.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
راهکارهای جان سالم به در بردن در جاده‌های ناایمن
انسان، راه و وسیله نقلیه از عوامل مهم در تصادفات و وقوع حوادث رانندگی هستند و هر کدام می‌تواند اثربخشی یکدیگر را کاهش و یا افزایش دهد و آنچه غیرقابل کتمان بوده این است که جاده‌های کشور از امنیت لازم برخوردار نبوده و مشکلات ساختاری جدی دارند.

به گزارش شمال نیوز، وضعیت نامناسب حوادث جاده‌ای کشور در حدی است که از آن به‌عنوان یک بحران نام برده می‌شود و می‌توان گفت تقریباً ناامن‌ترین تصادفات رانندگی را در دنیا داریم.

برای جلوگیری از تصادف‌های جاده‌ای، پیشگیری و مقررات پیشگیرانه از عوامل بسیار مهم در رانندگی است چراکه این امر نیازمند تسلط فراوان هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ روحی، روانی و جسمی دارد.

عوامل تصادف علاوه بر در بر دارنده بودن هزینه‌های اقتصادی، هزینه‌های جبران‌ناپذیر جسمی، روحی و اجتماعی را به‌دنبال دارد و روزانه میلیاردها تومان ضرر اقتصادی ناشی از تصادفات جاده‌ای در کشور ایجاد می‌شود و حال با یک حساب سرانگشتی می‌توان یادآور شد که با این میزان رقم قابل توجه چه تعداد مدرسه، درمانگاه، جاده ایمن و ... می‌توان ساخت و به‌جای هزینه در این مسیر شاهد هزینه‌های مالی و جانی تصادفات رانندگی هستیم.

انسان، راه و وسیله نقلیه از عوامل مهم در تصادفات و وقوع حوادث رانندگی هستند و هر کدام می‌تواند اثربخشی یکدیگر را کاهش و یا افزایش دهد و آنچه غیرقابل کتمان بوده این است که جاده‌های کشور از امنیت لازم برخوردار نبوده و مشکلات ساختاری جدی دارند.

به‌عنوان مثال می‌توان به جاده‌های مازندران اشاره کرد که در زمان بارش برف و باران دچار لغزندگی شده و شاهد تصادفات پی در پی هستیم که گاهاً منجر به فوت افراد می‌شود و حتی در برخی مواقع شاهد این هستیم چندین نفر از اعضای یک خانواده به کام مرگ می‌روند.

در هنگام بارندگی معمولاً به دلیل عدم استاندارد بودن جاده‌ها و لغزندگی حاصل از بارش باران یا برف، میزان تصادفات جاده‌ای افزایش پیدا می‌کند، البته نبود دید کافی، بخار گرفتن شیشه‌ها، کاهش دید افقی، آبگرفتگی جاده‌ها و استاندارد نبود آسفالت جاده‌ها نیز در بروز تصادف‌های جاده‌ای مؤثر است.

معمولاً عدم تسلط رانندگان بر خودرو در شرایط بارندگی و عدم کنترل خودرو هنگامی که آب در جاده‌ها جمع می‌شود و کنترل نشدن سرعت خودرو و به‌درستی کار نکردن سیستم ترمز خودرو به بروز حوادث جاده‌ای کمک می‌کند.

مازندران از جمله استان‌هایی است که در بیشتر فصول سال با بارندگی همراه است و در جاده‌های کوهستانی که معمولاً از استاندارد کمتری در جاده‌سازی برخوردار است بیشتر در معرض حادثه و تصادف قرار می‌گیرد.

جاده‌های مواصلاتی استان اعم از هراز، فیروزکوه و کندوان هر سه در مناطق کوهستانی واقع بوده و به‌دلیل اهمیت جغرافیایی نیز از جاده‌های پرتردد کشور هستند.

پرتردد بودن جاده‌ها، بارندگی و لغزندگی و پرپیچ و خم بودن جاده‌ها همگی دست به دست هم داده تا آمار تصادفات و مرگ و میر در آن زیاد باشد.

حال نگاهی می‌اندازیم به آمار تصادفات جاده‌ای در مازندران.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران در این زمینه می‌گوید: در چند روز اخیر براساس آمار جمع‌آوری‌شده شهرستان‌های بابلسر، نور و سوادکوه هر کدام با سه کشته و شهرستان‌های آمل، محمودآباد، عباس‌آباد و چالوس هر کدام با یک مورد به‌ترتیب بیشترین فوتی در آن به ثبت رسید.

علی عباسی با بیان اینکه از این تعداد 9 نفر بومی و بقیه غیربومی هستند، افزود: براساس آمار از این تعداد هفت نفر سرنشین، چهار نفر عابر پیاده، موتورسوار و راننده هر کدام با یک مورد در مراکز پزشکی قانونی استان به ثبت رسید.

وی با اشاره به اینکه تصادف با خودرو عواقب ناخواسته متعددی در پی دارد، گفت: تصادفات از خسارت مالی گرفته تا آسیب‌های جانی و روانی را به‌دنبال دارد و رانندگان از همان ابتدا باید تمام تلاش خود را به‌کار گیرند تا از تصادف جلوگیری کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران اظهار کرد: رانندگی هنگام بارش باران موضوع بسیار مهمی است که چه بسا از میان هزاران نفری که سالانه جان خود را در جاده‌های لغزنده از دست می‌دهند، با افزایش مهارت رانندگی و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی (صبر و حوصله ، عدم استفاده از موبایل،تغییر مسیر ناگهانی، رعایت فاصله طولی با خودروی جلویی و در آغوش گرفتن کودک حین رانندگی) به‌راحتی می‌توانستند هنگام روبه‌رو شدن با حوادث احتمالی در جاده‌های خیس و بارانی علاوه بر کنترل وسیله نقلیه، بتوانند جان سالم به در ببرند./فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.288 seconds.