.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پیکر پیشکسوت سرنانواز مازندران در ساری تشییع شد
پیکر استاد آقاجان فیوج زاده پیشکسوت سرنانواز مازندران با حضور دوستداران هنر موسیقی و فرهنگ استان تشییع شد.

به گزارش شمال نیوز، آقاجان فیوج زاده پیشکسوت سرنا نواز مازندران که بیش از نیم قرن در حوزه موسیقی و سرنانوازی فعالیت داشت عصر دوشنبه دار فانی را وداع کرد و آیین وداع با این هنرمند فقید پیش ازظهر سه شنبه در سالن ارشاد ساری برگزار شد.

مرحوم آقاجان فیوج زاده متولد ۶ تیرماه ۱۳۱۲ روستای تنگه لته ساری و از خانواده‌ای مهاجر است و سالها در ساری زندگی می کرد و در نوجوانی با لله‌وا آشنا می‌شود ولی سرنا را بعدها به‌عنوان ساز اصلی انتخاب می‌کند و نزد استادانی نظیر کربلایی علی جان و محمدقلی شاگردی می‌کند و تمام تکنیک‌ها و مقام‌های ویژه سرنا را می‌آموزد و بر اساس تکرار و تمرین و تحقیق راوی متفاوتی از مقام‌های ویژه سرنا می‌شود.

مرحوم فیوج زاده در نوازندگی ضرب و دسرکوتن نیز چیره‌دست بود.برادر بزرگش مصطفی علیزاده فیوج زاده که همچنان در قید حیات است نوازندهٔ چیره‌دست ساز کمانچه و دسرکوتن است که از وی اثری به همت فرهنگ خانه تحت عنوان کمانچهٔ مازندران منتشر شد.

مصطفی علیزاده علیرغم اینکه هم‌اکنون روشن‌دل است و ۹۵ سال سن دارد ولی ساز را خوش می‌نوازد. علی و محسن علیزاده در مکتب وی آموزش‌دیده و سالها به همراه عموی هئذ به اجرای برنامه‌های سرنا و دسرکوتن پرداختند و هم‌اکنون از راویان برجسته تکنیک‌های دسرکوتن هستند.زنده‌یاد فیوج زاده در جشنواره‌های معتبر فجر و کشوری و استانی نیز به اجرای برنامه پرداخت و شایسته لوح سپاس و تقدیر و مقام شد.

تکنیک‌های ویژه نوازندگی استاد فیوج زاده به همت زنده‌یاد استاد احمد محسن پور در کاستی تحت عنوان سرنای مازندران ضبط و منتشر شد، از مرحوم آقاجان فیوج زاده بارها تجلیل شد و بار آخر در اولین جشنواره موسیقی لیلم باآنکه به‌شدت بیمار بود در سالن هلال‌احمر ساری مورد تجلیل قرار گرفت./مهر


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.084 seconds.