.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خوب و بد پایتخت ۵/ آیا ایران پایتخت ندارد؟!
ایران پایتخت دارد ولی باید در صدا و سیما بگردیم تا پیدایش کنیم...
خوب و بد پایتخت ۵/  آیا ایران پایتخت ندارد؟!

به گزارش ذاکرنیوز، من از بیننده های پر و پا قرص سریال پایتخت در ۴ فصل قبلی بودم و نقطه قوت این مجموعه را فیلم نامه خوب آن می دانستم.

  فصل پنجم سریال پایتخت که در نوروز ۹۷ از شبکه اول سیما در حال پخش است نشان داد که این پایتخت ربطی به پایتخت ایران دارد و واقعا نمی دانم آیا از نظر مسوولین صدا و سیما اصلا ایران پایتختی دارد یا خیر؟

  فصل اخیر این سریال  به راحتی بسیاری از حدود دینی و اخلاقی را زیر پا گذاشت و عملا از یک سریال برای جمع خانوادگی نوجوان تا بزرگسال، به سریالی پشت پرده تبدیل شد.

اما مهمتر از آن شروع به تحقیر ملت ایران در برابر کشور ترکیه در این سریال است و در نهایت تعجب نشان می دهد یک خانواده ایرانی که تمام ایران از شمال تا جنوب را در فصل های قبلی دیده است مات و مبهوت ترکیه شده است.

خجالت آور آن است که سعی می کند مسائلی چیپ چون سوار بالن شدن و گردش دریایی را چنان با آب و رنگ نشان دهد که گویی نویسنده محترم یک ترکیه ای اصل است و دچار بیماری شدید آلزایمر نسبت به جذابیت های توریستی ایران شده و ....

   گریه آور این است که تحقیر ملت را به اوج رسانده و خیلی بی ادبانه قهرمان های ایرانی افرادی فقیر که مجبور به دروغگویی برای حفظ آبرو هستند نشان می دهد و یک کشتی گیر ترک را فردی موفق و میلیادر معرفی می کند.

جالبی داستان هم اینکه که برای فرار از انتقادات احتمالی با یکسری دیالوگ های بی روح سعی می کند بگوید که این همه پیشرفت اصلا اهمیت ندارد و مهم این است که خانواده داشته باشی!!
 
  مسوولین محترم صدا و سیما نباید گرفتار خواب بهاری شوند یا فکر کنند که بقیه به خواب رفته اند...


هر انسان ساده ای می داند که اگر در یک سریال بارها کشور یا فردی را موفق و قبله آمال افراد معرفی کردی و یکبار هم گفتی البته مشکل خانوادگی دارد و اصلا هیچ ناراحتی را در او نشان ندادی و او را اسوه ادب و احترام نشان دادی هرگز و هرگز و هرگز نمی توانی مدعی شوی که سبب جذب بیننده ها به آن کشور و فرد نشده اید...


امروز صدا و سیما با تمام ادب و احترامی که به ایشان داریم در برنامه های مختلف خود در حال برتر معرفی کردن غرب است و چطور شما توقع دارید که در برنامه  دورهمی دروغ بخشش حقوق پزشکان کانادایی را با آب و رنگ منتشر کنید و از آن طرف توقع رشد تولید ملی و حمایت عمومی از کالای ایرانی را داشته باشی؟!

هرگز این رفتار مسوولین عزیز صدا و سیما قابل دفاع نیست و امیدواریم در این سال که به فرمایش مقام معظم رهبری باید همگی به کالای ایرانی الویت دهیم شاهد اصلاح راهبرد صدا و سیما باشیم.
امیدواریم دوباره گوینده اخبار نگوید: در کشورهای غربی برای حل ....راه حل های زیادی دارند اما متاسفانه در ایران....

 با توجه به اقبال مردمی به سریال #پایتخت از بین سریالهای نوروزی، تحلیل نقاط مثبت و منفی آن قابل طرح است.

