.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ریزگردهای کوهستانی برای شهرهای ساحلی خطری ندارند
مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ریزگردهای کوهستانی برای شهرهای ساحلی خطری ندارند.

به گزارش شمال نیوز،همایون خوشروان اظهار کرد: ریزگردها در مسیر جاده هراز عمدتاً در اثر برداشت شن و ماسه کوهی از دامنه‌های ارتفاعات البرز در حاشیه جاده‌ها توسط نیروی باد ایجاد می‌شوند که شعاع تأثیر این ریزگردها زیاد نیست و معمولا در مسیر دره‌های منتهی به جلگه ساحلی دریای خزر به تله می‌افتند و نمی‌توانند به بخش جلگه‌ای نفوذ پیدا کنند.

وی با بیان اینکه ریزگردهای کوهستانی برای شهرهای ساحلی خطری ندارند، اضافه کرد: این ریزگردها برای کارگران و نیروهای شاغل در واحدهای تولید شن و ماسه از جمله کمپرسی‌داران و معدن‌کاران، بسیار خطرناک است و نفوذ آنها در تجهیزات سبب فرسودگی زودهنگام، آنها شده و خسارات جدی را به همراه خواهد داشت.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه ریزگردهای کوهستانی سبب توقف عمل فتوسنتز گیاهان شده و درختان جنگلی اطراف جاده را از بین می برند، ادامه داد: برداشت شن و ماسه کوهی موجب تغییر توپوگرافی کوه‌ها شده و با برداشت بی رویه شرایط برای سقوط سنگ‌ها از ارتفاعات بالادست به دره های پایین فراهم می‌شود.

این مسؤول با اشاره به اینکه با برداشت این مواد افق خاک در بستر کوه‌ها بهم می‌ریزند، تصریح کرد: این مهم موجب برهم زدن اکوسیستم وابسته به مناطق کوهپایه‌ای می‌شود.

خوشروان با تأکید بر اینکه منابع کوهی منابع ارزشمندی هستند، گفت: در تمام دنیا این منابع در حال برداشت هستند ولی برداشت باید با برنامه‌ریزی صحیح انجام شود ، در مسیر هراز نه تنها استانداردها رعایت نمی‌شود بلکه شاهد شتاب بیشتر در برداشت از این منابع هستیم که اثرات نامطلوبی به محیط زیست ما وارد می‌کند./فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.52 seconds.