشانی انسان‌های آزادی‌خواه و پاک سیرتی بود که به ندای حق‌طلبی عالمی ربانی لبیک گفتند و تشکیل جمهوری اسلامی با رأی قاطع مردم در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ تکمیل کننده این حرکت خدایی بود که الگوی جدید و بی بدیلی را به خداجویان و عدالت‌خواهان سرتاسر دنیا ارائه کرد.

جمهوری اسلامی به عنوان نظامی مبتنی بر توحید و مردم‌سالاری مبانی فکری و عملی نظام سلطه را به چالش کشید و روشی نوین برای سعادت واقعی بشریت را نوید داد.

به لطف خداوند متعال و دور اندیشی حضرت امام خمینی (ره) و مجاهدت عالمانی سترگ و ایستادگی ملت بزرگ ایران قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان میثاقی برای ملت و مبنای استحکام نظام نوپای جمهوری اسلامی به تأیید رسید.
و شورای نگهبان به موجب اصولی از قانون اساسی تأسیس شد و وظیفه خطیر صیانت از قانون اساسی نظام از انحرافات و حفظ آن در مدار اسلام بر عهده این نهاد مقدس گذاشته شد.

شورای نگهبان به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی و عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با شرع و قانون تشکیل شده است. بنابراین شورای نگهبان به منظور تطبیق قوانین با قانون اساسی و شرع و تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه‌پرسی تشکیل شده است.
شورای نگهبان قانون اساسی به اختصار شورای نگهبان از نهادهای نظارتی نظام جمهوری اسلامی ایران است که از دوازده عضو تشکیل شده‌است. شش عضو از این دوازده تن فقهایی هستند که با حکم رهبر عزل و نصب می‌شوند و شش عضو دیگر حقوقدانانی هستند که با معرفی رییس قوه قضاییه و رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند.

تمامی قوانین مجلس شورای اسلامی و صلاحیت نامزدهای تمامی انتخابات سراسری کشور به استثنای انتخابات شوراهای شهر و روستا به تأیید این شورا می‌رسد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 3.723 seconds.