.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
در نشست استانداران ساحلی مطرح شد:
ایجاد دبیرخانه استان های شمالی کشور در مازندران / مشکلات به صورت ملی حل شود
استاندار مازندران گفت که دبیرخانه دایمی استان های شمالی کشور ( مازندران ، گیلان و گلستان ) به منظور بررسی ظرفیت های اقتصادی و اجتماعی این استان ها برای رشد و توسعه تشکیل شده است.
ایجاد دبیرخانه استان های شمالی کشور در مازندران / مشکلات به صورت ملی حل شود

 

شمال نیوز: نشست استانداران ساحلی خزر بمنظور همکاری های مشترک برای شتاب بخشی به روند توسعه همه جانبه استانهای شمالی با حضور استانداران گیلان، گلستان و مازندران، معاونین سیاسی، عمرانی و اقتصادی استانداری و روسای اتاق بازرگانی استان های شمالی در بابلسر برگزار شد.

به گزارش  شمال نیوز به نقل از روابط عمومی استانداری، محمد اسلامی، در نشست استانداران ساحلی خزر با اشاره به این که در دنیای امروز، اساسا با برنامه ریزی های توسعه منطقه ای، توفیقات چشمگیر بدست می آید و توسعه منطقه ای می تواند بمعنای حقیقی کلمه، تحقق بخش توسعه پایدار باشد، گفت: استان های شمالی دارای مسایل، مشکلات و رویکردهای مشابه هستند که اگر ضریب هماهنگی و همکاری سه استان ارتقاء و هم افزایی بوجود آید، می توانیم با هزینه کمتر و در زمان کمتر، اهداف خود را محقق نماییم.

استاندار مازندران با بیان این که آسیب هایی که در استان های شمالی بوجود آمده بویژه در حوزه محیط زیست، آسیب هایی است که خیلی از موارد آن غیر قابل جبران است، افزود: پیشگیری از آسیب های بیشتر و جایگزین کردن دانش ها و روش هایی که می تواند سرعت آسیب ها را کاهش دهد و روند آن را متوقف نماید از جمله موارد اولویت دار است که با توجه به نقش استان های شمالی در تامین و امنیت و سلامت غذایی کشور، در سایه همکاری و هماهنگی می تواند تاثیر ژرف و ماندگار داشته باشد.

مقام عالی دولت در مازندران، فرصت های بازار پیش روی سه استان شمالی را از جمله مسایل مهم و مشترک دانست و تصریح کرد: منطقه خزر و غرب آسیا سهم 35 درصدی مصرف مرکبات و محصولات باغی شمال را داراست که در سایه مدیریت پابرجا و ایجاد ظرفیت لجستیک و بازرگانی مقتدر با محوریت بخش خصوصی می توان در این بازارها ماندگار شد و سهم خود را از بازارهای یاد شده به سهم قابل اعتماد متقابل تبدیل کرد.

اسلامی مباحث مرتبط با حوزه اجتماعی و آسیب های اجتماعی را از دیگر مسایل مشترک بین سه استان دانست که موجب تاثیر از هم می شود و تصریح نمود: مسایل یاد شده از جمله مسایل اساسی است که ایده و ضرورت نشست ها و همکاری های سه جانبه را به ذهن متبادر کرد که ان شاء الله با ایجاد کمیته های کاری مشترک بتوان تصمیماتی اتخاذ کرد تا سه استان بتوانند مسایل مبتلا به و توسعه ای را دنبال نمایند.

استاندار مازندران، بحث دریای خزر بعنوان یک ظرفیت مهم را بسیار اساسی دانست و گفت: برای بهره برداری از دریا نیاز به سرمایه گذاری در برخی بخش ها داریم تا ریزش و رویش آبزیان در دریا با یک نقشه میان مدت و دراز مدت دنبال شود. اسلامی گردشگری و تفریحات دریایی را بعنوان فرصتی مهم عنوان کرد و افزود: باید یک ظرفیت از بخش خصوصی بتواند بر اساس تقویم درست و با تورگردانی، گردشگران داخلی و خارجی را جذب نماید. استاندار، مطالعات زیست محیطی دریایی را یک موضوع مهم برای حفظ ذخایر دریایی دانست و اظهار داشت: دریا از جمله فصل های مشترک همکاری سه استان شمالی است.

وی در ادامه با بیان این که مازندران 23 هزار و 756 کیلومتر مربع است و 3 میلیون و 283 هزار نفر جمعیت دارد که یک دهم از جمعیت کل کشور را به خود تخصیص می دهد، خاطر نشان ساخت: مازندران دارای 1 میلیون و 107 هزار هکتار جنگل و 585 هزار هکتار مرتع، 242 هزار هکتار اراضی زراعی و 90 هزار و 800 هکتار اراضی باغی، 22 شهرستان، 56 بخش، 58 شهر، 131 دهستان و 389 کیلومتر راه آهن می باشد.

اسلامی با اشاره به این که مازندران دارای 4 بندر شامل نوشهر، فریدونکنار، امیرآباد و نکا با کارکرد تجاری، شیلات و صیادی و مناطق ویژه و 5 گمرک و 3 فرودگاه ساری، نوشهر و رامسر و 338 کیلومتر نوار ساحلی است، یاد آور شد: میانگین نرخ بیکاری کشور 12.6 درصد است در حالی که میانگین نرخ بیکاری مازندران در سال 96 به 10 درصد رسیده است.

