.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
روایتی از داشته ها و نداشته های یک استان ؛
مازندران معبر یا مقصد گردشگران ؟!
شمال نیوز : سؤال اینجاست که تا چه اندازه شهرهای گردشگری مازندران توان نگهداری مسافران و گردشگران را به عنوان شهر مقصد دارند تا صرفاً معبری برای عبور گردشگر برای پیدا کردن مناطق گردشگری دیگر نباشند.....

شمال نیوز: محمدحسین ملایی‌کندلوسی/ مازندران مقصد تعداد زیادی از گردشگران است، آمارهای متفاوتی از حضور 40 میلیونی گردشگران در طول سال ارائه می‌شود که بخش زیادی از این مسافران در ایام نوروز این استان را برای مقصد سفر انتخاب می‌کنند.

در حوزه گردشگری و جذب مسافران باید بسته‌های خاص و متنوعی پیش بینی شود، ماندگار کردن طولانی کردن زمان ماندگاری مسافران یکی از اقدامات جدی است که تاکنون برنامه‌ای برای آن تدارک دیده نشده است.

باید قبول کرد و پذیرفت، مسافرانی که به مازندران سفر می‌کنند، تنها به خاطر شاهکار خلقت الهی است، مدیران استانی هیچ نقشی در افزایش تعداد گردشگران ندارند.

ضعف در برنامه‌های گردشگری به حدی جدی است که مدیران استانی تنها اقدام به شمارش تعداد حضور مسافران می‌کنند، ظرفیت‌های موجود تنها و تنها به صورت باری به هر جهت و اقدامات خودجوش بوده و چون نظارت‌ها در این بخش چندان قوی نیست، فضا برای تخلف هم به شدت وجود دارد.

نامناسب بودن فضا به لحاظ بهداشتی، عدم نظارت بر قیمت این فضاها نه تنها زمینه جذب گردشگر را فراهم نمی‌کند بلکه نوعی دلزدگی از حضور در مازندران را فراهم می‌کند.

در کنار موهبت‌های گردشگری انتظار است که برنامه‌ مناسب برای ماندگاری گردشگران در استان فراهم شود، با وجود تبلیغات گسترده بر روی کاغذ در ارتباط با اجرای برنامه‌های متنوع، نیازمندی‌های گردشگران در این بخش‌ها تامین نمی‌شود.

مازندران در کنار موهبت‌های الهی از فرهنگ غنی و سنتی بسیار زیادی برخوردار است، جای برگزاری جشنواره‌های متعدد در استان خالی است، مهم‌ترین برنامه‌های که تبلیغات زیادی  در ارتباط با آن انجام می‌شود، برگزاری کنسرت‌های متعدد در سطح استان است که این کنسرت‌ها در نقاط خاصی تدارک دیده می‌شود و به دلیل هنجارشکنی در هنگام برپایی کنسرت‌ها مشکلات فرهنگی هم متوجه کشور می‌کند و بعضا حاشیه‌ها ایجاد شده در کنسرت‌ها از خود مراسم پر زرق و برق‌تر می‌شود.

یکی از اقداماتی که در طول سفر باید به آن توجه کرد، ارائه سنت‌های ناب و بومی اصیل هر منطقه است، در استان مازندران این رویه برعکس است، ما به جای انتقال فرهنگ بومی و اصیل این استان مقلد فرهنگ‌های وارداتی می‌شویم.

مدیریت در سفر یعنی اینکه متولیان استانی با تدوین برنامه‌های مناسب، زمینه تقسیم گردشگران را در همه نقاط استان فراهم کنند، در حال حاضر همه ظرفیت‌های گردشگری در چند نقطه پراکنده شده که باعث مشکلات جدی برای افراد بومی و منطقه‌ای می‌شود.

جای خالی برنامه‌های شاخص فرهنگی و اصیل برگرفته از آداب و سنن مازندران خالی است، اندک برنامه‌های که به اسم برنامه‌های بومی برگزار می‌شود، تنها در حد پوشش خلاصه شده، محتوا و متن برنامه‌ها چندان غنی نیست. 