 خلاصه قصهٔ سریال پایتخت ۵
 دربارهٔ یک خانواده است که هر بار ماجراهایی را تجربه می‌کنند. خانواده نقی معمولی مجبور می‌شوند سر از یک کشور خارجی (ترکیه) در بیاورند .. آن‌ها در ترکیه سوار بر بالن می‌شوند. فردی که مسوول هدایت بالن است سکته می‌کند و با مرگ او، ارسطو هدایت بالن را به دست می‌گیرد. بالن این خانواده را به میانه جبهه داعش می‌برد. در این شرایط آن‌ها برای پنهان شدن از چشم داعش اقدام به پوشیدن لباس‌های داعش می‌کنند. در بخش دیگری از داستان، دوباره بالن از مسیر اصلی خود منحرف شده و به سمت یکی از کشورهای اروپایی می‌رود.

  بعضی نکات مثبت پایتخت5:

 به تصویر کشیدن زشتی گناهانی چون تجسس، طمع، خساست، قضاوت زودهنگام و عجولانه
 تعریضها و کنایه های سیاسی: مثل مشابهت سازی عموترامپ ختنه گر با خود ترامپ! خواندن آوازهایی علیه آمریکا و..
برجسته سازی نماز خواندن نوجوانان  و بزرگسالان در فیلم. کاری که کمتر در فیلمهای ما نشان داده میشود.

 بعضی نکات منفی پایتخت 5 :

 دوگانگی در غیرت: نقی که حتی با شنیدن نام دخترانش توسط یک جوان غریبه می آشوبد و با سیلی پاسخ او را میدهد، به طمع رفتن سفر مجانی به ترکیه حاضر میشود تا غیرتش را براحتی کنار بگذارد و کنار هم نشینی زنش و یک مرد غولتشن، و خواهرش با مردی نامحرم را تاب بیاورد و دم نزند. (ذوق زدگی برای رفتن به خارج)
 ترویج رفتارهای ضد فرهنگی و فرو ریختن حیا و عفت اخلاقی مثل: ختنه کردن بعد از ایام نوزادی، رقصهای زیاد و نمایش آنها، بی احترامی زیاد به مادر، قبح شکنی از روابط دختر و پسر (بارها تکرار و عادی سازی مفهوم "جاست فرند")، بازیگر نقش تقی عکس لباس شب زنانه به زن برادرش نشان میدهد،  مدل موی جیغ و زنانه از مردها، بی احترامی به مهمانها و خواستگارها، پخش آهنگهای شبه غنا و نامناسب به وفور به نحوی که برای اولین بار در #صداوسیما صدای یک  خواننده غیرایرانی (ابراهیم  تاتلیس یک خواننده ترک) پخش و در این مورد تابوشکنی میشود.
 ایجاد ولع و تشویق برای سفر برای ترکیه: پایتخت از شوق زیارت امام رضا از سری 1 به شوق زیارت ترکیه در سری 5 رسیده! سفر به  ترکیه برای وارد کردن جنس به  ایران، درست برخلاف عزم ملی برای احیای #تولید_ایرانی.. هرچند در انتهای فیلم حتما چنین اتفاقی نمیفتد اما اثر آن بعنوان یک شغل پردرآمد در افکار عمومی بر جای میماند.

متاسفانه با سوژه شدن ترکیه برای پایتخت 5، گویا محتوای فیلم هم #ترکیزه شده. خیانت و شک به روابط یکدیگر تقریبا بین همه  کاراکترها به چشم میخورد. شک به رابطه نقی و مبینا! ارسطو و هما! فهیمه و رحمت! بهتاش و مبینا! وغیره می باشد.
 برخلاف سری های گذشته، وجه  تربیتی و  آموزشی پایتخت تنزل شدیدی پیدا کرده و نقاط منفی آن بیشتر هویداست. به عنوان نمونه، رفتار فهیمه با رفتارهای نابهنجار پسرش، رفتاری ضدتربیتی است.  مثلا پسر دزدی میکند، پنهانی و قاچاقی قصد فرار میکند و مادر نه تنها با او رفتار تنبیهی ندارد، که برعکس حامی اوست.
 امید است در ادامه قسمتها، این وضعیت ادامه نداشته باشد و نقاط مثبت بیشتر باشد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.075 seconds.