.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
معاون میراث‌فرهنگی سازمان گردشگری خبر داد
آغاز مرمت مسجد جامع ساری طی روزهای آینده
معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: طی دو یا سه روز آینده با توجه به نقشه‌ها و وضعیت موجود کار مرمت مسجد جامع ساری را آغاز کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، عصر روز گذشته مسجد جامع ساری که قدمتی بیش از 3 هزار ساله داشت؛ در آتش سوخت و شدت آتش در حدی بود که نیروهای امدادی همچنان در محل حادثه حضور دارند.

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفری به مازندران به همراه استاندار مازندران و مسؤولان استانی و شهرستانی بازدیدی از آخرین وضعیت این مسجد یا به عبارتی شناسنامه مردم مازندران داشت تا برنامه‌ریزی براساس بهسازی این مکان تاریخی هرچ سریع‌تر صورت گیرد.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بازید از مسجد جامع ساری، اظهار کرد: مشکلی که در بسیاری از این مساجد که در اختیار هیأت امنا است همان‌گونه که در مناطق دیگر نمونه‌هایش را داشتیم این است که به‌صورت لحظه‌ای تصمیم می‌گیرند به‌عنوان نمونه بخشی مناطق  را بهسازی تاسیساتی انجام می‌دهند و کابل‌های مختلف می‌آورند اما کابل‌های قدیمی هم وجود دارد و همه آنها عمری دارند که باید از آن نگهداری شود.

وی  با بیان اینکه چه اتفاقی از لحاظ برقی افتاد باید اطلاعات کامل در این زمینه گرفته شود، افزود: نگهداری این است که تاسیسات این گونه اماکن باید مرتب پایش شود تا این اتفاق ناگوار نیفتد که مدیریت آن بسیار مهم است.

طالبیان با اشاره به اینکه بخش‌های قدیمی این مسجد که آجری است به سرعت می‌توان کار بازسازی و مرمت آن انجام را داد، اضافه کرد: البته تعدادی از درب‌های چوبی سوخته به تازگی عوض شده ولی تعدادی از درب‌های قدیمی است که خسارت جدی بوده  است.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: طی دو یا سه روز آینده با توجه به نقشه‌ها و وضعیت موجود کار مرمت را آغاز کنیم، در حال حاضر هنوز آتش کاملا مهار نشد و شعله‌ در بخش‌های وجود دارد که باید کاملا خاموش شود و سپس کار آواربرداری انجام شود.

این مسؤول ادامه داد: معمولا سقف‌های چوبی در دوره‌های مختلف عوض می‌شوند چون عمر فرسایشی دارند و این کار سختی نیست و به سرعت می‌توانیم انجام دهیم ابتدا باید مطمئن شویم بنا و ساختار مکان از استحکام کافی برخوردار باشد در غیر این صورت کار مقاوم‌سازی مناره و ایوان‌های اصلی و تاریخی انجام شود تا این مکان به وضعیت گذشته برگردد.

طالبیان با اعلام اینکه مسجد جامع شناسنامه شهر ساری و استان مازندران است اگر درست مرمت نشود بخشی از تاریخ از بین می‌رود، افزود: ما تلاش خواهیم کرد بخشی از این مکان که از جنس چوب و سایر است به سرعت جایگزین شود و خود ساختمان به‌ویژه بخش قاجاری حتما خیلی درست مرمت شود و بخش پهلوی سقف و درب‌های چوبی که یک ماه پیش عوض شده خیلی نگرانش نیستیم به سرعت می‌توان انجام داد و بخش قاجاری بخش اصلی از بین رفته که به هر حال خسارت جدی بوده بخشی جبران ناپذیر است ولی بخش زیادی را می‌توان انجام داد.

وی با تأکید بر ضرورت نگاه جدی در ارتباط با اماکن تاریخی، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مختلف دست‌اندرکار باید همه کمک کنند تا این وضع سامان یابد، بارگذاری بیش از اندازه در یک مکان تاریخی موجب همین اتفاق می‌شود بارگذاری اضافه در بحث تاسیسات دلیل این حادثه است که در بافت تاریخی این مساله را داریم و باید سروسامان یابد.

استاندار مازندران در ادامه این بازدید، اظهار کرد: باعث تاسف است این میراث ارزشمند دیار علویان دچار حریق شد.

محمد اسلامی افزود: خدا را شاکریم که این حادثه هیچ آسیب جانی نداشتیم و باید از تلاش‌های و زحمات نیروهای امدادی ساری و شهرهای معین تشکر کنیم.

وی با اشاره به حضور معاون میراث‌فرهنگی در این مسجد، گفت: بعد از بازدید جلسه‌ای باحضور علمای استان درباره وضعیت موجود و تصمیم‌سازی برای زنده‌سازی و احیای این مسجد خواهیم داشت که با اقتدار انجام می‌دهیم.

استاندار مازندران بیان کرد: نکته نخست از لحاظ سامان‌دهی مدیریتی برای کیفیت بیشتر این است که بهره‌برداری این مکان دست مدیریت باشد و یک سیستم مدیریتی پاسخگو باشد تا نظارت، بهره‌برداری و پایش وضعیت را با دقت انجام دهیم.

این مسؤول ادامه داد: نکته دوم این است ملاحظات میراث فرهنگی و نقشه‌های ساختمانی را باید با مدیریت و رهبری میراث فرهنگی برای بافت واجد ارزش انجام شود و براساس آن گروه‌های کاری بازسازی را شروع کنند.

 

وی تصریح کرد: موضوعی که در جلسه امروز با معاون میراث فرهنگی توافق خواهیم کرد این است سیستم برق مکانیکی یکپارچه از جنس هوشمند جایگزین سیستم سنتی گذشته خواهیم کرد.

اسلامی ادامه داد: با این سه سرفصل با هدایت علمای کار بازسازی این مکان تاریخی را آغاز کرده و به سرعت و به زودی در مدار بهره‌برداری برای مردم مازندران خواهیم کرد.

استاندار مازندران به بحث احیای بافت‌های فرسوده براساس دستور رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: مازندران یکی از هفت استانی است که طرح امتداد خیابان قارن به جمهوری در مرکز استان در دستور کار قرار گرفته است که با بهسازی این بافت و ایجاد این پیاده رو بزرگ و پیش‌بینی پارکینگ به میزان کافی نوع بهره برداری را همگن کنیم تا در زمان مدیریت بحران شاهد مواردی از این قبیل نباشیم و همچنین بهسازی بافت فرسوده انجام شود.

این مسؤول افزود: در این زمینه تلفنی با معاون وزارت راه هماهنگ کردیم تا به عنوان همت جمعی در دستور کار قرار دهیم به عنوان اولویت پیاده رو قارن را شروع کند تا شاهد نوسازی اساسی در شهر ساری باشیم.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.168 seconds.