سفر و مسافرت و دیدن مناظر جاذبه‌های طبیعی و آثار مهم تاریخی از مهم‌ترین برنامه‌های هر خانواده ایرانی در ایام تعطیلات به ویژه نوروز و فصل شکوفایی طبیعت است تا هم بتواند بر دانش خود در این زمینه بیفزاید و هم تمدد اعصابی کرده باشد.

استان مازندران نیز یکی از مقاصد بسیار پرطرفدار و پرتردد برای همه گردشگران داخلی و خارجی است چرا که وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار فراوان در جای جای این استان سرسبز و زیبا می‌تواند جسم و روح هر انسان‌ خسته از زنگار زندگی ماشینی و صنعتی را جلا و صیقل دهد و آرامشی کم‌نظیر را به او هدیه کند.

اما باید توجه داشت که تاکنون زیرساخت‌های گردشگری در مازندران تا چه اندازه توانسته است ذائقه و نیازهای گردشگران را برآورده سازد و تا چه میزان بر توسعه این زیرساخت‌ها، متناسب با مِتُد گردشگری روز دنیا افزوده شده است و این از آن جهت حائز اهمیت است که برخی تحلیل‌گران معتقدند مازندران مسیری برای عبور گردشگران به مقصد دیگر استان‌ها شده است و اقامت و ماندگاری آنها در مازندران از مطلوبیت و مقبولیت لازم و در خور شأن گردشگری مازندران نیست.

در بین شهرهای مازندران، نوشهر یکی از پرترددترین و مسافرپذیرترین شهرهای گردشگری است که در ورودی پایتخت قرار دارد و همه ساله در طول ایام تعطیلات نوروزی و تابستان، خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی به این شهرستان معروف گردشگری می‌آیند تا تعطیلات خود را سپری کرده و خاطرات زیبا و روح‌نوازی را برای خود رقم بزنند.

اما سؤال اینجاست که تا چه اندازه شهرهای گردشگری مازندران توان نگهداری مسافران و گردشگران را به عنوان شهر مقصد دارند تا صرفاً معبری برای عبور گردشگر برای پیدا کردن مناطق گردشگری دیگر نباشند.

برخی تحلیل‌گران معتقدند مازندران مسیری برای عبور گردشگران به مقصد دیگر استان‌ها شده است و اقامت و ماندگاری آنها در مازندران از مطلوبیت و مقبولیت لازم و در خور شأن گردشگری مازندران نیست.

با توجه به حضور میلیونی مردم در استان مازندران انتظار این است که تیم قوی مدیریت سفر در استان را برعهده داشته باشد به همین منظور در اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی کنار هم قرار گرفته و به اذعان خودشان سفر را مدیریت کنند.

اقدامی که در ستاد اجرایی خدمات سفر انجام می‌شود، خروج مسافران و میزان بازدید از امکان گردشگری و تفریحی است و نکته جالب اینجاست که مدیران در این ایام به حدی حساسیت به خرج می‌دهند که حتی تعداد تردد درون شهری استان هم رصد می‌شود.

امسال چند روز مانده به نوروز درست زمان حضور مسافران در استان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران به عنوان مسؤول در تهران انتخاب شده است و جایگزین وی نیز بهروز کشاورز قادیکلایی برای این سمت معرفی شده است.

این جابه‌جایی آنهم دو قدم مانده به نوروز نشان می‌دهد که مردم اگر قرار باشد مقصد سفرشان مازندران باشد این استان را انتخاب می‌کنند با تشکیل ستاد خدمات سفر هم اتفاق خاصی نمی‌افتد، چون ترافیک که سرجایش هست، زباله که در استان رها می‌شود، امنیت که در استان توسط پلیس و نیروهای امنیتی  برقرار است، گلایه‌های مردمی از بابت گران فروشی و تخلفات در حوزه گردشگری هم که از گذشته وجود داشته و ممکن است این روند در سال‌های جاری هم ادامه پیدا کند.
در پایان انتظار است که متولیان گردشگری استان و همه مدیران که در این حوزه مسؤولیت دارند، حساسیت‌های لازم در حوزه گردشگری را به خوبی درک کرده و بسته مناسبی در این زمینه تدوین کنند./ فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 2.778 seconds.