.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
با نگاهی به تاثیر سموم کشاورزی در استان ؛
افزایش سرعت سونامی سرطان در مازندران
شمال نیوز : سونامی سرطان با سرعت غیرقابل وصفی و هر چه بیشتر رو به رشد است ولی تاکنون راهی مطمئن برای نجات از آن پیدا نشده است که بسیار نگران‌کننده است.

به گزارش شمال نیوز، حکایت سرطان در مردم مازندران حکایت دیگری دارد و تقریباً همه نگران و مضطرب در پی پیشگیری از ابتلا به این بیماری هستند.

سونامی سرطان با سرعت غیرقابل وصفی و هر چه بیشتر رو به رشد است اما تاکنون راهی مطمئن برای نجات از آن پیدا نشده است.

گاهاً اتفاق افتاده که با بیمار سرطانی روبه‌رو شده‌ایم، نخستین جایی را که سرطان مورد هدف قرار داده روحیه بیمار است که به‌طور کامل در مقابل این بیماری تسلیم شده و توان دست و پنجه نرم کردن با آن را در خودش نمی‌بیند، همچنین نحوه برخورد و رویارویی دیگران با بیمار نیز به‌گونه‌ای است که گویی با یک فرد رو به مرگ ملاقات می‌کنند‌.

* 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این‌باره گفت: براساس اسناد سازمان جهانی بهداشت، از 40 درصد سرطان‌ها می‌توان پیشگیری کرد و مواردی هم که قابل پیشگیری نیستند، اگر در سایه خودمراقبتی، نگاه امیدوارانه به اثربخشی روش‌های تشخیصی و درمانی و مراجعه به‌موقع، زودهنگام تشخیص داده شوند، درمان‌پذیرتر هستند.

آزیتا دلیری بیان کرد: شاید اگر بدانید که دست کم نیمی از سرطان‌ها با درمان مناسب علاج خواهند شد و زودتر به علائم مشکوک خود توجه کنید.

وی تصریح کرد: گاهی در روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مواردی درباره نقش یک عامل در ایجاد سرطان یا پیشگیری از آن می‌بینید که با مواردی که تا به حال شنیده‌اید متناقض بوده؛ دلیل این است که در خیلی از موارد هنوز پژوهش‌ها درباره نقش این موارد به نتیجه نرسیده‌اند اما موارد زیادی نیز هستند که اثرات ثابت شده‌ای در ایجاد یا پیشگیری از سرطان دارند و با بکارگیری آنها می‌تواند احتمال ایجاد سرطان در فرد کاهش یابد.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: بسیاری از عوامل محیطی دیگر و از همه مهم‌تر است تعداد ژنتیکی نیز در ایجاد سرطان نقش دارند، بنابراین ممکن است حتی با به‌کارگیری این روش‌ها نیز دچار سرطان شوند اما تردیدی نباید داشت که با روش‌های ساده، احتمال سرطان را در خود کاهش داده یا بروز آن را می‌توان به تعویق انداخت.

 دلیری با تأکید بر پرهیز از مصرف دخانیات است، خاطرنشان کرد: انجام فعالیت بدنی منظم، نگه‌داشتن وزن بدن در حالت ایده‌آل، توجه به تغذیه سالم و محافظت در برابر عفونت‌ها، رعایت اصول ایمنی در منزل و محیط کار، زندگی روانی و اجتماعی سالمی از جمله توصیه‌های مهم در ارتباط با این بیماری است.

وی با بیان اینکه فرد در صورت دارا بودن علائم هشداردهنده سرطان به پزشک مراجعه کنند، اظهار کرد: ابتلای به سرطان در اقوام درجه یک، تغییر در خال‌های پوستی،زخم‌های بدون بهبود، توده در هر جای بدن، سرفه یا گرفتگی صدای طولانی مدت، اختلال بلع یا سوء هاضمه طولانی،استفراغ یا سرفه خونی، اسهال یا یبوست طولانی،خونریزی غیرطبیعی ادرار، مدفوع، واژن، نوک پستان و بی‌اشتهایی یا کاهش وزن بی‌دلیل ازجمله علائم هشداردهنده محسوب می‌شود.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: استفاده از هر یک از فرآورده‌های توتون مانند سیگار، پیپ و قلیان خطرناک است و موجب انواع سرطان از جمله ریه، مثانه، کلیه و دهانه رحم می‌شود؛ حتی جویدن توتون نیز خطرناک است و احتمال سرطان‌های دهان و لوزالمعده را افزایش می‌دهد.

دلیری ادامه داد: حتی اگر افراد سیگار هم نمی‌کشند، از نشستن در جاهایی که افراد دیگری سیگار می‌‌کشند باید پرهیز شود و اگر سیگار می‌کشند، ترک سیگار شاید مهم‌ترین تصمیم زندگی‌شان می‌تواند باشد؛ چرا که آثار ترک سیگار از همان ساعت‌های اولیه ترک آشکار می‌شود و هر چه زودتر سیگار را ترک کنید، سود بیشتری برده و هرچه زمان بیشتری سپری شود، مزایای حاصل از آن افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت بدنی منظم احتمال سرطان‌هایی چون پستان و روده بزرگ را کاهش می‌دهد، گفت: افراد مطمئن باشند حتی چند دقیقه ورزش بهتر از ورزش نکردن است و از نشست طولانی‌مدت ازجمله مقابل تلویزیون پرهیز کنند.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: وزن بالا احتمال انواع سرطان‌ها به‌ویژه پستان، پروستات و روده بزرگ را افزایش می‌دهد باید به این مهم توجه شود که بالا بودن وزن هنگام تولد رابطه مختصری با خطر سرطان دارد؛ اما افزایش وزن در دوران بزرگ‌سالی در تمام موارد با افزایش خطر سرطان مرتبط است.

* غذا را در کمال آرامش صرف شود

دلیری با تأکید بر اینکه افراد از کاهش و افزایش وزن مکرر بپرهیزند چون اندکی بر خطر سرطان تأثیر دارد، خاطرنشان کرد: مصرف موادغذایی نشاسته‌ای باید کاهش یابد و از رژیم‌های غذایی که از نظر میوه و سبزی تازه غنی هستند، استفاده شود و از نوشیدنی‌های شکردار پرهیز شود و آن را با آب جایگزین کرد.

وی با بیان اینکه غذا را در کمال آرامش صرف شود و درحالت استرس و اضطراب غذا نباید مصرف شود، افزود: روزانه پنج وعده از سبزی‌ها و میوه‌ها استفاده شود و مصرف انواع گوشت‌های دودی، نمک سود یا فرآوری شده، مواد شیمیایی و نگه‌دارنده، سوسیس،کالباس، کنسرو پرهیز شود.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: اگر محیط کار در معرض تراکم بالایی از ذرات ریز، الیاف و گردو غبار قرار دارد، ماسک محافظ مناسب را روی بینی و دهان خود قرار داده و مطمئن شوید ماسک به طرز صحیح روی صورت قرار گرفته و مانع از دید نشود و تا حد ممکن سطوح کاری را عاری از گردوغبار و مواد شیمیایی نگه داشته و از روش‌هایی استفاده کرده تا گردوغبار ایجاد نشود.

به گزارش فارس، در حال حاضر سونامی سرطان و ترس افراد از ابتلا به این بیماری همچنین در حال افزایش است و در مازندران با توجه به بالا بودن مصرف سموم کشاورزی و سایر مسائل مردم را نگران و نگران‌تر کرده است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.116 seconds.