وی با بیان این که سالانه بالغ بر 6 میلیون تن در مازندران، محصولات زراعی و باغی و 880 هزار تن آبزیان دریایی و پرورشی تولید می شود، گفت: در 213 هزار هکتار زمین زیر کشت برنج در مازندران، سالانه بالغ بر 1 میلیون و 351 هزار تن شلتوک تولید می شود که 40 درصد تولید کشور را شامل می شود. مازندران با 85 هزار هکتار باغات پرتقال و 1.8 میلیون تن تولید و 25 هزار هکتار باغات نارنگی با 550 هزار تن تولید، مجموعا در 115 هزار هکتار اراضی باغی و 2.5 میلیون تن تولید 44 درصد تولید مرکبات کشور را بر عهده دارد.

اسلامی با اشاره به این که در 6500 هکتار از باغات کیوی استان، سالانه 180 هزار تن تولید صورت می گیرد که 85 درصد تولید کشور را در برمی گیرد، اظهار داشت: در 154 هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم سالانه 158 هزار تن و در 12 هزار و 650 هکتار اراضی تحت پوشش کلزا سالانه 33 هزار تن محصول تولید می شود.

وی با اعلام این که مازندران رتبه نخست در تولید برنج، مرکبات، کیوی و گل و گیاه زینتی را داراست، افزود: مازندران هم چنین رتبه نخست گوشت سفید را با 108 هزار تن تولید مرغ، رتبه اول جوجه یک روزه گوشتی را با 275 میلیون قطعه و ماهیان پرورشی را با 75 هزار تن در کشور داراست.

استاندار مازندران با اشاره به این که در مازندران 60 هزار تن ماهیان گرم آبی و 14 هزار و 700 تن ماهیان سرد آبی تولید می شود، ابراز نمود: مازندران دارای 27 شهرک و 12 ناحیه صنعتی با مساحتی بالغ بر 1923 هکتار است و 3170 واحد دارای پروانه و 134 هزار واحد اصناف هستند.

اسلامی با بیان این که نرخ نفوذ اینترنت در مازندران 110 درصد، تلفن همراه 125 درصد، تلفن ثابت 25.5 درصد است و بعد از تهران رتبه دوم کشور را در برخورداری از زیرساخت های الکترونیک داراست، گفت: 58 شهر استان دارای پوشش نسل 3 ، 38 شهر پوشش نسل چهارم، 2200 مورد زیر پوشش نسل دوم و تعداد 1605 روستای استان به اینترنت پرسرعت wi-fi متصل هستند.

وی با اشاره به این که مازندران دارای 200 واحد اقامتی، 273 واحد پذیرایی و 205 دفتر خدمات مسافرتی است، یاد آور شد: مازندران در گردشگری سلامت و طبیعت گردی دارای ظرفیت های خوبی است.

استاندار مازندران با بیان این که در حوزه گردشگری اولویت ما احیا صنایع دستی بومی، آیین ها و هنرهایی است که در سال های گذشته مورد غفلت واقع شده است، گفت: با توجه به استقبالی که از بوم گردی شده است امیدواریم که بتوانیم 50 واحد بوم گردی فعلی را در پایان سال 98 به 500 واحد ارتقا بدهیم.

 دبیرخانه استان های شمالی کشور در مازندران دایر شد

استاندار مازندران در حاشیه نشست استانداران شمالی کشور در بابلسر افزود: در دبیرخانه استان های شمالی کشور با بهره گیری از نقطه نظرات کارشناسان و صاحبنظران برای رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی این استان ها برنامه ریزی و تصمیم گیری می شود.

محمد اسلامی گفت : براساس تصمیم استانداران شمالی کشور ، از این پس نشست نماینده عالی دولت در این مناطق با دعوت از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ولی فقیه در استان ها برای هم اندیشی بهتر پیگیری می شود.

نماینده عالی دولت در مازندران نشست استانداران شمالی را در راستای توسعه همه جانبه در این مناطق بیان کرد و اظهار داشت : استان های شمالی دارای ظرفیت های خوبی در حوزه اقتصادی و اجتماعی به خصوص سواحل دارای ذخایر غنی هستند که باید این ظرفیت ها به طور همسان برای رشد اقتصادی این مناطق مورد بهره برداری قرار گیرد.

اسلامی گفت : در شرایط فعلی به دلیل بهره برداری بیش از حد از منابع طبیعی و محیط زیست در استان های شمالی کشور، فشار بیشتر بر این منابع باعث از دست رفتن آنها می شود و ما باید به گونه ای از این مواهب استفاده کنیم که نسل های آینده نیز از آن بهره مند شوند.

استاندار مازندران ابراز امیدواری کرد تا نشست استانداران شمالی کشور بتواند راهگشایی رفع برخی مشکلات در این مناطق از جمله تک محوری بودن حمل و نقل و سایر زیرساخت شود و زمینه توسعه صنعتی را در این استان ها فراهم کند.

نخستین نشست استانداران شمالی کشور در دولت دوازدهم عصر چهارشنبه در بابلسر مازندران با شرکت استانداران مازندران، گیلان و گلستان برگزار شد.

پیش از نیز در دولت یازدهم برای نخستین بار این نشست ها برگزار شد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.123 seconds.