.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ابراز شگفتی و نگرانی محافل غربی؛
نامه محرمانه ترامپ به سران عرب چگونه به دست رهبر ایران رسیده است؟!
بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص دسترسی به نامه محرمانه ترامپ به سران عرب، موجب ابراز شگفتی و نگرانی محافل غربی شد.

به گزارش مشرق، رهبر معظم انقلاب اسلامی، چهارشنبه هفته گذشته- 19 اردیبهشت- در دیدار هزاران نفر از دانشجویان و معلمان در دانشگاه فرهنگیان فرمودند: «همین دو سه روز قبل از این، ترامپ یک نامه‌ای نوشته است به رؤسای کشورهای خلیج‌فارس - که به این نامه ما توانستیم دست پیدا کنیم و ببینیم - و در این نامه به اینها می‌گوید که باید همه‌تان متّفق بشوید، باید این کار را بکنید، باید آن کار را بکنید، من هفت تریلیون دلار اینجا خرج کرده‌ام برای شما. مردک! هفت تریلیون دلار شما برای اینها خرج کردی! هفت تریلیون دلار خرج کردی برای اینکه بر عراق مسلّط بشوی، بر سوریه مسلّط بشوی؛ خب نتوانستی؛ به درک! می‌گوید باید این کار را بکنید، این کار را بکنید، این کار را بکنید؛ [در جملاتش] «باید» دارد! به همه‌ این رؤسا هم این نامه را نوشته و فرستاده».

بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای درخصوص دسترسی به نامه محرمانه ترامپ به سران عرب، موجب ابراز شگفتی و نگرانی محافل غربی شد.

در همین رابطه، واشنگتن پست در گزارشی نوشت: سخنان رهبر ایران این سؤال را ایجاد کرده که وی چگونه به نامه محرمانه میان رئیس‌جمهور آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش دست یافته است.

در گزارش واشنگتن پست به تعداد دقیق کشورهایی که نامه ترامپ را دریافت کرده‌اند ‌اشاره نشده اما تصریح شده است که عربستان و امارات حتماً این نامه را دریافت کرده‌اند.

سخنگوی کاخ سفید و سخنگوی امنیت ملی آمریکا در پاسخ به ماجرای این نامه می‌گویند نمی‌توانند درباره مکاتبات محرمانه رئیس‌جمهور اظهار نظر کنند اما یک مقام ارشد دولت آمریکا بصورت ناشناس ارسال این نامه را تایید کرده و می‌گوید ترامپ حدود دو هفته پیش نامه‌ای را به سران عرب متحد خود در منطقه ارسال کرده است.

به نوشته واشنگتن پست عربستان سعودی بصورت محرمانه به این نامه پاسخ داده است و در آن علاوه‌بر طرح نکاتی درباره ایران، بر لزوم فشار به قطر تاکید کرده است. سفارت عربستان در آمریکا از توضیح درباره این نامه‌نگاری‌ها خودداری کرده است.

گفتنی است بعد از آنکه ترامپ جواب کشورهای عربی به نامه اول را دریافت کرد، حدود یک هفته قبل نامه دومی برای تاکید بر مواضعش به متحدان خود در منطقه ارسال نمود.

یک مقام دولتی آمریکا به روزنامه واشنگتن پست گفت که نامه اول حدود دو هفته قبل ارسال شده است.

وی افشا کرد که این نامه‌ها نه تنها از متحدان آمریکایی خواسته حضور فعالانه‌تری در نقاط حساس منطقه از جمله سوریه داشته باشند بلکه در ادامه مذاکرات ترامپ با سران کشورهای عربی که طی دو ماه اخیر داشته، است.

«تئودور کاراسیک» مشاور ارشد یک اندیشکده آمریکایی تاکید کرد اینکه رهبر ایران توانسته متن نامه را مطالعه کند، مسئله بسیار مهمی است زیرا در آن نکات مهمی درباره اینکه ایران با چه اقداماتی از سوی آمریکا روبه‌رو خواهد شد، آمده است.کاراسیک همچنین احتمال داد که این نامه توسط یکی از قدرت‌های منطقه‌ای که رابطه چندان بدی با ایران ندارد، مثل قطر، کویت، عمان، اردن یا حتی یک کشور خارجی مانند روسیه به دست ایران رسیده باشد.

نیویورک‌تایمز نیز با تایید سخنان رهبر انقلاب درباره نامه ترامپ به کشورهای عربی، تاکید کرد که دیده ‌شدن متن نامه توسط رهبر ایران مسئله مهمی است.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک منبع آگاه نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا با ارسال دو نامه محرمانه به کشورهای عربی، ضمن ابراز نارضایتی از هزینه‌های واشنگتن در غرب آسیا، خواستار تقبل هزینه‌های ائتلاف ضد ایران از سوی آنها شد.

نیویورک تایمز با ‌اشاره به سخنان (19 اردیبهشت) رهبر معظم انقلاب درباره خروج ترامپ از برجام، نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران روز چهارشنبه علنا اعلام کرد که نامه اول وجود دارد ... البته او ‌اشاره‌ای نکرد که متن این نامه چگونه به دستش رسیده است».


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.28 seconds.